• Hi5
    Fri 13 Mar 2020 14:02
    675 visningar
    10 svar
    10
    675

    Förbehållsbelopp vid minskat umgänge

    Vet någon vad som gäller här?
    Mina barns far har skuldsanering sedan ett tag tillbaka. Vi har tre pojkar födda 2000, 2004 och 2010.
    Vi är skilda sedan tio år, och barnen har alltid bott hos mig, och åkt till sin far varannan helg.
    Sedan ca fem år tillbaka så åker inte det äldsta barnet med övriga dit varannan helg. Han åker istället dit en kväll mitt i veckan, var eller varannan månad.
    Mellansonen har det senaste halvåret inte velat följa med på fredagarna, utan stannat hemma, och han har sagt att även han vill sluta åka med till pappan.
    Vi har gemensamt umgänge, men jag kan ju inte tvinga dem att åka dit.
    Pappan går inte med på att ge mig pengar till deras mat under dessa helger, utan hävdar att om de är intresserade så kan de åka tåg till honom och äta.
    Han bor i Malmö, vi bor i Eslöv.
    Är detta okej? Får han inte ett tillägg på sitt förbehållsbelopp för att barnen är där?
    I början brydde jag mig inte särskilt mycket, jag trodde att det var en övergående period, men jag förstår ju nu att det inte är så.
    Pappan och hans sambo bor i en trea där alla barnen delar ett rum, så jag förstår ju att de äldre barnen tycker att det blir lite tight. 
    Han har dessutom tagit bort äldsta barnets säng, så nu finns det bara två sängar till barnen.
    Kan jag begära att han ska betala mig lite för detta? Även om det bara rör sig om 100 kr per helg, så har det ju kostat mig flera tusen de senaste åren.
    Jag bor ensam med barnen, den yngsta har en besvärlig astma och de två äldsta har adhd, så mitt inkomstbortfall är och har varit ganska stort pga vab både för sjukdom och läkarbesök.
    Deras far tar dem aldrig på loven eller när de är sjuka, så allt det hamnar på mig.
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Svar på tråden Förbehållsbelopp vid minskat umgänge
  • sextio­talist
    Fri 13 Mar 2020 14:25
    #1

    Misstänker att du får fullt underhåll för detta, så nej, du kan inte kräva något extra för detta.

    Och om du försöker ändra beloppet för skuldsaneringen, så påverkar detta dig inte det minsta, möjligtvis en sämre stämning mellan dig och exet

  • Hi5
    Fri 13 Mar 2020 15:22
    #2
    sextiotalist skrev 2020-03-13 14:25:04 följande:

    Misstänker att du får fullt underhåll för detta, så nej, du kan inte kräva något extra för detta.

    Och om du försöker ändra beloppet för skuldsaneringen, så påverkar detta dig inte det minsta, möjligtvis en sämre stämning mellan dig och exet


    Nej det vet jag att jag inte kan, för då hade jag gjort det. Vad jag undrar är om han får höjt förbehållsbelopp för att han ska ha barnen varannan helg. Får han det så tycker iallafall jag att det vore en självklar sak att han ser till att det är det pengarna går till.
    Sedan om han ger dem till killarna för att käka ute eller till mig för att köpa mat till dem, det struntar jag i. Om han skor sig på att hans barn inte vill åka dit, samtidigt som det kostar mig pengar, så tycker jag att det är dålig stil.
    Vet du om umgänge påverkar förbehållsbeloppet?
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • sextio­talist
    Fri 13 Mar 2020 16:02
    #3
    Hi5 skrev 2020-03-13 15:22:04 följande:

    Nej det vet jag att jag inte kan, för då hade jag gjort det. Vad jag undrar är om han får höjt förbehållsbelopp för att han ska ha barnen varannan helg. Får han det så tycker iallafall jag att det vore en självklar sak att han ser till att det är det pengarna går till.

    Sedan om han ger dem till killarna för att käka ute eller till mig för att köpa mat till dem, det struntar jag i. Om han skor sig på att hans barn inte vill åka dit, samtidigt som det kostar mig pengar, så tycker jag att det är dålig stil.

    Vet du om umgänge påverkar förbehållsbeloppet?


    Ingen aning, men en strid jag inte skulle ta
  • Hi5
    Fri 13 Mar 2020 16:13
    #4

    Det är en strid jag kommer att kasta mig in i med buller och bång. Han är tyvärr en jäkla sopa som inte anstränger sig ett dugg för sina barn, och då tycker inte jag att det är okej att han tjänar pengar på dem.


