• Thu 12 Mar 2020 21:42
    920 visningar
    20 svar
    20
    920

    Corona nekar kejsarsnitt?

    Hej!

    Jag är en av de som vet från början att jag inte kommer klara en vaginal förlossning. Jag har funderat på detta i flera år. Jag har en bakomliggande ångestproblematik. Smärta för mig är ångest. Jag har varit väldigt tydlig med min bm och på henne verkar det som att jag behöver gå igenom allt det vanliga för att få det godkänt.

    Nu är Sverige i ett nytt läge där vi inte vet hur det kommande halvåret kommer se ut, på sjukhus, med personal, trycket, material. Nu har flera börjat säga till mig att ställa in mig på jag kan bli tvungen att föda vaginalt då det räknas som en planerad operation och de ställs in. Värre kommer det bli på sjukhusen. Så något jag har varit helt inställd på att slippa kanske ska bli min verklighet....att föda vaginalt.

    Är det någon där ute som vet ifall planerat snitt är under hot nu att genomföras?  

  • Svar på tråden Corona nekar kejsarsnitt?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 13 Mar 2020 08:50
    #1
    -1 +1

    Får du ångest av huvudvärk och mensvärk också...? Har du försökt med terapi?

    Kan säga att det faktiskt inte är särskilt hemskt att föda vaginalt. Det enda man läser om online är de det går dåligt för, aldrig de som det går bra för. Det finns jättebra smärtlindring på sjukhusen.

  • Anonym (K)
    Fri 13 Mar 2020 09:27
    #2

    Jag visste också att jag inte kunde gå igenom en förlossning och jag fick gå igenom väldigt mycket för att folk skulle börja förstå. Har du kollat upp möjigheterna att boka det privat?

  • Anonym (Li)
    Fri 13 Mar 2020 09:33
    #3
    +2

    Jag kan tänka mig att du mår superdåligt nu givet din rädsla. Men det du gör nu är att söka försäkran från andra, vilket är ett säkerhetsbeteende som inte gynnar din oro. Här kommer du bara få gissningar och antaganden, vilket sannolikt inte kommer att hjälpa din ångest.

    Prata med din bm. Har hon inget svar får du göra ditt bästa för att stå ut med ovissheten. Jag önskar dig lycka till.

  • Anonym (...)
    Thu 19 Mar 2020 09:54
    #6

    Ja, ungen måste ju ut på nåt sätt.. ;)

  • Thu 19 Mar 2020 09:57
    #7

    När är du beräknad? Är det om sex månader så kan man ju hoppas på att situationen har lagt sig något och att världen är lite lugnare än vad den är just nu. <3

  • Anonym (G)
    Thu 19 Mar 2020 10:09
    #8
    +2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-13 08:50:00 följande:

    Får du ångest av huvudvärk och mensvärk också...? Har du försökt med terapi?

    Kan säga att det faktiskt inte är särskilt hemskt att föda vaginalt. Det enda man läser om online är de det går dåligt för, aldrig de som det går bra för. Det finns jättebra smärtlindring på sjukhusen.


    Jag håller med , men om kvinnan är panikslagen och helt hysterisk då är nog risken större att det går dåligt. ;(
  • Thu 19 Mar 2020 12:29
    #10
    +1

    Vilka otrevliga svar du fått!

    Det bästa är nog att ringa bm eller förlossningen och fråga. Ditt snitt är ju inte en operation som går att skjuta på (och dessutom i regel vaken så ingen andningshjälp) men kanske man vill undvika det pga ökad risk.

  • Anonym (Ano)
    Fri 17 Apr 2020 23:50
    #8

    Beräknad om 5 veckor. Blev precis nekad pga. Corona - trots lovord om att man aldrig blir nekad snitt i mitt län (Stockholm) sen vecka 7.

  • Anonym (-)
    Sat 18 Apr 2020 07:33
    #9
    +2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-13 08:50:00 följande:

    Får du ångest av huvudvärk och mensvärk också...? Har du försökt med terapi?

    Kan säga att det faktiskt inte är särskilt hemskt att föda vaginalt. Det enda man läser om online är de det går dåligt för, aldrig de som det går bra för. Det finns jättebra smärtlindring på sjukhusen.


    Smärtnivån vid huvudvärk och mensvärk är vanligtvis långt ifrån den som uppstår vid en förlossningen då en hel människa ska passera ut genom underlivet. Vilken löjlig jämförelse. Jag tror knappast du söker akut vård vid vanlig huvudvärk och mensvärk och ber om lustgas och läkemedel som förlamar halva kroppen för att stå ut med smärtan.

    Har man förlossningsskräck är risken större att förlossningen inte går bra pga att den födande är panikslagen och spänner sig. Det finns goda anledningar att låta den lilla gruppen födande kvinnor som har förlossningsskräck föda med hjälp av kejsarsnitt istället. Riskerna med vaginal förlossningar ökar vid förlossningsskräck.
  • Anonym (Ewer)
    Sat 18 Apr 2020 08:14
    #10

    Som jag förstått det från Danderyds sjukhus så beviljas endast planerade snitt av medicinska skäl nu. Detta för att det är brist på narkospersonal.

