• Comet

    (Högstadie)skola med mycket praktiskt arbete

    Hej!


    Vad finns det för (högstadie)skolor med stora inslag av praktiskt arbete? Min son har en mer praktisk än teoretisk begåvning, han gillar att skapa saker, meka osv. Att t.ex. skriva texter osv. är alltid ett drama... Även om jag självklart vet att det är en viktig del av läroplanen och att han behöver lära sig allt detta, men jag undrar om det finns en skola som lyfter de praktiska talangerna lika mycket som de teoretiska. Någon som vet om det finns en lite mer praktiskt inriktad högstadieskola någonstans?

  • Svar på tråden (Högstadie)skola med mycket praktiskt arbete
  • nnnnnnnn

    Alla högstadieskolor följer de regler som finns = ska erbjuda samma antal timmar i de olika timmarna , så om det inte finns någon speciell skola som erbjuder extra undervisning i detta så lär det vara kört...

  • Anonym (Lärare)

    Det närmaste du kommer är väl Prolympia som har stort fokus på idrott. Har hittills aldrig hört om en höstadieskola som fokuserar på praktiska ämnen. Självklart måste han träna på de områden han inte är lika stark inom! Din son behöver en bred grundläggande utbildning med samma timplan som alla andra i landet. På gymnasiet får han välja en praktisk linje som passar hans individuella behov och önskemål.

  • Anonym (ooo)
    Comet skrev 2020-03-21 16:59:37 följande:

    Hej!


    Vad finns det för (högstadie)skolor med stora inslag av praktiskt arbete? Min son har en mer praktisk än teoretisk begåvning, han gillar att skapa saker, meka osv. Att t.ex. skriva texter osv. är alltid ett drama... Även om jag självklart vet att det är en viktig del av läroplanen och att han behöver lära sig allt detta, men jag undrar om det finns en skola som lyfter de praktiska talangerna lika mycket som de teoretiska. Någon som vet om det finns en lite mer praktiskt inriktad högstadieskola någonstans?


    Det finns skolor med olika profiler, som bildprofil, musikprofil, teknikprofil osv, på högstadiet. Ni får söka och läsa på om de skolor där ni bor och se om ni kan hitta något. Däremot kommer han inte undan att tex skriva texter men man kan tex använda tal-till-text på en dator, så kan det underlätta. 
Svar på tråden (Högstadie)skola med mycket praktiskt arbete