• Tue 17 Mar 2020 03:59
    558 visningar
    2 svar
    2
    558

    Katt allergi, utslag.

    Hej!

    Min pojkvän har två katter hemma och några månader efter att vi börja träffas (är där 3-4 dagar i veckan) så får jag alltid dom här utslagen mestadels i armvecken men även utslag

    Vid mungipan som ni kan se.

    Han har katthår ÖVERALLT i huset, fulla soffan, på matbordet, kläder och kattlådan är oftast heller inte så fräsch och kattsand i massor utspritt i badrummet som fastnar under katternas tassar å sprider ut sig i huset. Kan dom här utslagen bero på katt allergi? Jag märker dom för det mesta samma dag när jag kommer hem därifrån eller dagen innan. Om inte katt allergi vad kan detta bero på?

    Tycker det är skumt för har aldrig reagerat så här på katter eller djur överlag utan allt började sen jag träffade min pojkvän och började vara hos honom.

    Utslagen kliar något fruktansvärt och "bränner". Hjälp!

  • Svar på tråden Katt allergi, utslag.
  • Tue 17 Mar 2020 06:25
    #1
    +1

    Kan ju vara katterna du reagerar på men även hans tvättmedel, sköljmedel mm. Är det utekatter kan det vara bett från fågelloppor katterna drar med sig in men då borde ju även han ha bett precis som om han har vägglöss.
    Varför kräver du inte att han håller rent efter katterna? Katterna förtjänar åtminstone några rena och fräscha lådor.

  • Barbro­45
    Tue 17 Mar 2020 08:12
    #2

    Allra troligast är du allergisk mot katterna. Du har upptäckt det nu när du börjat umgås oftare med katter. Om du inte tidigare haft regelbunden kontakt med katter har du inte utsatts ofta nog för allergenet. För att vara helt säker kan du köpa ett allergitest som testar för detta.
    https://www.apotek365.se/products/allergitest---testar-for-kattallergi

    En allergi går inte över, du kan använda några av de receptfria allergiläkemedel som finns. Om dessa inte hjälper så får du ta kontakt med vården. Som en sista åtgärd så finns allergen immunterapi, en flerårig behandling.

Svar på tråden Katt allergi, utslag.