• Fri 13 Mar 2020 05:25
    354 visningar
    9 svar
    9
    354

    Förgkombos?

    Säg att du har ett barn som är sex år. Hon går i förskoleklass. Hon är gravt autistisk och har därflr en assistent vid sin sida under hela skoldagen.

    Flickan lever i sin egna värld, oerhört svår att kommunicera med.

    När som kan hon välja att dra iväg från skolgården, och av den anledningen bär hon en gul väst, just för att enklare kunna lokalisera henne.

    Säg att detta var ditt barn.

    Ifall det kom fram till dig att personal på skolan, av de som är med på skolgården under rasterna tänker i banor om att det är fel att ha på flickan den gula västen, med motivering "..för att alla ska behandlas lika, ingen ska känna sig utpekad!".

    Som förälder till flickan, hur hade du reagerat? Hade din värdegrund-o-meter gett dig en själslig orgasm av de "schyssta värderingarna" personal som har ansvar för ditt barn har, eller hade du blivit heligt förbannad?

    Ska jag själv på detta så, ja det är så bottenlöst dumt, och är ett utslag av de stolligheterna vänstern kan sträcka sig till när det kommer till deras vilsna visioner om en rättvis och jämlik värld där allas lika värde och annat känslobaserat trams står högst på listan, kosta vad det kosta vill!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förgkombos?
  • Barbro­45
    Fri 13 Mar 2020 10:14
    #1

    Det där är lite. Upp flyga orden tanken stilla står, ord utan tanke aldrig himlen når. Personen ville väl, ingen ska särbehandlas. Men det som händer är är att det barnet verkligen särbehandlas. Det barnet får inte samma trygghet och tillsyn som övriga. Tänk om man tillämpar samma på barn med glasögon, hörapparat, rullstol.

    Vissa har otur när de försöker tänka.

  • Fri 13 Mar 2020 16:24
    #2

    Alltså, det är fint resonerat, men att något är fint resonerat betyder inte att det är välförankrat i behov och verklighet. Däremot, om alla håller sig lugna och inte flyger som en vante, så är det en grund för vidare resonemang om just behov och verklighet.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (ace)
    Sun 15 Mar 2020 15:08
    #3
    +1

    Om ungen har en assistent vid sin sida hela skoldagen (och fritids?) så finns det väl ingen anledning att ha en väst? Problemet är  i så fall att assistenten inte utför sitt arbete på ett tillfredsställande sätt, om ungen vandrar bort och försvinner...

  • Sun 15 Mar 2020 15:14
    #4

    Egentligen spelar det ingen roll vad jag som förälder tycker.
    Det viktiga här är vad barnet tycker och vad som är praktiskt möjligt.

  • Sun 15 Mar 2020 15:22
    #5
    -1

    Bara för att man är gravt autistisk, behöver man inte ha en assistent. Jag är gravt autistisk enligt en läkare, och hade ingen assistent under min skoltid. Skriv då inte därför. 

    Jag lever inte i min egen värld, och är inte svår att kommunicera med. 

    Men nu till frågan. Personalen har helt klart fel. 

    Ja, jag vet, men vet ni vilket TRAUMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och KRÄNKNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det är att en läkare säger att man är gravt autistisk? 

  • Anonym (ace)
    Sun 15 Mar 2020 15:35
    #6
    +1
    SweeneyTodd skrev 2020-03-15 15:22:12 följande:

    Bara för att man är gravt autistisk, behöver man inte ha en assistent. Jag är gravt autistisk enligt en läkare, och hade ingen assistent under min skoltid. Skriv då inte därför. 

    Jag lever inte i min egen värld, och är inte svår att kommunicera med. 

    Men nu till frågan. Personalen har helt klart fel. 

    Ja, jag vet, men vet ni vilket TRAUMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och KRÄNKNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det är att en läkare säger att man är gravt autistisk? 


    Nu beskrivs ett hypotetiska barn som gravt autistisk, lever i sin egna värld, oerhört svår att kommunicera med, kan välja att dra iväg från skolgården, osv. Det gäller alltså inte DIG utan en hypoterisk flicka som tydligen har blivit beviljad en assistent på heltid, gissningsvis för att behovet finns då kommunen brukar föredra att inte spendera pengar om de kan komma undan med det.
  • Sun 15 Mar 2020 16:29
    #7
    +2
    SweeneyTodd skrev 2020-03-15 15:22:12 följande:

    Bara för att man är gravt autistisk, behöver man inte ha en assistent. Jag är gravt autistisk enligt en läkare, och hade ingen assistent under min skoltid. Skriv då inte därför. 

    Jag lever inte i min egen värld, och är inte svår att kommunicera med. 

    Men nu till frågan. Personalen har helt klart fel. 

    Ja, jag vet, men vet ni vilket TRAUMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och KRÄNKNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det är att en läkare säger att man är gravt autistisk? 


    Men du är inte gravt autistisk. Du har hängt upp dig på vad en läkare (inte ens en psykolog) sa, utan att ha underlag för det, för 15 år sen och du behöver släppa det.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sun 15 Mar 2020 16:35
    #8
    +2

    Det måste ju finnas ett mellanting?

    Att reflektera över ev särbehandling och hur man hanterar det är klokt tycker jag, kanske lyfta med föräldern ang hur barnet bemöts. Sen behöver det absolut inte innebära att västen ska tas av.

  • Thu 19 Mar 2020 15:09
    #9
    AimHigh skrev 2020-03-13 05:25:21 följande:

    Säg att du har ett barn som är sex år. Hon går i förskoleklass. Hon är gravt autistisk och har därflr en assistent vid sin sida under hela skoldagen.

    Flickan lever i sin egna värld, oerhört svår att kommunicera med.

    När som kan hon välja att dra iväg från skolgården, och av den anledningen bär hon en gul väst, just för att enklare kunna lokalisera henne.

    Säg att detta var ditt barn.

    Ifall det kom fram till dig att personal på skolan, av de som är med på skolgården under rasterna tänker i banor om att det är fel att ha på flickan den gula västen, med motivering "..för att alla ska behandlas lika, ingen ska känna sig utpekad!".

    Som förälder till flickan, hur hade du reagerat? Hade din värdegrund-o-meter gett dig en själslig orgasm av de "schyssta värderingarna" personal som har ansvar för ditt barn har, eller hade du blivit heligt förbannad?

    Ska jag själv på detta så, ja det är så bottenlöst dumt, och är ett utslag av de stolligheterna vänstern kan sträcka sig till när det kommer till deras vilsna visioner om en rättvis och jämlik värld där allas lika värde och annat känslobaserat trams står högst på listan, kosta vad det kosta vill!


    Jag hade blivit heligt förbannad. Att säga att ingen ska få ha gul väst för att inte känna sig utpekad, det är samma sak som att säga att ingen får vara annorlunda. Personalen ska inte försöka dölja att flickan är annorlunda utan lära barnen att det är ok att vara annorlunda.

    Dessutom, flickan har redan en assistent och "lever i sin egen värld", barnen vet redan att hon är annorlunda.

    Om flickan ska ha gul väst på sig el inte, det bestämmer jag som förälder, inte personalen. Avskyr verkligen sån här PK-ism där man tror att allt blir bra bara det sopas under mattan.

    Hade varit en helt annan sak om flickan själv inte velat ha på sig den gula västen för att inte vara annorlunda. Men jag har fått uppfattningen att hon inte leker med de andra barnen och alltså inte bryr sig om vad de tycker.
Svar på tråden Förgkombos?