• Tue 17 Mar 2020 08:14
    1016 visningar
    15 svar
    15
    1016

    Är skatten dragen på beloppet på skatteåterbäringen?

    Alltså kanske blåst fråga men..

    Det belopp som står på deklarationen att jag ska få tillbaka är det skattat och klart så man kan räkna med att få ut det, eller dras det skatt på det?

  • Svar på tråden Är skatten dragen på beloppet på skatteåterbäringen?
  • Tue 17 Mar 2020 08:18
    #1

    Du får ut det som står (om du inte gör ändringar).

    Det ska inte dras nån skatt, det ÄR ju skatt du redan har betalat in för mycket.

  • Tue 17 Mar 2020 08:18
    #2

    Du får ut det som står (om du inte gör ändringar).

    Det ska inte dras nån skatt, det ÄR ju skatt du redan har betalat in för mycket.

  • Anonym (H)
    Tue 17 Mar 2020 08:19
    #3

    Det du får tillbaka är ett ej skattepliktigt belopp, anledningen att du får de pengarna är ju att det är betald skatt du inte defacto är skyldig att betala.

    Det brukar dock bli några ören plus i ränta som läggs på beloppet.

  • Sandra­söt88
    Tue 17 Mar 2020 08:19
    #4

    Det finns inga dumma frågor! Det är nettobeloppet som redovisas, alltså vad du får ut i rena pengar.

  • MRAKas
    Tue 17 Mar 2020 13:50
    #5
    +1
    Sandrasöt88 skrev 2020-03-17 08:19:43 följande:

    Det finns inga dumma frågor! Det är nettobeloppet som redovisas, alltså vad du får ut i rena pengar.


    Jo det gör det definitivt, som att t.ex undra om man ska betala skatt på skatteåterbäringen Solig

    Om man behöver ställa den frågan så har man inte grepp om speciellt mycket kring sin ekonomi, eller hur ekonomi fungerar i stort.

    Ts kanske skulle hållt sig vaken på den lektionen i samhällskunskapen...
  • Tue 17 Mar 2020 18:07
    #6

    Det är nettobeloppet som står. MEN det gäller bara om du inte behöver fylla i andra blanketter som tex K4 vid värdepapperförsäljning.

  • Anonym­m20
    Tue 17 Mar 2020 18:54
    #7
    Gimele skrev 2020-03-17 08:14:15 följande:

    Alltså kanske blåst fråga men..

    Det belopp som står på deklarationen att jag ska få tillbaka är det skattat och klart så man kan räkna med att få ut det, eller dras det skatt på det?


    Skatteåterbäringen är skattefri. Man betalar aldrig skatt på en summa man redan betalat skatt på. Den man kan räkna med på skatteåterbäringen är ev ränta, men det betalar man ingen skatt på.
  • Tue 24 Mar 2020 08:28
    #8

    Frågan är inte alls konstig! Det skulle inte förvåna mig om regeringen fick för sig att man ska skatta på skatteåterbäringen, eller åtminstone betala för att de har förvarat pengar åt en ett tag. Skatt på skatt är ju inget nytt liksom!

  • Anonym (suck)
    Tue 24 Mar 2020 09:40
    #9
    MRAKas skrev 2020-03-17 13:50:30 följande:
    Jo det gör det definitivt, som att t.ex undra om man ska betala skatt på skatteåterbäringen Solig

    Om man behöver ställa den frågan så har man inte grepp om speciellt mycket kring sin ekonomi, eller hur ekonomi fungerar i stort.

    Ts kanske skulle hållt sig vaken på den lektionen i samhällskunskapen...
    Nej, det finns det inte, och hur fan ska någon kunna lära sig det om det står någon uppblåst idiot och försöker trycka ned hen när hen är modig nog att fråga? Uppmuntrar inte direkt människor att lära sig saker. Ingen kan något sådant fören de lärt sig det, du är inte bättre för att du redan gått igenom den processen. Och inte fan lär man sig om skatt och deklaration på samhällskunskapen så du verkar inte ens ha gått på den. 

    Ts, som alla andra redan förklarat måste du inte skatta på beloppet. Däremot kan beloppet ändras om du eller något företag måste göra ändringar i deklarationen. 
  • Tue 24 Mar 2020 10:13
    #10
    Anonymm20 skrev 2020-03-17 18:54:29 följande:
    Skatteåterbäringen är skattefri. Man betalar aldrig skatt på en summa man redan betalat skatt på. Den man kan räkna med på skatteåterbäringen är ev ränta, men det betalar man ingen skatt på.
    Det är förvisso helt fel. Man betalar nästan alltid skatt på en summa man redan har betalat skatt på. När du går på ICA och köper en liter mjölk för din lön, exempelvis.
  • Anonym­m20
    Tue 24 Mar 2020 10:22
    #11
    Krafs skrev 2020-03-24 10:13:03 följande:

    Det är förvisso helt fel. Man betalar nästan alltid skatt på en summa man redan har betalat skatt på. När du går på ICA och köper en liter mjölk för din lön, exempelvis.


