• Sat 21 Mar 2020 21:17
    1335 visningar
    16 svar
    16
    1335

    Vilket namn tycker ni är finast till lillasyster?

    Vilket namn tycker ni är finast till lillasyster? Vår son heter Olle.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast till lillasyster?
  • Anonym (S)
    Sat 21 Mar 2020 21:27
    #1

    Vad spelar det för roll vad brorsan heter?

  • Sun 22 Mar 2020 01:26
    #2
    Anonym (S) skrev 2020-03-21 21:27:35 följande:

    Vad spelar det för roll vad brorsan heter?


    Klart det spelar roll! 

    Om alla tre namnen är lika fina så röstar man på det som låter bäst med syskonet.

    Jag tycker Olle och Signe låter bäst. Men jag skulle nog röstat på Signe även om hon var första barnet.

    Nummer två är Olle och Edith. Elise är fint i sig men Olle och Elise låter inte lika bra, för mycket L-ljud i mitt tycke.
  • Sun 22 Mar 2020 02:58
    #3
    +1
    Anonym (S) skrev 2020-03-21 21:27:35 följande:

    Vad spelar det för roll vad brorsan heter?


    ...Varför kommer frågan alltid? De flesta vill ha namn som låter bra ihop = betyder ofta liknande stil.

    Inte Olle och Novalee tex.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Barbro­45
    Sun 22 Mar 2020 06:30
    #4

    Jag skulle nog välja Edith, mest för att jag gillar tjejnamn som avslutas med en konsonant, de är inte så många. De namnen ger ett intryck av styrka och självständighet. I övrigt är både Signe och Elsie alldeles utmärkta namn. Alla tre namnen ligger i tiden utan att vara så vanliga så att det blir tre i klassen som har samma namn.
    Jag undrar också ofta varför man vill att syskonens namn ska passa ihop. Viktigast är väl att det fungerar ihop med efternamnet, inte så viktigt när man är barn men som vuxen presenterar man sig med både för- och efternamn. 

  • Sun 22 Mar 2020 09:45
    #5

    Tack för input! Att namnen ska passa med efternamnet är såklart viktigast men vi har redan valt namn utifrån det. Vill bara att ska klinga fint ihop, inget märkvärdigare än så.

  • Sun 22 Mar 2020 10:08
    #6
    Xenia skrev 2020-03-22 01:26:25 följande:

    Klart det spelar roll! 

    Om alla tre namnen är lika fina så röstar man på det som låter bäst med syskonet.

    Jag tycker Olle och Signe låter bäst. Men jag skulle nog röstat på Signe även om hon var första barnet.

    Nummer två är Olle och Edith. Elise är fint i sig men Olle och Elise låter inte lika bra, för mycket L-ljud i mitt tycke.


    Tack för din åsikt! ???? Jag gillar inte Elise och därför lite rädd att folk ska missta sig, vilket jag tror du också gjorde. Vi funderar på Elsie (en variant av Elsa). Men det blir nog samma sak med L-ljudet även där...
  • Anonym (Fina)
    Sun 22 Mar 2020 10:48
    #7

    Jag tyckte slavar lika fina!

  • Anonym (Fina)
    Sun 22 Mar 2020 10:49
    #8

    Alla var lika fina. Skulle det stå!


    Anonym (Fina) skrev 2020-03-22 10:48:49 följande:

    Jag tyckte slavar lika fina!


  • Sun 22 Mar 2020 14:55
    #9
    Barbro45 skrev 2020-03-22 06:30:10 följande:

    Jag skulle nog välja Edith, mest för att jag gillar tjejnamn som avslutas med en konsonant, de är inte så många. De namnen ger ett intryck av styrka och självständighet. I övrigt är både Signe och Elsie alldeles utmärkta namn. Alla tre namnen ligger i tiden utan att vara så vanliga så att det blir tre i klassen som har samma namn.
    Jag undrar också ofta varför man vill att syskonens namn ska passa ihop. Viktigast är väl att det fungerar ihop med efternamnet, inte så viktigt när man är barn men som vuxen presenterar man sig med både för- och efternamn. 


    Varför ska syskonens namn inte passa ihop? Ska namnen helst låta som om de kom från helt olika familjer?

    Självklart ska de passa ihop med efternamnet, men vem vill skriva sitt efternamn här (om det inte är supervanligt)?

    Varför skulle namn som slutar på konsonant tyda på styrka? Då skulle stackars Olles namn låta svagt i jämförelse, i så fall borde systerns också sluta på vokal så inte hon låter starkare.

    Jag tycker inte namnen Anna, Maria, Carina, Birgitta, Margareta etc låter svagare än Rut, Rakel, Madeleine, Karin el Kjerstin.  Jag fattar öht inte begreppet "styrka" när det gäller namn. Däremot kan namn vara korta/långa, populära/ovanliga el moderna/traditionella.
  • Barbro­45
    Sun 22 Mar 2020 16:42
    #10
    Xenia skrev 2020-03-22 14:55:08 följande:

    Varför ska syskonens namn inte passa ihop? Ska namnen helst låta som om de kom från helt olika familjer?

    Självklart ska de passa ihop med efternamnet, men vem vill skriva sitt efternamn här (om det inte är supervanligt)?

    Varför skulle namn som slutar på konsonant tyda på styrka? Då skulle stackars Olles namn låta svagt i jämförelse, i så fall borde systerns också sluta på vokal så inte hon låter starkare.

    Jag tycker inte namnen Anna, Maria, Carina, Birgitta, Margareta etc låter svagare än Rut, Rakel, Madeleine, Karin el Kjerstin.  Jag fattar öht inte begreppet "styrka" när det gäller namn. Däremot kan namn vara korta/långa, populära/ovanliga el moderna/traditionella.


    Visst kan man välja namn som passar ihop, men som jag poängterade anser jag det viktigare att de fungerar med efternamnet. Där säger du att ni tagit hänsyn till. Men det är inte alldeles ovanligt att föräldrar inte tar hänsyn till detta, jag har stött på flera exempel på det.

    Frågan om ett namn signalerar styrka är ju enbart en fråga om tycke och smak. De flesta pojknamn avslutas med konsonant och flicknamn med vokal. Olle är ett smeknamn för Olof, smeknamn blir ofta med avslutande vokal även för pojknamn Olof blir Olle, Per blir Pelle, Anders blir Ante, Lars blir Lasse.
  • Sun 22 Mar 2020 19:34
    #11

    Signe och Edit.

  • Mon 23 Mar 2020 11:33
    #12

    Olle och Signe. Samma känsla, men inte för lika ljudmässigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Kelly­)
    Mon 23 Mar 2020 16:53
    #13

    Min farmor och farfar hette Olle och Elsie :)

  • Walker­90
    Mon 23 Mar 2020 17:41
    #14

    Signe är väldigt fint!

  • Mon 23 Mar 2020 18:20
    #15

    Röstade på Olle och Signe, tycker att det blir lite stötigt att säga tillsammans när den andres namn börjar på slutbokstaven på första dvs ollE Edith eller ollE Elisie.

  • Wed 25 Mar 2020 14:32
    #16

    Elsie gillar gör för det är lite ovanligt
    Men de andra två är också väldigt fina

Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast till lillasyster?