• Anonym (Kotte­)
    Fri 13 Mar 2020 01:01
    48906 visningar
    2203 svar
    -2 +11
    2203
    48906

    Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19

    Hur tycker ni att Sveriges styrande myndigheter och regering handskas med corona-epidemin?

    Jag kan inte påstå att jag känner förtroende för dem. De agerar för lite, för sent.

    Och saknar samordnad beredskap för hur sjukvård mm ska agera. Samt saknar sjukvårdsmaterial. Och tar inte till sig de förmaningar andra smittade länder ger oss.

    Corona kommer sprida sig över hela landet. De tar inte längre tester på misstänkt smittade eller smittspårar, vilket tyvärr ändå har fungerat bristfällig ända från början. Till råga på detta ska folk fortsätta gå till jobb och skola och därmed utsätta sig och andra för smitta. Vilket är extra farlig för de i riskgrupper som verkligen borde få stanna hemma.

    De som tillhör riskgrupper bör om de har möjlighet isolera sig själva. Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-08 23:50
    Idag är 8 maj. Corona har funnits i Sverige ett tag nu! Många dör varje dag! Sett till antalet folkmängd har vi fler döda än i USA.
    Vårdpersonalen gör ett fantastiskt jobb och kämpar för att rädda smittade som blivit svårt sjuka. Men det har saknats skyddsutrustning.

    De riskgrupper samt deras samboende, som inte kan arbeta hemifrån, väntar fortfarande på att regeringen ska bli färdiga med beslut om ersättning. Så de kan isolera sig utan att gå under ekonomiskt.
    Det är dessa grupper, samt äldre, som råkar mest illa ut när de blir smittade. VARFÖR har inte Sverige skyddat dessa? Det borde vara prioritet 1!
    De har ordnat ekonomisk ersättning till företag och till kulturen, men inte till människor som kan dö om de blir smittade. Människor som kanske inte ens kommer få intensivvård om de behöver, för att de kan komma att sorteras bort till dem.

    Barn som tillhör riskgrupp eller bor ihop med någon i riskgrupp, ska fortsätta gå till skolan. Fast de sällan blir allvarligt sjuka, så får de i stort sett lika stor mängd virus som vuxna när de blir smittade och kan givetvis smitta sin familj som de såklart har nära kontakt med under längre tid. Och sina lärare.

    Äldreboenden och hemtjänst får in viruset, för att det saknas coronatester och skyddsutrystning till personal. Och att det saknas tydliga regler för hur de ska minska smittspridning, som att införa att en grupp personal blir tilldelad en grupp äldre. Så det blir färre personal som träffar enskilda äldre.

    Det glömdes bort att vi har många utlandsfödda som inte talar svenska, och som behöver information om viruset på sitt språk. För att kunna skydda sig och sin familj, och för att minska smittspridningen.

    Vi saknar en samordnad hjälp till de som sitter isolerade, men det har andra länder kunnat införa. Tex kan de anmäla sig via internet om att få hjälp med tex matinköp.
    Här är det som tur är, underbara frivilliga som ställer upp och handlar och hämtar mediciner till isolerade. Om det finns på den ort man bor, vill säga.

    Sjukhus sorterar bort folk till intensivvårdsplatser, även folk som skulle fått intensivvård innan corona. Och detta fast det inte ens är överbelagt.

    Viruset kan smitta innan man fått symptom, har de nu kommit fram till. Men Sverige har inte infört nya restriktioner med denna nya info.
    Men Coronakonstaterad vårdpersonal ska fortsätta jobba om de inte har symptom, vad hemskt när de smittar sjuka patienter, friska kollegor, och sin egen familj, som sedan kan sprida det vidare! Smittar de tex i kollektivtrafiken, i affären? I andra länder ska smittade sätta sig i karantän!

    Det är mycket i Sveriges hantering av detta virus som skulle kunna hanteras effektivare! Att vi har så många döda är ett bevis på att vår sk taktik inte är bättre än övriga världens taktik.
    Min känsla är att Sveriges styrande inte ser människoliv i dödssiffrorna, utan de ser bara siffror. För ser man människoliv som försvinner, borde man göra ALLT för att så få som möjligt blir smittade och dör!

  • Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19
  • Anonym (Hålle­r med)
    Fri 13 Mar 2020 11:55
    #1

    En sak jag undrat länge: varför kan jag inte trycka på "like"? Ville gärna göra det, t.ex nu i trådstarten.

    Kan ni hjälpa mig, snälla?

  • Anonym (mysel­f)
    Fri 13 Mar 2020 11:58
    #2

    Har inte tänkt på det, men du har säkert rätt - det är väl enda anledningen till att regeringen gör som de gör, de vill på ett billigt sätt bli av med gamla och sjuka. För fan! Vad förbannad jag blir när jag tänker på det och hör vad de säger!

