• Tue 17 Mar 2020 01:01
    1397 visningar
    47 svar
    47
    1397

    Vad kostar bil i månaden

    Vill ha en bil men måste veta på ett ungefär vad det kostar i månaden.

    Bilen ska köpas kontant, tänkte mig en Volkswagen golf 5, 1.6 2005. Kostar 32000.

    Jag är 30+.

    Kommer köra den kanske 5 ggr i månaden om ens det. Cyklar alltid, bor i en by men vill ha en bil för att åka till staden bort som är 30 min härifrån och det är väl kanske någon gång i månaden.

    Har kollat på bilen och allt men vill veta kostnader på ett ungefär inna jag köper bilen så jag inte står där sen.

  • Svar på tråden Vad kostar bil i månaden
  • Anonym (Forde­n på gården­)
    Tue 17 Mar 2020 05:14
    #1

    Det går inte att svara på bara så där.
    Vad skatten kostar kan du lätt kolla upp själv, sedan beror det helt på vilken försäkring du sk ha.
    Bara trafikförsäkring kostar inte i närheten av vad en helförsäkring gör.

    Jag har en Ford i ungefär samma storlek och ålder.
    Skatten ligger på runt 1500/år och helförsäkring med mertillägg kostar ca 2500/år.
    Sen ska ju bilen hållas "rullande" också.

  • Tue 17 Mar 2020 05:23
    #2

    Skatt och försäkring kan du ju kolla upp. Lämna in bilen på en verkstad innan köp och be dom kolla upp hur skicket är på bilen och be dom om en offert på det som är på G att behövas bytas så du har ett hum om framtida kostnader. 

  • Tue 17 Mar 2020 05:27
    #3

    Det beror ju på. Kolla upp vad skatt och försäkring kostar. Sedan får du ju också räkna med löpande underhåll och reparationer. Fixar du sånt själv, eller kommer du behöva lämna in? Nya däck kostar också när de behöver bytas.

    Min man repade det mesta på vår förra gammelopel à 2004 själv, saker som hjullager kan kosta flera tusen att byta på verkstad, men runt tusenlappen om du kan byta ett sånt själv. Så det beror ju på.

  • Anonym (Bil)
    Tue 17 Mar 2020 06:21
    #4

    Vi kör ytterst lite (typ 500 mil/år).

    Bilen är från 2013 och köptes 2016. Inga lån.

    Har räknat ut att bilen under 2018 kostade 2000 kr/månad, allt inräknat (försäkring, broavgifter, färjebiljetter på bilsemester, vägtullar, bensin, någon ny lampa eller motsvarande, service, däckbyte, parkeringsavgifter, försäkring).

    Har ett bilkonto dit vi för över en summa varje månad och där alla räkningar som gäller bilen dras. Har även ett speciellt kreditkort från bilfirman som vi betalar allt som gäller bilen med. Det är guld värt, det finns alltid pengar på bilkontot och t ex kostnad för service, försäkringen som betalas en gång om året eller en oväntad punktering utomlands blir ingen jobbig överraskning ekonomiskt. Eftersom vi sätter in mer än som går åt (i snitt) blir det också ett sparande för att kunna köpa nästa bil. Kan verkligen rekommendera den modellen och skulle inte vilja göra på något annat sätt.

  • Tue 17 Mar 2020 06:43
    #5

    1000-2000:-/mån beroende på hur händig du är om något går sönder.

    En bil i den prisklassen skulle inte jag ha helförsäkrad. Jag tror i rådande coronatider att det finns goda möjligheter att komma över en billig bil, många har förlorat mycket av sitt sparande i dagsläget och prioriterar antagligen inte ett bilköp. Samtidigt förlorar folk sina jobb och säljer bilar och annat, cyniskt kanske men så lär ju verkligheten bli.


    Ride it like you stole it
  • sextio­talist
    Tue 17 Mar 2020 08:29
    #6
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-03-17 05:14:08 följande:

    Det går inte att svara på bara så där.

    Vad skatten kostar kan du lätt kolla upp själv, sedan beror det helt på vilken försäkring du sk ha.

    Bara trafikförsäkring kostar inte i närheten av vad en helförsäkring gör.

    Jag har en Ford i ungefär samma storlek och ålder.

    Skatten ligger på runt 1500/år och helförsäkring med mertillägg kostar ca 2500/år.

    Sen ska ju bilen hållas "rullande" också.


    Det skiljer drygt 200 i månaden på trafikförsäkringen och helförsäkring på min bil, betalar drygt 300 i månaden för helförsäkring
  • sextio­talist
    Tue 17 Mar 2020 08:32
    #7

    Jag skiljer på fasta kostnader och rörliga kostnader.

    För mig är det nu 900 i månaden. Drygt 400 för p-plats och drygt 400 i skatt och försäkring. Sedan tillkommer service, däck, eventuella reparationer etc

    Dessa beror på hur mycket man kör och bilen själv

  • Anonym (Forde­n på gården­)
    Tue 17 Mar 2020 16:23
    #8
    sextiotalist skrev 2020-03-17 08:29:51 följande:
    Det skiljer drygt 200 i månaden på trafikförsäkringen och helförsäkring på min bil, betalar drygt 300 i månaden för helförsäkring
    Jag vet inte vad det skulle kostat med endast trafik, det är ändå inte aktuellt för mig som är helt beroende av min bil. Därav mer-tillägget.

    Tycker att knappa 200 i månaden är ganska billigt faktiskt. 
  • Anonym (***)
    Tue 17 Mar 2020 16:27
    #9
    PaulieJ skrev 2020-03-17 01:01:19 följande:

    Vill ha en bil men måste veta på ett ungefär vad det kostar i månaden.

    Bilen ska köpas kontant, tänkte mig en Volkswagen golf 5, 1.6 2005. Kostar 32000.

    Jag är 30+.

    Kommer köra den kanske 5 ggr i månaden om ens det. Cyklar alltid, bor i en by men vill ha en bil för att åka till staden bort som är 30 min härifrån och det är väl kanske någon gång i månaden.

    Har kollat på bilen och allt men vill veta kostnader på ett ungefär inna jag köper bilen så jag inte står där sen.


    Det blir dyra resor till staden...
  • MRAKas
    Tue 17 Mar 2020 23:25
    #10

    På bilar i denna ålder o prisklass så är det alltid en chansning, om du inte har möjlighet och kunskap att utföra service o reparationer själv så kommer detta vara en mycket stor utgiftspost.

    Värdeminskningen är nästan försumbar på en bil i denna prisklass. Skatt, försäkring, besiktning o liknande fasta utgifter borde gå att runda av till 1000:-/mån.
    Kostnaden för drivmedel beror ju givetvis hur mycket du åker.

    Det är kostnaden att "hålla skiten rullande" som har potential att bli mycket hög på en så pass gammal bil, detta kommer ju nästan alltid utan förvarning också, helt plötsligt brakar nått till eller nån varningslampa tänds o så slutar det med bärgare till verkstad samt medföljande faktura för att komma ut därifrån...

    En Golf -05 1,6 bensinare är en beprövad o stabil konstruktion dock, förmodligen kommer du har mer problem med rost än det mekaniska.
    Be någon som du har förtroende för när det gäller bilar kolla igenom den innan köp om du inte har koll själv, bilar i denna prisklass varierar kraftigt i skick.

Svar på tråden Vad kostar bil i månaden