• SweetJune

    Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.

    Hej,

    Min pojke som är 5 år snart 6 år har aldrig velat kissa på förskolan för dem tvingar honom att sitta.

    Han känner sig äcklad och håller sig. Äcklad att sitta var andra har suttit/bajsat säger han. Nu hämtar jag honom 14 men hans blåsa är så full ofta och jag fick säga till 5-6 ggr på allvar att de får se till att han kissar. De säger att ska han stå upp så vill fler stå upp och det kan komma kiss på ringen. Flickor sitter ner. På hans avdelning är dem 10 st och han har aldrig kissat utanför varken hemma el när vi är ute. Han kan väl torka upp om det skulle komma utanför? Det är en privat förskola och pedagogerna är vänner. Äldre personal som öppnade förskolan ihop så förskolechefen håller med sonens personal såklart.

    Är det ok att sätta upp dessa regler? Min son mår inte bra psykiskt av att sitta ner och hålla sig vill jag verkligen inte.

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.
  • uhsumkat

    Det är ett jävla oskick att stå och kissa. Det drälls och spills. Det vet varenda kvinna med partner  som skurat en toalett.

    Riktiga män sitter och kissar.
    Dessutom är det så att det är bra för män att sitta och kissa, blåsan töms bättre vilket senare leder till mindre besvär med prostatan.

    Jag tycker att du ska ta tag i hans bacillskräck i första hand och få honom att förstå att riktiga män sitter och kissar.

  • SweetJune

    Min pojke är ett barn och ingen man. Han har ALDRIG kissat utanför sen han var 2 år.

    Ta upp om bacillskräck är en sak men inte mata in mansskit i huvudet, om riktiga män.

  • Anonym (Katja)
    uhsumkat skrev 2020-03-16 06:02:06 följande:

    Det är ett jävla oskick att stå och kissa. Det drälls och spills. Det vet varenda kvinna med partner  som skurat en toalett.

    Riktiga män sitter och kissar.

    Dessutom är det så att det är bra för män att sitta och kissa, blåsan töms bättre vilket senare leder till mindre besvär med prostatan.

    Jag tycker att du ska ta tag i hans bacillskräck i första hand och få honom att förstå att riktiga män sitter och kissar.


    Kan bara hålla med. Både min man och son sitter och kissar. Bättre för kroppen och trevligare för alla andra som ska göra sina behov. Stå och kissa är undantag man gör i skogen. Det är ju stågubbkissarna som gör att det luktar illa på herrarnas och toaletter som är för båda könen.
  • Anonym (Dåligt)
    SweetJune skrev 2020-03-16 06:07:46 följande:

    Min pojke är ett barn och ingen man. Han har ALDRIG kissat utanför sen han var 2 år.

    Ta upp om bacillskräck är en sak men inte mata in mansskit i huvudet, om riktiga män.


    Vidrigt. Vi måste få in mer killar och män i barnomsorgen. Undrrsökningar visar att pojkar och män diskrimineras i Sverige.
  • sextiotalist

    Sonen har alltid stått och kissat, inget skvätt utanför.

    Får inte lillkillen vara själv på toaletten?

  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2020-03-16 06:50:05 följande:

    Men han sitter ju ner när han ska bajsa?

    Låter mer som bacillskräck än att han inte får stå upp.


    Framkommer det att han gör det under dagen?
  • Limeblad

    Bajsar han aldrig på förskolan? Inte bra. Det bästa vore om ni och förskolan hittar ett sätt att arbeta mot bacillskräcken. I längden är det bättre att sittkissa eftersom urinblåsan töms bättre med lägre risk för prostatacancer (vad jag har förstått).

  • Anonym (Sitt)

    Jag har varit med om pojkar som står upp och bajsar för att de vägrar sitta. Är stenhård med min son att han ska sitta ner på toa. Jag vill inte torka kissdroppar överallt. Och på förskolan där flera barn går på toa efter varandra? Trevligt med kiss över golvet och sitsen för den som kommer sen. Lär honom sitta ner på toa. Stå kan man göra ute.

  • Snuttis2

    Är lite förvånad över diskussionen , trodde inte den skulle handla om städbehov utan om välmående hos barnet ?

    Självklart kan han stå o kissa om han vill o mår bra av det, är de oroliga över städningen får du väl lära honom

    det!

    Känns som en oerhört onödig diskussion av gnällig personal - ja jag har jobbat på förskola

Svar på tråden Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.