    Min bm sa att framförallt gäller förstagångsföderskor och hon var väldigt upprörd över det hela.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 18 Apr 2020 12:58
    #11
    Anonym (-) skrev 2020-04-18 07:33:53 följande:
    Smärtnivån vid huvudvärk och mensvärk är vanligtvis långt ifrån den som uppstår vid en förlossningen då en hel människa ska passera ut genom underlivet. Vilken löjlig jämförelse. Jag tror knappast du söker akut vård vid vanlig huvudvärk och mensvärk och ber om lustgas och läkemedel som förlamar halva kroppen för att stå ut med smärtan.
    Nä men OJ det visste jag inte!! Tack för din nedlåtande "input"! Vet du, jag har också fött barn! Min kommentar handlar om TS inställning till SMÄRTA öht eftersom det är vad hon säger sig vara rädd för!
  • Anonym (Li)
    Sat 18 Apr 2020 14:35
    #12
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-18 12:58:45 följande:

    Nä men OJ det visste jag inte!! Tack för din nedlåtande "input"! Vet du, jag har också fött barn! Min kommentar handlar om TS inställning till SMÄRTA öht eftersom det är vad hon säger sig vara rädd för!


    Fast till "-":s försvar, din egen kommentar var än mer nedlåtande. Jämförelsen med huvudvärk lirar liksom inte. Att dina egna förlossningar "inte var så hemska" betyder ju inget för en annan kvinna, så det är irrelevant information.
  • Sat 18 Apr 2020 15:51
    #13
    Anonym (Ano) skrev 2020-04-17 23:50:10 följande:

    Beräknad om 5 veckor. Blev precis nekad pga. Corona - trots lovord om att man aldrig blir nekad snitt i mitt län (Stockholm) sen vecka 7.


    Under normala omständigheter nekas man inte KS i bla Stockholms län. Men under den pandemi som råder nu så kan man nekas. Det är en speciell situation de inte kan råda över och därför ställs alla icke livsviktiga operationer in. Enligt KS som inte är livsviktigt pga medicinska skäl ställa då helt naturlig in.
  • Sat 18 Apr 2020 15:52
    #14
    Jemp skrev 2020-03-19 12:29:47 följande:

    Vilka otrevliga svar du fått!

    Det bästa är nog att ringa bm eller förlossningen och fråga. Ditt snitt är ju inte en operation som går att skjuta på (och dessutom i regel vaken så ingen andningshjälp) men kanske man vill undvika det pga ökad risk.


    Handlar nog mera att de ställer in planerade operationer om inte är livsviktiga. Att KS utan medicinska skäl är inte livsviktig.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 18 Apr 2020 17:22
    #15
    Anonym (Li) skrev 2020-04-18 14:35:37 följande:
    Fast till "-":s försvar, din egen kommentar var än mer nedlåtande. Jämförelsen med huvudvärk lirar liksom inte. Att dina egna förlossningar "inte var så hemska" betyder ju inget för en annan kvinna, så det är irrelevant information.
    Det är enbart vad NI tolkar in i mitt svar! Det var en ärlig fråga!!
  • Anonym (hoj)
    Sat 18 Apr 2020 18:47
    #16
    Anonym (Ewer) skrev 2020-04-18 08:14:08 följande:

    Som jag förstått det från Danderyds sjukhus så beviljas endast planerade snitt av medicinska skäl nu. Detta för att det är brist på narkospersonal.

    Min bm sa att framförallt gäller förstagångsföderskor och hon var väldigt upprörd över det hela.


    Så ni tycker att man ska ta ifrån en dödssjuk människa respiratorn för att någon annan inte vågar föda vaginalt? Okej.
  • Anonym (123)
    Sat 18 Apr 2020 18:57
    #17
    Anonym (hoj) skrev 2020-04-18 18:47:26 följande:
    Så ni tycker att man ska ta ifrån en dödssjuk människa respiratorn för att någon annan inte vågar föda vaginalt? Okej.
    Precis så.
    Den med störst behov måste prioriteras och i detta fall så blir det att föda vaginalt.
  • Anonym (Ewer)
    Sat 18 Apr 2020 20:11
    #18
    Anonym (hoj) skrev 2020-04-18 18:47:26 följande:

    Så ni tycker att man ska ta ifrån en dödssjuk människa respiratorn för att någon annan inte vågar föda vaginalt? Okej.


    Var någonstans skrev jag det? Jag skrev bara det som de informerat mig om från ds och från min barnmorska. Läs igen!
  • Anonym (Hedda­)
    Sat 18 Apr 2020 20:27
    #19

    Bor i södra Sthlm och är gravid med mitt andra barn i v 22, vill ha planerat snitt pga mkt traumatisk första förlossning (urakut snitt som gav mig ptsd och anknytningsproblem till barnet), alltså ingen medicinsk anledning. Har varit nedstämd till och från sedan första barnets födelse och har precis börjat med anti-depressiv medicin.

    Pratade med min bm om ryktena om inställda/nekade planerade snitt igår och hon säger att det inte stämmer, ingen nekas, men möjligen är de mer restriktiva med att bevilja dem (vilket ju i och för sig kan betyda att förstföderskor inte får dem godkända). Enligt henne ska det inte vara något problem för mig att få ett snitt, men så har jag iofs bf sista augusti också.

  • Anonym (För/n­ackdel­ar)
    Sun 3 May 2020 07:16
    #20

    Jag har fött 3 barn vaginalt. Å nu har 4e valt t lägga sig i säte dvs att jag MÅSTE snittas. Jag är livrädd... efter vaginala förlossningar är smärtan borta. Du är uppe och går och du glömmer snabbt den smärtan.

    Ett kejsarsnitt är en tur bukoperstion. Det gör ont i födelseögonblcket. Men efteråt... du riskerar att få infektioner och du är inte lika rörlig som efter en vaginal förlossning. Jag vet inte om läger är annorlunda nu när Corona börjar men råder dig att läsa på och verkligen väga fördelar mot nackdelar. Lycka till

Svar på tråden Corona nekar kejsarsnitt?