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (pppp)
    Fri 13 Mar 2020 16:21
    #5

    Du ringer givetvis FK och frågar eftersom det är de som är experter på sånt här. 

  • Anonym (Alivi­a)
    Fri 13 Mar 2020 22:36
    #6

    Vem betalar underhållet, han eller FK?

    För från FK får man fullt underhåll även om barnen är varannan helg. Så även om du ändrar till att du har barnen heltid, så är det ingen skillnad i pengar för dig.

  • Anonym­m20
    Mon 16 Mar 2020 13:59
    #7
    Hi5 skrev 2020-03-13 16:13:51 följande:

    Det är en strid jag kommer att kasta mig in i med buller och bång. Han är tyvärr en jäkla sopa som inte anstränger sig ett dugg för sina barn, och då tycker inte jag att det är okej att han tjänar pengar på dem.


    Varför strida om det? Det är ingenting som konmer tt påverka dig. Om han får tillägg på förbehollsbelopp för att han har barnen varannan helg och nu skulle bli av med et inlägget pga av minskat umgänge så är det ändå inte pengar du får.
  • Mon 16 Mar 2020 21:23
    #8

    Han har ju rätt i viss mån - har ni en överenskommelse om vh så är det ju detta han måste ha i sin ansökan om tillägg. Han kan ju inte gärna göra anpassade nya ansökningar efter varje månad. Enligt er överenskommelse ska barnen vara där vh, han ansöker om tillägg för vh.

    Förstår inte riktigt varför du tar upp att han tagit bort den tredje sängen, som om det skulle vara något negativt? SJÄLVKLART skall den tas bort, för att frigöra utrymme - de sover ju inte där samtidigt om jag förstått saken rätt?

    Det framstår mer som om du vill göra livet surt och gnälla - och ja, jag FATTAR att man kan vara dödligt trött på föräldrar till sina barn som beter sig illa, inte tar ansvar osv men det du försöker göra skulle ju bidra till att förstöra barnens och pappans relation än mer. Välj dina strider och släpp sådant som i nuläget inte påverkar dig men som i slutändan troligen skulle påverka dina barn negativt.

    Vem vet, de ynka kronorna (40:- per barn o dag) är det som gör att barnen faktiskt FÅR mat när de är där. Försvinner den summan finns ju möjligheten att pappan inte har råd att ge dem mat när de kommer.

  • Tue 24 Mar 2020 08:42
    #9

    Betalar pappan direkt underhåll till dig så räknas det in som en kostnad i det uträknade förbehållsbeloppet. Har han barnen hos sig vissa dagar räknas det också in som en kostnad i förbehållsbeloppet. Skulle den kostnaden försvinna (för att barnen inte är hos honom) ger det i och för sig honom ett litet överskott som skulle kunna öka hans utrymme att betala till skuldsaneringen. MEN omprövning av skuldsanering görs endast om utrymmet ökar med minst 4000 kr/månad eller minskar med mer än 500 kr. 

    Så om han betalar underhåll med avdrag baserat på att barnen är hos honom vissa dagar, men nu inte är det kan du ju givetvis begära ökat underhåll. Det påverkar inte hans skuldsanering om det inte rör sig om 500 kr/månad eller mer.

    Vill också påpeka att när man lever med skuldsanering lever man verkligen på existensminimum och man har inte råd att bekosta särskilt glamorös mat eller aktiviteter för sina barn. Inte så schysst att börja bråka då.

    Men för att kunna räkna lite mer konkret behöver man veta hur mycket underhåll du får och om du får det från fk eller direkt från pappan, samt om det är fullt underhåll eller om det är avdrag gjort för de dagar barnen är hos honom. Jag vet mycket om skuldsanering men inte så mycket om underhåll.

  • Anonym (Fy faan)
    Sun 29 Mar 2020 08:01
    #10

    Så jävla småaktigt av dig att ens fundera i dessa banor.

    Vidrig är du! En bitter jävla sur-fitta som drivs av avundsjuka o hämdbegär är vad jag ser framför mig när jag läser ditt inlägg.

    Skit i hur exet lever sitt liv o vad han gör med sina ev pengar.

    Ta hand om ditt istället. Lev ditt liv.

Svar på tråden Förbehållsbelopp vid minskat umgänge