• Sun 22 Mar 2020 21:57
    1207 visningar
    3 svar
    3
    1207

    Hur är Örebro?

    Hej Familjeliv! 

    Jag med familj är intresserade av Örebro som bostadsort. Vi har ingen koppling alls till staden och har endast varit där på besök någon enstaka gång, men det verkar trevligt och på pappret ser det ut att vara ett ganska lämpligt alternativ för oss. 

    Vi har en fyraåring hemma och ytterligare en till liten på väg till sommaren. Det vi söker är ett tryggt och bra bostadsområde för barnen att växa upp i, med tillgång till bra skolor och närhet till fritidsmöjligheter med föreningsliv/natur/fotbollsplaner etc. Vi har någonstans en bild av att ett relativt nyetablerat område kan vara att föredra givet vår situation som utsocknes (lättare att träffa folk när grannarna också kan ha ett visst socialt behov i nytt område), men det är bara en tanke och inget krav. 

    Var tror ni vi skulle trivas?

  • Svar på tråden Hur är Örebro?
  • Anonym (ooo)
    Sun 22 Mar 2020 22:12
    #1

    Hej, Örebro är ganska så utbrett eller vad man ska säga, så ni behöver nog besöka några olika områden för att se vad som passar er bäst. 

    Vad gäller skolor så har Örebro sedan ca 2 år tillbaka gjort stora förändringar i hur man bestämmer var barn ska gå, så mitt råd är att verkligen kolla upp noga vilka skolor era barn i så fall skulle bli placerade på. Inte säkert att de får plats på den skola som är närmast där ni bor.
    Inom förskolan, som är er ålderskategori än så länge, har man slutat med syskonförtur så det är inte säkert barnen skulle få plats på samma förskola, tex. Sådant behöver man kolla upp. Barnkullarna växer i Örebro just nu och politikerna verkar inte helt hänga med så det saknas förskoleplatser i vissa delar av kommunen. Det byggs en del men det här skapar köer. 

    Just nu är det så för barn som ska börja högstadiet, att de som gått på en 1-6-skola måste söka en plats på skolor, medan de som kanske gått på en 4-9-skola och vill gå kvar där, inte behöver göra någon ansökan. Det här slår väldigt fel för vissa familjer och barn. Så med den vetskapen kan det vara klokt att tänka väldigt långsiktigt för sina barn, om det är väldigt viktigt för er att få skolor nära där ni ska bo. Det kan vara så att valet för att börja grundskolan, styr hur det ser ut när barnet ska börja åk 7. 

    Äldre skolbarn från vissa områden bussas till andra delar osv. En röra och jag hoppas ansökningssystemet ska förändras snart, men man har lite tappat hoppet om vad tjänstemännen på skolförvaltningen gör. 

  • Wed 25 Mar 2020 10:26
    #2

    Ok, det lät ju inte så lovande angående skolorna. Stort tack för heads up dock. Några särskilda områden vi bör spana in när vi väl tittar runt?

  • Anonym (ooo)
    Wed 25 Mar 2020 19:40
    #3
    Geografi skrev 2020-03-25 10:26:01 följande:

    Ok, det lät ju inte så lovande angående skolorna. Stort tack för heads up dock. Några särskilda områden vi bör spana in när vi väl tittar runt?


    Almby och däromkring har det byggts en hel del på sistone så där finns nyare delar, ganska ny skola och närhet till natur och idrottsmöjligheter. Inte superlångt från stan heller. 

    Undvik Mosjö/Mosås om ni ska ha in barnen på förskola snart. Där ska det byggas en till för de som finns räcker inte men de ligger efter med planerna. Just nu har de en förskolebuss för en avdelning. Finns dock många nybyggda hus där. 

    Så svårt att råda. Själv bor jag i ett äldre område som heter Adolfsberg som är rätt populärt vad gäller hus. Inte superlångt att ta sig in till stan och det finns några olika skolor barnen kan gå på. 

    Om ni inte har något emot att bo uppåt en mil från centrum så finns Lillån  eller Hovsta som jag förstår att många trivs i. 

     Ni får ta en karta och googla lite, titta med "street View" eller vad det heter så ni ser hur det ser ut på riktigt :) 
Svar på tråden Hur är Örebro?