• Anonym (TS)
    Thu 12 Mar 2020 08:29
    1499 visningar
    34 svar
    34
    1499

    Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?

    Abort- jag tycker Sveriges abortlagstiftning är bra. 
    Dödsstraff-jag vet faktiskt inte. Det är en svår fråga. Men lutar mot nej.
    Aktiv dödshjälp- också en svår fråga. Men lutar mot ett ja. 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?
  • Anonym (Sara)
    Thu 12 Mar 2020 08:39
    #1

    Bra som det är. Nej. Ja.

  • Thu 12 Mar 2020 08:53
    #2
    +1

    Ja, ja och ja.

    Säger sig själv att abort och aktiv dödshjälp handlar om att människan ska få välja över sin egna kropp och staten inte ska lägga sig i.

    Dödsstraff kan man ha för särskilt grymma brott. Varför ska Sverige kasta pengar i sjön på att husera en Breivik eller Arklöv när man för 6kr kan lösa problemet samt ge upprättelse till offren.

    Jag förstår att Sverige som land totalt skiter i brottsoffer och ser alla förövare som de egentliga offren men det är dags att ta steget in i 2000 talet och inse att folk faktiskt får stå för sina handlingar.

  • Anonym (T)
    Thu 12 Mar 2020 08:54
    #3

    Abort- bra som det är

    Dödsstraff- nej men tycker livstid ska vara 100 år så att du verkligen inte kommer ut!

    Dödshjälp- absolut! Och varför vi inte har det har väl enbart med pengar att göra, läkemedelsindustrin skulle Förlora miljarder.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 12 Mar 2020 08:56
    #4
    +1

    Abort: bra som det är men man behöver sänka gränsen för senaste veckan man får göra abort (v. 22 nu).
    Dödsstraff: nej!! Staten ska inte mörda människor. Det hjälper ingen öht och det finns annat som är mycket mer effektivt om man vill avskräcka andra.
    Aktiv dödshjälp: ja! Friska människor får begå självmord när de vill, varför ska man förneka sjuka samma rätt?

  • Thu 12 Mar 2020 09:11
    #5
    +1

    Ja, Ja,Ja

  • Anonym (A.)
    Thu 12 Mar 2020 09:15
    #6
    +1

    Jag är för dödstraff för särskilt grymma/hemska brott.

    Jag är för aborträtt. Att man har rätt att bestämma över sin egen kropp.

    Aktiv dödshjälp, absolut! Allra helst att man skulle få rätt till tex assisterat självmord. Tex att man själv är den som trycker på knappen fast att någon annan riggat det till en.

  • Thu 12 Mar 2020 11:00
    #7
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-12 08:56:22 följande:

    Abort: bra som det är men man behöver sänka gränsen för senaste veckan man får göra abort (v. 22 nu).

    Dödsstraff: nej!! Staten ska inte mörda människor. Det hjälper ingen öht och det finns annat som är mycket mer effektivt om man vill avskräcka andra.

    Aktiv dödshjälp: ja! Friska människor får begå självmord när de vill, varför ska man förneka sjuka samma rätt?


    Staten har redan idag våldsmonopol med rätt att döda människor.. sedan vad tror du vår militär och sog gör i Mellanöstern?

    Vakna lite tack
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 12 Mar 2020 12:19
    #8
    Liberté skrev 2020-03-12 11:00:52 följande:
    Staten har redan idag våldsmonopol med rätt att döda människor.. sedan vad tror du vår militär och sog gör i Mellanöstern?

    Vakna lite tack
    Nä men, nu skrev jag i sömnen igen! Ja jisses... Du vet att det är skillnad på krig och fred? Militära styrkor gör sina insatser på helt andra grunder.
  • Thu 12 Mar 2020 12:35
    #9
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-12 12:19:09 följande:
    Nä men, nu skrev jag i sömnen igen! Ja jisses... Du vet att det är skillnad på krig och fred? Militära styrkor gör sina insatser på helt andra grunder.
    Jag har arbetat som militär ett antal år, ja jag vet skillnaden mellan krig och fred.
    Sverige är inte i krig förövrigt men vi har fortfarande styrkor i mali / tchad som brukar dödligt våld.

    Dags att vakna till en smula ja ?
  • Anonym (Kvinn­a31)
    Thu 12 Mar 2020 12:38
    #10
    +1

    Abort borde sänkas till max vecka 12.

    Dödsstraff ja om man verkligen förtjänar det

    Dödshjälp ja om personen ifråga är så dålig att personen bara väntar på att dö och ber om att få hjälp att slippa smärtan

Svar på tråden Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?