• Anonym (Ts)
    Tue 10 Mar 2020 18:18
    310 visningar
    4 svar
    4
    310

    Vem vänder man sig till?

    Om jag har en allmän fråga om hur man tolkar ett stycke ur föräldraledighetslagen, vart vänder jag mig då? Försäkringskassan? Eller någon annan?

  • Svar på tråden Vem vänder man sig till?
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 10 Mar 2020 18:19
    #1

    1 Fk 2 fråga här, t ex genom att klistra in vad du behöver hjälp med.

  • Anonym (Ellen­)
    Tue 10 Mar 2020 18:34
    #2

    Beror ju på relaterat till vad?

    Föräldraförsäkring och ersättningarna förknippat med detta är FK's frågor. Men arbetsrättsliga tolkningar torde hamna hos HR på din arbetsplats eller hos ditt fackförbund kanske?

    Vad gäller det?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 18:48
    #3

    Grejen är att jag tror att jag förstått rätt men behöver uppbackning av att "myndighet X sade Y". Frågan gäller dock inte mig själv/mitt barn så jag kan inte fråga min egen arbetsplats. Tror det är reglerat i lagen dock så det borde gå att fråga rent allmänt. Handlar om när man har rätt att vara f-ledig utan ersättning.

  • Anonym (Ellen­)
    Tue 10 Mar 2020 19:26
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-10 18:48:00 följande:

    Grejen är att jag tror att jag förstått rätt men behöver uppbackning av att "myndighet X sade Y". Frågan gäller dock inte mig själv/mitt barn så jag kan inte fråga min egen arbetsplats. Tror det är reglerat i lagen dock så det borde gå att fråga rent allmänt. Handlar om när man har rätt att vara f-ledig utan ersättning.


    Ok där är det sällan så att kollektivavtal kan säga annat än vad lagen säger. Enda jag varit med om är att rätten till föräldralön har varit knuten till uttag av dagar. Dvs lediga har fått visa sina utdrag från FK för att få sina dagar ersatta från arbetsgivaren. Men annars är lagen rätt tydlig tycker jag.

    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:

       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).

       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).

       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).

    Gentemot arbetsgivaren har du rätt till hel ledighet tills barnet blir 18 mån . Är barnet äldre krävs att du tar fp i samma omfattning.

    Om det inte handlar om punkten 4, att man går ner i tid. Den kräver inte uttag av fp.
Svar på tråden Vem vänder man sig till?