• Sun 22 Mar 2020 21:57
    457 visningar
    6 svar
    6
    457

    Varför kör de så här?

    Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här, men det blev här. Ja, jag är helt blåst på bilar och bilkörning..... Så någon måste förklara för mig. Om jag lyckas förklara.

    De flesta bilar som svänger in på våran gata kör mitt i gatan i alla fall mellan korsningen och övergångsställe nr 2 (övergängsställe nr 1 är i korsingen). Det är runt 70 meter. Alltså verkligen mitt i, inte typ lite för långt ut i körfältet. Varför? Det verkar dessutom särskilt vara de som svänger in "nerifrån" tvärgatan. Som alltså svänger höger in. Är det så att bilar är så pass otympliga att de behöver 70 meter för att rätta in sig? Tvivlar ju på den.... Visst, gatan är inte superbred, och det är parkeringsplatser på ena sidan (och utfarter på den andra).

    Någon som kan förklara detta? Det är verkligen de flesta bilar jag observerar.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Svar på tråden Varför kör de så här?
  • Smultr­onmarm­elad
    Sun 22 Mar 2020 23:05
    #1

    Är det enkelriktat?

  • Sun 22 Mar 2020 23:52
    #2
    Smultronmarmelad skrev 2020-03-22 23:05:50 följande:

    Är det enkelriktat?


    Nej
    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 23 Mar 2020 03:14
    #3

    Kör man på små vägar i typ ett bostadsområde och där inte finns någon mötande trafik så kan man lägga sig mer på mitten av vägen. Ger lite extra säkerhetsmarginaler mot utspringande barn/katter/hundar

  • Mon 23 Mar 2020 04:16
    #4
    möjligt skrev 2020-03-23 03:14:00 följande:

    Kör man på små vägar i typ ett bostadsområde och där inte finns någon mötande trafik så kan man lägga sig mer på mitten av vägen. Ger lite extra säkerhetsmarginaler mot utspringande barn/katter/hundar


    Gissar också på det.
  • GGN
    Mon 23 Mar 2020 10:59
    #5
    möjligt skrev 2020-03-23 03:14:00 följande:

    Kör man på små vägar i typ ett bostadsområde och där inte finns någon mötande trafik så kan man lägga sig mer på mitten av vägen. Ger lite extra säkerhetsmarginaler mot utspringande barn/katter/hundar


    Precis. Så brukar jag göra. Även på andra vägar när det är mörkt.
  • Mon 23 Mar 2020 13:01
    #6
    möjligt skrev 2020-03-23 03:14:00 följande:

    Kör man på små vägar i typ ett bostadsområde och där inte finns någon mötande trafik så kan man lägga sig mer på mitten av vägen. Ger lite extra säkerhetsmarginaler mot utspringande barn/katter/hundar


    Det är en tanke jag inte tänkt. Men det är inte direkt en småväg på det sättet jag tänker, där två mötande bilar med nöd och näppe kan mötas. Men med tanke på att det har legat en förskola på gatan så kan det säkert ligga något i den tanken.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Varför kör de så här?