    Du kan inte jämföra moms med skatt. Och dessutom är mjölk en vara man köper, inte lön eller annan skattad inkomst.

    Lön, skatteåterbäringen, sjukpening etc är redan skattade pengar som man inte betalar skatt på en gång. Så nej, man betalar inte skatt på redan skattadr enbart.
  • Tue 24 Mar 2020 11:06
    #12
    Anonymm20 skrev 2020-03-24 10:22:53 följande:
    Du kan inte jämföra moms med skatt. Och dessutom är mjölk en vara man köper, inte lön eller annan skattad inkomst.

    Lön, skatteåterbäringen, sjukpening etc är redan skattade pengar som man inte betalar skatt på en gång. Så nej, man betalar inte skatt på redan skattadr enbart.
    Klart jag kan, eftersom moms är skatt. Det var dock ingen som pratade om inkomstskatt. När du arbetar betalar du skatt på din lön. När du köper något av ett företag så betalar du även skatt på varan. Företaget betalar sedan in skatten till skatteverket, sedan betalar företaget ut en löner till sina anställda, de anställda betalar skatt på sina löner. De köper en liter mjölk på Ica [...]

    Vad pratar du om? Hela det ekonomiska systemet är baserat på att i princip varje krona i slutändan blir skatt.
  • Anonym­m20
    Tue 24 Mar 2020 12:38
    #13
    Krafs skrev 2020-03-24 11:06:22 följande:

    Klart jag kan, eftersom moms är skatt. Det var dock ingen som pratade om inkomstskatt. När du arbetar betalar du skatt på din lön. När du köper något av ett företag så betalar du även skatt på varan. Företaget betalar sedan in skatten till skatteverket, sedan betalar företaget ut en löner till sina anställda, de anställda betalar skatt på sina löner. De köper en liter mjölk på Ica [...]

    Vad pratar du om? Hela det ekonomiska systemet är baserat på att i princip varje krona i slutändan blir skatt.


    Du betalar fortfarande inte skatt på skatteåterbäringen om redan är skattade pengar. Precis som att man inte betalar ytterligaren en skatt på lön, som också redan är skattade pengar.

    Moms på en vara är inget du märker att du betalar eftersom en för privatpersoner ingår när du ex köper liter mjölk. Priset för dig som privatperson blir samma. Du betalar heller inte moms på din lön. Eller blir dubbelskattat på din lön för att du köper en liter mjölk.

    Ts frågade det skulles betala skatt på skatteåterbäringen. Svaret är nej, eftersom man inte betalar skatt på redan skattade pengar.
  • Tue 24 Mar 2020 12:58
    #14
    Anonymm20 skrev 2020-03-24 12:38:35 följande:
    Du betalar fortfarande inte skatt på skatteåterbäringen om redan är skattade pengar. Precis som att man inte betalar ytterligaren en skatt på lön, som också redan är skattade pengar.
    Nej, och det har jag aldrig någonsin påstått heller. 

    Moms på en vara är inget du märker att du betalar eftersom en för privatpersoner ingår när du ex köper liter mjölk. Priset för dig som privatperson blir samma. Du betalar heller inte moms på din lön. Eller blir dubbelskattat på din lön för att du köper en liter mjölk. 

    Ts frågade det skulles betala skatt på skatteåterbäringen. Svaret är nej, eftersom man inte betalar skatt på redan skattade pengar.

    Jag ser inte riktigt relevansen. Har du kollrat bort dig själv? Inget av det här är något vi har diskuterat. Vet inte riktigt vad jag ska svara på.
  • Anonym­m20
    Tue 24 Mar 2020 13:01
    #15
    Krafs skrev 2020-03-24 12:58:50 följande:

    Nej, och det har jag aldrig någonsin påstått heller. 

    Moms på en vara är inget du märker att du betalar eftersom en för privatpersoner ingår när du ex köper liter mjölk. Priset för dig som privatperson blir samma. Du betalar heller inte moms på din lön. Eller blir dubbelskattat på din lön för att du köper en liter mjölk. Ts frågade det skulles betala skatt på skatteåterbäringen. Svaret är nej, eftersom man inte betalar skatt på redan skattade pengar.

    Jag ser inte riktigt relevansen. Har du kollrat bort dig själv? Inget av det här är något vi har diskuterat. Vet inte riktigt vad jag ska svara på.


    Intressant. Du vet inte vad du själv skriver.
Svar på tråden Är skatten dragen på beloppet på skatteåterbäringen?