• Anonym (,,,)
    Sat 21 Mar 2020 23:48
    814 visningar
    18 svar
    18
    814

    Namnet Salomon

    Vad tycker ni om namnet?

  • Svar på tråden Namnet Salomon
  • Sat 21 Mar 2020 23:52
    #1

    Helt okej faktiskt. Funkar.

    "Salomon, kom in och ät!"

    "Salomon, vill du gifta dig?"

    "Salomon, du har blivit befordrad"

    "Salomon Svensson är Sveriges stadsminister".

    Ja, tycker det går.

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 22 Mar 2020 08:49
    #2

    Jag skulle föredra Samuel :) Lite lättare att uttala.

  • Anonym (H)
    Sun 22 Mar 2020 09:53
    #3
    Aurora Borrealis skrev 2020-03-21 23:52:17 följande:

    Helt okej faktiskt. Funkar.

    "Salomon, kom in och ät!"

    "Salomon, vill du gifta dig?"

    "Salomon, du har blivit befordrad"

    "Salomon Svensson är Sveriges stadsminister".

    Ja, tycker det går.


    Herregud, det heter statsminister.
  • Sun 22 Mar 2020 13:00
    #4
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-03-22 09:53:28 följande:

    Herregud, det heter statsminister.


    Aha, minister över staterna. Stats-minister. Vilka stater har vi i sverige? Ologisk sammansättning av ord. Men tack för informationen att sammansättningen där är ologisk eftersom vi inte har stater utan städer i sverige och det högsta hönset är minister över stater, som inte finns i detta land... trodde språksammansättningen var mer logisk i det ordet men tack att du informerade att ordet är dumt sammansatt. Jag är ju bara en människa som skriver och inte perfekt som dig som vet hur detstavas.
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 22 Mar 2020 13:11
    #5
    Aurora Borrealis skrev 2020-03-22 13:00:10 följande:
    Aha, minister över staterna. Stats-minister. Vilka stater har vi i sverige? Ologisk sammansättning av ord. Men tack för informationen att sammansättningen där är ologisk eftersom vi inte har stater utan städer i sverige och det högsta hönset är minister över stater, som inte finns i detta land... trodde språksammansättningen var mer logisk i det ordet men tack att du informerade att ordet är dumt sammansatt. Jag är ju bara en människa som skriver och inte perfekt som dig som vet hur detstavas.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsminister

    Det har inte att göra med städer eller stater för övrigt. Med lite utbildning (eller googlande) kommer man långt.
  • Sun 22 Mar 2020 13:15
    #6

    Perfekt! Syskon till Nike. Och sen kanske lilla Adidas eller Head.

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 22 Mar 2020 13:16
    #7
    Limeblad skrev 2020-03-22 13:15:24 följande:

    Perfekt! Syskon till Nike. Och sen kanske lilla Adidas eller Head.


    Vad är det för fel på Säffle helt plötsligt..? Jättefint på en tjej juh!
  • Sun 22 Mar 2020 13:17
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-22 13:11:11 följande:

    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsminister

    Det har inte att göra med städer eller stater för övrigt. Med lite utbildning (eller googlande) kommer man långt.


    Vad bra att det finns så perfekta felfria människor som dig som kan upplysa och informera och sprida kunskap. Tack!
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 22 Mar 2020 13:26
    #9
    Aurora Borrealis skrev 2020-03-22 13:17:48 följande:
    Vad bra att det finns så perfekta felfria människor som dig som kan upplysa och informera och sprida kunskap. Tack!
    Tack :) Ditt beröm värmer såsom solen i Karlstad!
  • Anonym (Se)
    Sun 22 Mar 2020 16:35
    #10

    Svenska staten är den offentliga centralmakten i Sverige, vars organ består av statschefen, riksdagen och regeringen, samt de domstolar och förvaltningsmyndigheter som lyder under dessa. Svenska staten är en juridisk person och är internationellt en folkrättsligt erkänd suverän entitet. / Wikipedia


    Aurora Borrealis skrev 2020-03-22 13:00:10 följande:

    Aha, minister över staterna. Stats-minister. Vilka stater har vi i sverige? Ologisk sammansättning av ord. Men tack för informationen att sammansättningen där är ologisk eftersom vi inte har stater utan städer i sverige och det högsta hönset är minister över stater, som inte finns i detta land... trodde språksammansättningen var mer logisk i det ordet men tack att du informerade att ordet är dumt sammansatt. Jag är ju bara en människa som skriver och inte perfekt som dig som vet hur detstavas.


  • Sun 22 Mar 2020 21:59
    #11

    Jag på in ett veto på Salomon så vi bestämde namn på vår son. Det var min sambos favoritnamn, men jag gillade det inte.

  • Tue 24 Mar 2020 07:47
    #12

    Jag gillar det! Eget, men inte för utspejsat. Har en trevlig gammaldags känsla och funkar på flera språk. Dock något högtravande och stolpigt, så det kan bli smeknamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (After ski)
    Tue 24 Mar 2020 07:50
    #13

    Jag tänker på skidor. Och skor.

  • Tue 24 Mar 2020 09:37
    #14
    +1

    Skulle jag höra namnet Salomon skulle jag tänka att en eller båda föräldrarna var svarta. (Jag är svart själv, så det namnet ger mig en sån känsla.)

  • Wed 25 Mar 2020 16:38
    #15
    +1
    Anonym (,,,) skrev 2020-03-21 23:48:49 följande:

    Vad tycker ni om namnet?


    Jättefint namn,
    känner en litenkille med det namnet och han bär det väl. 
  • Anonym (Truss­e)
    Wed 29 Apr 2020 23:55
    #16
    +1

    Judiska och bibliska namn är ju klart underskattade idag. De är tidlösa och har en historia. Tycker det håller längre än påhittade trendnamn som blir omoderna när barnet blir några år gammalt.

  • Anonym (s)
    Thu 30 Apr 2020 00:24
    #17

    Tänker som andra skrivit på sportmärket. Annars känns det som ett vanligt namn bland judar. Det känns inte lika spritt bland icke-judar som andra judiska namn är så det känns mer religiöst kodat.

  • Anonym (Jag)
    Thu 30 Apr 2020 20:17
    #18

    Min ena systers pappa heter salomon. Och min andra systers son heter Salomon. Jätte fint. Bibliskt

Svar på tråden Namnet Salomon