• Wkdvlsö

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Stefan Löfven ska ha pratat med Moon Jae-in om Sydkoreas sätt att hantera krisen och för att få tips, men Sveriges regering har enligt mig varit tröga på att ta beslut.

    Corona-smittade i Sydkorea exploderade på grund av medlemmar i en kristen sekt som sedan vintern 2019 gjorde flera resor till Wuhan, Kina, och fortsatt sina liv som vanligt trots att de blev sjuka.

    Den sydkoreanska regeringen har dock varit snabb med att agera. Skolor, förskolor och universitet har varit stängda i veckor, sjukhusen masstestar hundratusentals och backtrackar de som bekräftas smittade, och ytterligare tester görs. Ifall man bekräftas smittad skickar regeringen ett nödkit med masker med mera hem till en, samt erbjuder att betala varor från en online-mataffär för motsvarade cirka 1000kr (information utifrån en familj på två personer). Om man bekräftas smittad är karantän på 14 dagar obligatoriskt och regeringen kan spåra en genom ens mobil, för att försäkra att man inte går ut. Personer i närområdet blir informerade att bekräftat fall finns.

    Sydkorea har en population på över 50 miljoner på en liten yta av 100 000 km2, och i nuläget har de strax över 300 000 testade, varav 8500 bekräftade fall och endast 94 (!) döda sedan första fallet i slutet av januari. Jämför det med Italien som har 60 miljoner invånare på tre gånger så större yta, med 60 000 fall och över 5000 döda.

    Ja, Sydkorea är mer beredda på en kris än troligtvis många andra länder, men hade det varit ett bättre tillvägagångssätt för Sverige och hade det varit möjligt om det hade gjorts från vår första bekräftade fall?

  • Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona
  • Anonym (numbers game)
    Anonym (Mom) skrev 2020-03-30 15:22:38 följande:
    Du sätter en självpåtagen begränsning i dina tankar om "vad som är möjligt" utifrån vad du VILL och INTE VILL att regeringen och samhället ska göra.

    Du citerar mig där men vill inte säga hur många liv du tycker det är värt att offra för att slippa använda till exempel telefonspårning.

    Jag förstår att du inte vill svara på den frågan. Den är nämligen rätt brutal. Men verklighet.

    Själv anser jag att liv går före ev integritetsingrepp, under en begränsad tid som denna kris varar.
    Anonym (Trötter) skrev 2020-03-30 16:15:38 följande:
    Nordkorea kanske har lyckats ännu bättre, kanske vore något?
    Ja, om Nordkorea har någon slags fungerande metod så ska man definitivt titta på det.

    Man får inga pluspoäng i efterhand för att man bara använde "rena" metoder i sin kamp mot viruset. Det enda som kommer att räknas är antalet döda.
    Disa35 skrev 2020-03-30 15:25:54 följande:
    Möjligen när det gäller typ sommar-OS och liknande, inte virusbekämpning.
    Ska man jämföra framgångar i virusbekämpning får man bekväma sig till att välja länder som är någorlunda lika och har ungefär samma utgångspunkter och förutsättningar; därför funkar Sverige-Tyskland hyfsat, och Sverige-Sydkorea inte.
    Viruset gör ingen skillnad på koreanska lungor och svenska lungor.

    Men nu gör ju tyskarna samma sak som de gjorde i Korea från dag 1, stänger ned, spårar, isolerar så det kanske är rätt ointressant om vi jämför med Tyskland eller Korea?

    Skillnaden är hur tidigt man började med de hårda metoderna.

    Och Sverige har ju tyvärr inte ens påbörjat de hårda metoderna.
  • Disa35
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-01 08:57:06 följande:
    Du citerar mig där men vill inte säga hur många liv du tycker det är värt att offra för att slippa använda till exempel telefonspårning.

    Jag förstår att du inte vill svara på den frågan. Den är nämligen rätt brutal. Men verklighet.

    Själv anser jag att liv går före ev integritetsingrepp, under en begränsad tid som denna kris varar.
    Anonym (Trötter) skrev 2020-03-30 16:15:38 följande:
    Nordkorea kanske har lyckats ännu bättre, kanske vore något?
    Ja, om Nordkorea har någon slags fungerande metod så ska man definitivt titta på det.

    Man får inga pluspoäng i efterhand för att man bara använde "rena" metoder i sin kamp mot viruset. Det enda som kommer att räknas är antalet döda.Viruset gör ingen skillnad på koreanska lungor och svenska lungor.

    Men nu gör ju tyskarna samma sak som de gjorde i Korea från dag 1, stänger ned, spårar, isolerar så det kanske är rätt ointressant om vi jämför med Tyskland eller Korea?

    Skillnaden är hur tidigt man började med de hårda metoderna.

