• Sat 21 Mar 2020 22:49
    434 visningar
    2 svar
    2
    434

    På på landet med små barn, 2,5 km till närmsta stadsdel

    Vi har länge gått i tankarna om att köpa hus. Idag bor vi i en lägenheten inne i stan. Barn nr 1 är två år och barn nr 2 föds i sommar. Vi båda jobbar i stan, har en fantastisk förskola 5 min från där vi bor, lika kort avstånd till mina föräldrar som hjälper oss en del i vardagen.

    Men vi vill flytta.

    Drömmen, för oss båda (om man bortser fr logistiken), är att bo en liten bit från stan med närhet till natur och lugnet, stor trädgård med möjlighet till odlingar/spa osv.

    Vi är intresserade av ett hus 1 mil därifrån vi bor idag, 7 km cykelväg till city- halva vägen är dock utan lysen och på en smal asfalterad väg.. huset ligger i en liten by, med några hus i öppet landskap, sjöutsikt, privat brygga som man delar med 3 andra hus. 2,5 km till en bra skola- att ta sig dit innebär att man transporterar sig 1 km på en smal asfalterad väg (70 km/h). Barnen har rätt till skolskjuts fram till årskurs 4 pga detta (trafikfarlig väg).

    Vi älskar huset (nybyggt) och läget. Men vi är rädda att vi känner oss begränsade, att ta sig på denna smala väg till fots eller med cykel. Att barnen när dom blir stora inte kan cykla till skolan... ja, vi ser verkligen många år framåt i tiden här. Men just transportbiten ser vi som ett stort problem. Och vi har ju det så bra idag med hjälpen fr mina föräldrar. Hur får man ihop livspusslet utan gångavstånd till allt?? (Förstår ju att man får det, men så går våra tankar nu..)

    Är det värt att flytta dit tror ni?

    Barnen skulle vara på samma förskola (ligger precis vid min mans jobb+mina föräldrar).

    Är rädd att vi ångrar att vi inte tog detta steget- att vi var för fega. Men det kanske är en dröm värd att uppfylla när barnen är äldre?

    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden På på landet med små barn, 2,5 km till närmsta stadsdel
  • Sat 21 Mar 2020 23:23
    #1

    Jag bor i ett litet samhälle med gångavstånd till allt. För mig är det viktigt. Jag kan gå eller cykla till skola, jobb, affären eller min mamma.

    Men jag har vänner som bor utanför samhället. De har 2, 3, 5 km till dagis, skola och affär. Jobbet kanske är flera mil bort. De bor så just pga det du räknade upp. Natur, lugn, de kanske odlar potatis och grönsaker, de har en häst eller kanske egna höns. För dem är det viktigare än att ha gångavstånd till allt. Deras barn vet inte om något annat sätt att leva, och de är hur nöjda som helst. Visst åker de skolbuss, men de har egen hund eller kaniner.

    Du måste fundera på vad som är allra viktigast för dig. Då löser sig nog resten sedan.

  • Sat 21 Mar 2020 23:55
    #2

    Man köper en eller två bilar, det är ju inga avstånd att prata om. Varför skulle inte barnen kunna cykla? Jag cyklade dagligen (under hela sommarlovet iaf) på 70km/h väg när jag växte upp, det gick då bra på den tiden. Hade runt 5 km enkel väg till många av mina kompisar. Jag antar ni ändå har ett jobb att åka till och kan släppa av dom på vägen om det inte lämpar sig att cykla.

    Jag ser inte vad problemet ska vara att inte ha gångavstånd till allt. Visst vi har nära till det mesta och inte mer än ca 1km till Ica men vi tar ju ändå bilen dit, vill man inte det går det väl att köpa lådcykel men där vinner minsta motståndet lag för mig iaf, om vi inte bara ska småhandla på den varma delen av året...

    Barnen var ute här hemma idag mellan 10-16, vi åt lunch ute. Dom roade sig själva, jag städade ett förråd, sambon och jag satt och solade ett tag på altanen. Jag tog en träningsrunda på min mtb i skogen. Jag skulle inte vilja byta det mot att bo i lägenhet, men alla är ju olika men sådant här värdesätter jag med att bo i villa.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden På på landet med små barn, 2,5 km till närmsta stadsdel