• posses­sedfre­ak
    Tue 17 Mar 2020 12:15
    753 visningar
    7 svar
    -2
    7
    753

    DN misogyniskt?

    Har läst så mycket märkliga saker i den tidningen att man börjar ju fundera vad de är för idioter som ligger bakom den systematiska, misogyniska sörjan som de skriver... Jämför kvinnors sexualitet med kaniners? Alltså de skriver ju helt sjuka saker i den tidningen.. Någon som också tänkt på det? Nu.. "vissa män får göra som de vill" eeh ok,  var det den bästa rubriken de kunde komma på? Låter ju som att DN själv står bakom såna yttranden och om man lägger ihop all skit de skrivit , så känns det ju som om DN har en misogynisk agenda. Jag tycker iaf att DN är en misogynisk skittidning

  • Svar på tråden DN misogyniskt?
  • Anonym (nylib­eralis­m suger)
    Tue 17 Mar 2020 12:40
    #1

    Jag har mest reflekterat över att det är en nyliberal  och USAtillvänjd smörja mestadels och saknar djup och uppföljning på viktiga ämnen. Inte tänkt så mycket på det misogynaperspektivet. Ge exempel?

  • posses­sedfre­ak
    Tue 17 Mar 2020 14:01
    #2
    Anonym (nyliberalism suger) skrev 2020-03-17 12:40:40 följande:

    Jag har mest reflekterat över att det är en nyliberal  och USAtillvänjd smörja mestadels och saknar djup och uppföljning på viktiga ämnen. Inte tänkt så mycket på det misogynaperspektivet. Ge exempel?


    Ja, det också... men här har jag två exempel jag finner extremt märkliga.


    Exempel nr 1:


    RUBRIK: Kaniner och kvinnors orgasmer (publicerat 2019-10-02)


    "Förutom att  vara njutningsfull är den kvinnliga orgasmen något av ett mysterium, eftersom den inte uppfyller någon biologisk funktion? Kaniner kan sitta på svaret tror forskare"


    Låst artikel nu, så kan inte se vilken "journalist" som skrivit artikeln.


    ^ vad gäller detta, kan jag tänka mig att nån gubbe fått sig ett riktigt gott skratt av att jämföra kvinnor med kaniner. Själv har jag svårt att ta artikeln på allvar, då det känns som ett subtilt ,internt skämt eller nåt snarare än seriös journalistik


     


    Exempel nr 2


    Rubrik: Man kan inte göra män rättslösa för att hantera kvinnors sexuella utsatthet (Lena Andersson, 2020-03-14)


    "Regeringen vill skärpa straffet för våldtäkt. Men när man urholkar detta brott så att det inte fordrar vare sig våld eller tvång borde istället straffen sänkas rejält"


     


    känner inte att jag behöver tillägga något mer, känner att det jag citerat talar för sig självt.

  • IngGaa­rd
    Mon 13 Apr 2020 08:11
    #3

    Jobbar du i media och erbjuds jobb på dn så tar du det, oavsett! Dn är bland det högsta att nå, det visar hur hög status Dn och dess journalistik har. Dn är agendasättande, en maktpelare, härifrån dikteras medborgarnas verklighet, vad som är viktigt/oviktigt, bra/dåligt, rätt/fel och du kan lita på att läsarna följer annars skulle det inte publiceras.

  • Fri 22 May 2020 03:29
    #4

    Inget fel att jämför människors sexualitet med djurs. Vi människor är också djur.

    Helt ok att krönikörer har olika uppfattning.

    Nej, jag tycker inte du har kommit med några bevis på att DN är misogynt.

  • Anonym (nja)
    Fri 22 May 2020 08:16
    #5

    Söker man på Lena Andersson så har hon ibland skrivit en hel del märkliga texter. Den du refererar till är nog i linje med hennes tidigare. Men detta är ju hennes egen åsikt, inte specifikt hela tidningens.
    (tycker det är synd för hon har skrivit en del romaner som jag verkligen har gillat - men sen läste jag någon krönika eller vad det var, där hon sympatiserade med "kulturmannen" - så jag ändrade genast åsikt om människan) 

    Det där med kaninerna, jag reagerar inte så värst på det, speciellt som jag inte läst artikeln.
    Det finns väl mängder med artiklar där man jämför människor med olika djur, apor tex. Det måste finnas massor med sådana texter. Att just den här fokuserade på kvinnors sexualitet beror väl på att det är ett ämne i tiden. Det finns "gåtor" kring detta. Före 50-talet trodde man ju inte ens att kvinnor kunde känna något vid sex och att det bara var mannen som kunde, så det är väl väldigt bra att detta ämne har undersökts sedan dess, och talas om?

  • Fri 22 May 2020 13:09
    #6
    possessedfreak skrev 2020-03-17 14:01:40 följande:

    Ja, det också... men här har jag två exempel jag finner extremt märkliga.


    Exempel nr 1:


    RUBRIK: Kaniner och kvinnors orgasmer (publicerat 2019-10-02)


    "Förutom att  vara njutningsfull är den kvinnliga orgasmen något av ett mysterium, eftersom den inte uppfyller någon biologisk funktion? Kaniner kan sitta på svaret tror forskare"


    Låst artikel nu, så kan inte se vilken "journalist" som skrivit artikeln.


    ^ vad gäller detta, kan jag tänka mig att nån gubbe fått sig ett riktigt gott skratt av att jämföra kvinnor med kaniner. Själv har jag svårt att ta artikeln på allvar, då det känns som ett subtilt ,internt skämt eller nåt snarare än seriös journalistik


    Exempel nr 2


    Rubrik: Man kan inte göra män rättslösa för att hantera kvinnors sexuella utsatthet (Lena Andersson, 2020-03-14)


    "Regeringen vill skärpa straffet för våldtäkt. Men när man urholkar detta brott så att det inte fordrar vare sig våld eller tvång borde istället straffen sänkas rejält"


    Ditt första exempel gällde en forskningsstudie som presenterats i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Ditt andra exempel handlar om svårigheter vid bedömning av den nya samtyckeslagstiftningen. Blev det för mycket för din åsiktskorridor?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Nej)
    Fri 22 May 2020 13:16
    #7

    Jag tycker precis tvärtom. Att jag retar mig på feministiskt vinklade reportage i DN. Läser inte DN pga det.

    Tycker inte heller att de två exemplen var misogyniska.

Svar på tråden DN misogyniskt?