    Och Sverige har ju tyvärr inte ens påbörjat de hårda metoderna.
    Varför skulle Sverige göra det?
    Majoriteten följer myndigheternas råd ändå, som exempel kan nämnas att flera kommuner själva valde att förbjuda besök på sina äldreboenden innan regeringen beslutade om det (vilket den gjorde igår).
    Hårda metoder måste sättas in i exakt rätt ögonblick, inte för sent och absolut inte för tidigt. Dessutom har hårda metoder ganska kort livslängd - man kan inte ha ett samhälle nedstängt speciellt länge.
    Halvfart däremot, dvs att man fortsätter i stort sett som vanligt med smärre förändringar, det kan man hålla igång i flera år.
  • Anonym (numbers game)
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Varför skulle Sverige göra det?
    .
    Kanske för att Sverige igår hade 239 döda och Sydkorea 169. På fem gånger större befolkning.? Vad vet jag?

    Och Taiwan de rackarna, de har fem (5) döda. På 24 miljoner invånare.
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Majoriteten följer myndigheternas råd ändå, som exempel kan nämnas att flera kommuner själva valde att förbjuda besök på sina äldreboenden innan regeringen beslutade om det (vilket den gjorde igår)..

    Såväl kommuner som företag som privatpersoner tar frivilligt till hårdare metoder än vad myndigheterna och regeringen vill vilket visar att folk inte litar på myndigheternas råd. Sedan har du en stor del som är tvärtom och inte bryr sig nämnvärt.
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Hårda metoder måste sättas in i exakt rätt ögonblick, inte för sent och absolut inte för tidigt. Dessutom har hårda metoder ganska kort livslängd - man kan inte ha ett samhälle nedstängt speciellt länge.
    Halvfart däremot, dvs att man fortsätter i stort sett som vanligt med smärre förändringar, det kan man hålla igång i flera år.
    Ja, det är den taktik som myndigheterna och regeringen valt att chansa på. Du kan citera hela manualen. Mitigation kallas metoden på engelska.

    Övriga världen (som Sydkorea, som är ämnet för tråden) har istället valt att försöka stoppa viruset. Supression.
  • Anonym (Sunspot)

    Vad som oroar mig är att Sverige hoppas på immunitet, men enligt fall i bland annat Kina har det funnits fall där folk har blivit sjuka en andra gång i civil-19. Så bara för att man får det en gång och överlever innebär det inte att man blir immun.

    Och den där mobilövervakningen, jag läste nyss att den är frivillig. När någon i Sydkorea bekräftas vara smittad erbjuds de att ladda ner en app. I appen rapporterar de sina symptom dagligen, hur de mår, feber osv för att ha allting dokumenterat. Ett alarm ringer om de går utanför zonen av vad som är s k tillåtet.

    Jag såg den här intervjun med en av toppläkarna som har hand om situationen i Korea och han säger väldigt många viktiga saker som Sverige bortser ifrån:





    Se den! Den är extremt givande och jag rekommenderar den starkt!

    Det känns som om Sverige kommer bli körda snart om vi fortsätter såhär.

  • Disa35
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-02 05:35:56 följande:
    Kanske för att Sverige igår hade 239 döda och Sydkorea 169. På fem gånger större befolkning.? Vad vet jag?

    Och Taiwan de rackarna, de har fem (5) döda. På 24 miljoner invånare.
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Majoriteten följer myndigheternas råd ändå, som exempel kan nämnas att flera kommuner själva valde att förbjuda besök på sina äldreboenden innan regeringen beslutade om det (vilket den gjorde igår)..

    Såväl kommuner som företag som privatpersoner tar frivilligt till hårdare metoder än vad myndigheterna och regeringen vill vilket visar att folk inte litar på myndigheternas råd. Sedan har du en stor del som är tvärtom och inte bryr sig nämnvärt.Ja, det är den taktik som myndigheterna och regeringen valt att chansa på. Du kan citera hela manualen. Mitigation kallas metoden på engelska.

    Övriga världen (som Sydkorea, som är ämnet för tråden) har istället valt att försöka stoppa viruset. Supression.
    Det är väl lite det som är problemet; det går inte att stoppa, nästan oavsett vilka hårda tag som tas till (teoretiskt kan man förstås få till det, men i praktiken är det inte möjligt).
  • Dr Nail

    Generellt betyder snabbare (och hårdare) åtgärder även snabbare ekonomisk återhämtning. Inte bara Korea, titta på Kina.

  • Anonym (numbers game)
    Disa35 skrev 2020-04-03 11:14:27 följande:
    Det är väl lite det som är problemet; det går inte att stoppa, nästan oavsett vilka hårda tag som tas till (teoretiskt kan man förstås få till det, men i praktiken är det inte möjligt).
    Vi säger det till taiwaneserna ...
  • Disa35
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-03 15:33:21 följande:
    Vi säger det till taiwaneserna ...
    Det räcker med en (1) smittad, det smittar väldigt snabbt och lätt.
    Var kommer siffrorna rörande Taiwan ifrån, förresten?
  • Anonym (***)
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-03 15:33:21 följande:
    Vi säger det till taiwaneserna ...
    Vet dom inte om att viruset fortfarande finns kvar? Märkligt...
  • Anonym (Trötter)

    Såg att Nigeria verkar ha en bra modell också. Soldater som patrullerar och skjuter ihjäl folk som bryter mot utegångsförbudet. Kanske kan vara nåt?

Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona