• barntokiggg

    Hjälp i barnvagnsdjungeln! Tips önskas!

    Hej!

    Jag är gravid med första barnet och har nu gått halvvägs, så jag och sambon har börjat kolla mer seriöst på barnvagnar. Vi har vart inne och känt på några samt googlat runt lite, men känns så lätt att snöa in på en eller två sen inte se några fler, iaf det träsket jag hamnat i.

    Så skulle hemskt gärna ta emot tips på bra vagnar som ni kanske själva har eller känner någon som har i prisklass 3000-8000:- ungefär (får gärna diffa någon 1000-lapp hit och dit om allt annat stämmer). Sen det vi önskar till vår vagn är bra styrradie, så pass att du kan svänga runt den med en hand liksom utan att behöva lyfta eller så, inte för stor när man packat ihop den samt inte så tung. Plus är om det går att byta liggdelen mot babyskyddet, eller att man kan köpa till en adapter.

    Tacksam för alla tips! :)

  • Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln! Tips önskas!
  • Anonym (M)

    Bästa är att testa för att hitta rätt. Testa svänga, fälla, lyfta osv... Men tänk också på att barnet ska få plats ordentligt. Många tvingas byta från ligg till sittdel innan bebisen ens kan sitta för att lillen inte får plats!

    För mig har just platsen för barnet samt komforten att köra varit viktigast, har en emmaljunga edge till minstingen (stor och ganska tung) Älskar den!

    Fundera också på vart den ska köras, så du får rätt typ av hjul. Ofta är de så små att vagnen ibte kan köras på ojämn väg.

    Sen vill jag slå ett slag för begagnat! En av alla mina vagnar har jag köpt ny och den var inte bättre än de begagnade. Vagnen jag har nu betalade jag ca 10'000 mindre än vad den kostar ny och den ser och känns helt ny, förutom däcken som syns att se rullat.

    Lycka till i barnvagnsdjungeln!

  • Lönnsirap

    Haft både Britax go och Britax B-agile som jag varit nöjd med. Smidiga vagnar. (B-agile är mer för större barn)

    Även haft Teutonia och Emmaljunga samt en quinny Zapp!

    Mitt hetaste tips är att faktiskt surfa runt och se vad som är bra och dåligt med respektive vagn. Och att ha lite is i magen gällande inköp. Nu med mitt yngsta barn övertog jag en kompis Emmaljunga (Nitro) som jag tyckte var smidig, men väl låg. Den gick sönder och jag skaffade en (trehjulig) Teutonia på blocket... Väldigt trevligt vagn men väldigt stor ihopfälld så den såldes igen. Och då köpte vi den Britax-go som barnet fortfarande sover i på förskolan...

    Som gravid är det lätt att tänka att man vill köpa en vagn som ska hålla de tre första åren... men de flesta tittar faktiskt på ytterligare en vagn/sulky redan första året. Väldigt vanligt att man vill ha en smidigare lösning vid resa eller bara i bilen!

  • j0s

    Vill tipsa om gruppen Barnvagnar på facebook, många kunniga medlemmar som mer än gärna tipsar om det man letar efter :)

    För övrigt så har jag en Emmaljunga Super Viking som jag är väldigt nöjd med så länge jag slipper packa ihop och ta med den i bilen!

Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln! Tips önskas!