  • Anonym (Hålle­r med)
    Fri 13 Mar 2020 12:07
    #3
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-13 01:01:26 följande:

    Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.


    Enorma ekonomiska förlusten vid nuvarande situation i Sverige (börsen rasar, folk varslas i tusental, flygbolag riskerar går i konkurs osv) kan inte jämföras med den lilla vinsten av utrensning av gamla och

    nu tror vi på allt vi hör från myndigheterna!

  • Anonym (Hålle­r med)
    Fri 13 Mar 2020 12:07
    #4
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-13 01:01:26 följande:

    Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.


    Enorma ekonomiska förlusten vid nuvarande situation i Sverige (börsen rasar, folk varslas i tusental, flygbolag riskerar går i konkurs osv) kan inte jämföras med den lilla vinsten av utrensning av gamla och

    nu tror vi på allt vi hör från myndigheterna!

  • Fri 13 Mar 2020 17:49
    #5
    Anonym (Håller med) skrev 2020-03-13 11:55:15 följande:

    En sak jag undrat länge: varför kan jag inte trycka på "like"? Ville gärna göra det, t.ex nu i trådstarten.

    Kan ni hjälpa mig, snälla?


    Funkar inte från telefonen, men funkar på lap top/dator.
  • Anonym (hj)
    Fri 13 Mar 2020 17:52
    #6
    Anonym (Kotte) skrev 2020-03-13 01:01:26 följande:

    Hur tycker ni att Sveriges styrande myndigheter och regering handskas med corona-epidemin?

    Jag kan inte påstå att jag känner förtroende för dem. De agerar för lite, för sent.

    Och saknar samordnad beredskap för hur sjukvård mm ska agera. Samt saknar sjukvårdsmaterial. Och tar inte till sig de förmaningar andra smittade länder ger oss.

    Corona kommer sprida sig över hela landet. De tar inte längre tester på misstänkt smittade eller smittspårar, vilket tyvärr ändå har fungerat bristfällig ända från början. Till råga på detta ska folk fortsätta gå till jobb och skola och därmed utsätta sig och andra för smitta. Vilket är extra farlig för de i riskgrupper som verkligen borde få stanna hemma.

    De som tillhör riskgrupper bör om de har möjlighet isolera sig själva. Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.


    Håller med dig. Att de undviker logiska frågor och ger fel information i flera fall, gör att jag inte känner särkilt mycket förtroende. Jag tror de försöker lugna massorna, vilket för intelligenta människor vilket många är, inte fungerar. 

    Jag tillhör en riskgrupp och känner mig alltmer frustrerad.
  • Anonym (Kotte­) Trådstartaren
    Sat 14 Mar 2020 08:39
    #7

    Presskonferenserna känns som de står och ljuger. För att inte sprida panik. Samt minska negativa ekonomiska effekter. Inte för att rädda så många människoliv som möjligt!

    De säger att de inte kan stänga skolorna pga vårdpersonalen barn behöver någonstans att vara när föräldrarna jobbar. Att använda det som argument är inte hållbart. Till att börja med är det förskolor och fritids det borde handla om då. För äldre elever kan vara hemma utan föräldrar. Dessutom borde vi stänga en hel del arbetsplatser som inte är samhällsviktiga och då blir det en del vuxa hemma också, att se efter barn. Och det är inte alltid båda föräldrarna har samhällsviktiga jobb. Och gymnasium och högre skolor vill de ju inte heller stänga, beror det också på att en del av dessa elever har förälder inom vården? Nej såklart inte.

    Andra länder har kunnat stänga skolor och lösa situationen med vårdanställdas yngre barn som behöver barnpassning, varför skulle inte Sverige kunna lösa detta? Varför så handlingsförlamade?

    Det är barn som fått corona i Sverige. Och att vi inte har så många smittade barn, än, betyder inte att de är immuna eller inte kan föra smittan till andra.

    Att det nu framkommer från andra länder att man kan smitta innan symptom, borde vara en tydlig signal att stänga så mycket som möjligt nu. Men istället ifrågasätter de dessa uppgifter och väljer att inte bry sig om det.

    De har bestämt sig för att detta kommer sprida sig över vårt land, och har inte sett till så att vi har sjukvårdsmaterial eller tillräckligt med vårdplatser, det betyder att flera sjuka och äldre kommer att avlida, men även en del "friska". Och att andra kommer få genomlida smittan, och tyvärr riskera att få bestående nedsatt lungfunktion. Vilket också det har skrivits om i andra länder, men som Sverige inte engagerar sig i.

    De försöker nu åtminstone föra vidare budskapet att våra äldre är sårbara för detta, och att vårdpersonal inte ska gå sjuka till jobbet. Men det skulle de ha infört från start. Detta visste vi från början, det var Kina och Italien tydliga med.

    Men alla arbetsföra i riskgrupper ska fortsätta gå till jobbet!! Hur tänker de där? (utrensning?)

  • Anonym (Sätt på hjärna­n och sluta spring som ett får)
    Sat 14 Mar 2020 09:06
    #8
    -2 +1

    Svenska myndigheter hanterar detta världsbäst. Endast en person har dött. En äldre som redan var sjuk.

    Tänk lite. Det är som att ni alarmister helt saknar logisk slutledningsförmåga.

    0,04% har dött i Sverige.

    Vet ni hur många som brukar dö i influensa varje år i Sverige trots att vi har vaccin mot det?

    200 pers.

    200 personer. 200 människor. Varje år.

    Dessutom dör det spädbarn i rs-virus varje år och detta kablas inte ut som skräcknyheter fast vi har en massa spädbarn som svävar mellan liv och död i respirator varenda år med vanligt förkylningsvirus.

    Trots detta skiter alla totalt i att minska smittspridningen av influensa och rs-virus.

    Folk går sjuka till jobbet och lämnar förkylda barn på förskolan.

    Det är helt oproportionerligt att nu plötsligt stänga skolor, gränser och krascha hela världsekonomin så att miljontals människor blir arbetslösa och familjer kan komma bli hemlösa, vi skapar med dessa idiotiska åtgärder en massa sociala och hälsomässiga problem för framtiden och ni str och skriker att Sveriges regering suger och måste göra mycket mer.

    När ni inte ens blinkade åt dom 200 som dog i influensa 2019, 2018, 2017 osv i Sverige.

    Usa som nu stängt sina gränser sa inte ett knyst om att 20 000 amerikaner dött i influensa DENNA SÄSONG. 350 000 (!!!) amerikaner har DENNA SÄSONG blivit inlagda på sjukhus för influensa vilket inte ens har tagits upp i nyheterna för det händer varje år och då bryr sig ingen ett skit. Men när 47 (!) amerikaner dött i Coronaviruset DÅ ska plötsligt gränser stängas, skolor stängas, företag konkas, folk sparkas från jobbet och det ska vara på nyheterna 24/7 och hetsa på den här korkade fårskocken till människor sol bara springer på varenda trend utan att reflektera och tänka efter.

  • Anonym (Kotte­) Trådstartaren
    Sat 14 Mar 2020 10:01
    #9

    Jag tillhör själv en riskgrupp, och det gör även två nära familjemedlemmar, som jag ju har daglig kontakt med.

    Jag har drabbats av luftvägsbesvär som satt sig nere på lungorna, det kan såklart vara ett vanligt virus, men finns givetvis en risk att det är corona. Men det vet vi inte eftersom de inte testar mig. Jag håller mig hemma. Men är inte kul att riskera att sprida detta till familjen. Eller att mina familjemedlemmar ska sprida det till andra, för tydligen ska de till jobb och skola så länge de inte uppvisar symptom?

    Är det ett vanligt virus, vilket vi får hoppas, så är det absolut inte bra om mina familjemedlemmar får med sig corona hem till mig nu.

    Jag fick för några dagar sedan knalla in på vårdcentralen, trots mina besvär. Så länge jag inte hade varit i Italien och inte hade feber.

    Och igår blev det sämre så att jag ringde 1177, det tog nästan 1,5 timme att komma fram. De skickade en ambulans. Ambulanspersonalen hade inga andningsskydd, vilket var förvånande. Är ju absolut inte bra om de blir sjuka och inte kan jobba. Eller att de hinner sprida smitta till andra patienter.

    Min bröstvärk beror på att detta satt sig på lungorna. Och de akuta andningssvårigheterna också. Hostar en hel del, men ingen feber. Bäst är om jag kan vara hemma sa de, och undvika sjukhus. Men såklart ringa igen om det blir för jobbigt.

    De först smittade hade tydligen sjukvården bra koll på och hörde av sig till dem flera gånger om dagen för att höra hur de mådde. Men nu gör man inte så!

  • Anonym (Kotte­) Trådstartaren
    Sat 14 Mar 2020 10:05
    #10
    +3

    Självklart dör folk i vanlig influensa. Men detta är inte jämförbart. Corona har högre dödlighet och vi har inget vaccin mot det, till skillnad mot vanlig influensa.

    De som bagatelliserar corona har inte tagit till sig fakta.

Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19