• Wkdvlsö

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Stefan Löfven ska ha pratat med Moon Jae-in om Sydkoreas sätt att hantera krisen och för att få tips, men Sveriges regering har enligt mig varit tröga på att ta beslut.

    Corona-smittade i Sydkorea exploderade på grund av medlemmar i en kristen sekt som sedan vintern 2019 gjorde flera resor till Wuhan, Kina, och fortsatt sina liv som vanligt trots att de blev sjuka.

    Den sydkoreanska regeringen har dock varit snabb med att agera. Skolor, förskolor och universitet har varit stängda i veckor, sjukhusen masstestar hundratusentals och backtrackar de som bekräftas smittade, och ytterligare tester görs. Ifall man bekräftas smittad skickar regeringen ett nödkit med masker med mera hem till en, samt erbjuder att betala varor från en online-mataffär för motsvarade cirka 1000kr (information utifrån en familj på två personer). Om man bekräftas smittad är karantän på 14 dagar obligatoriskt och regeringen kan spåra en genom ens mobil, för att försäkra att man inte går ut. Personer i närområdet blir informerade att bekräftat fall finns.

    Sydkorea har en population på över 50 miljoner på en liten yta av 100 000 km2, och i nuläget har de strax över 300 000 testade, varav 8500 bekräftade fall och endast 94 (!) döda sedan första fallet i slutet av januari. Jämför det med Italien som har 60 miljoner invånare på tre gånger så större yta, med 60 000 fall och över 5000 döda.

    Ja, Sydkorea är mer beredda på en kris än troligtvis många andra länder, men hade det varit ett bättre tillvägagångssätt för Sverige och hade det varit möjligt om det hade gjorts från vår första bekräftade fall?

  • Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona
  • Konservativ
    Disa35 skrev 2020-04-05 08:58:26 följande:

    Om vi nu leker med tanken att Sverige skulle ha infört samma åtgärder som i Kina och Sydkorea - och jag kan förstå att den tanken är lockande för vissa - hur ska man få till det juridiskt?


    riksdagsbeslut?
  • Disa35
    Konservativ skrev 2020-04-05 09:13:05 följande:
    riksdagsbeslut?
    Räcker inte.
    Det finns inte lagstöd i Sverige för att gå fram som i Kina och Sydkorea - eller ens som i våra grannländer. 
    Det är det som är det knöliga med att leva i en transparent, parlamentarisk demokrati - det måste finnas lagstöd för precis allting.
    Och det är därför man mitt i denna soppa vill snabbstifta tillfällig lag som ger regeringen mandat att fatta beslut direkt, utan att gå via riksdagen.
  • louisa83
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-05 08:55:13 följande:

    Samtidigt som länder som Taiwan och Sydkorea satte all kraft bakom att kontrollera utbrottet så gjorde svenska myndigheter en helt annan bedömning

    31 januari, en månad efter att regeringen blivit informerad om ett utbrott av smitta i Kina talar generaldirektören för Folkhälsomyndigheten om "enstaka fall":

    www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset

    www.expressen.se/nyheter/kina-isoleras-fa-blir-friska-fran-coronavirus-1/

    "Sverige uppges ha en bra beredskap, om ett utbrott skulle ske i landet. Johan Carlson räknar med att enstaka svenskar kommer att smittas av coronaviruset, men att det är så få att det inte finns en risk för smittspridning. "


    Har också läst vad han och Tegnell sagt innan corona kom till Sverige, bland annat att de inte räknar med en stor spridning i Italien. Det är ju helt sjukt hur alla bara fortsätter att lyssna på dom flopp efter flopp.

    Och flockimmunitet? Ser inte att man i Italien uppnått nån flockimmunitet än, och där har det hållit på länge nu, och dör fortfarande som flugor. Det verkar inte vara det lättaste att uppnå flockimmunitet och man måste göra en stor uppoffring i antalet döda. Italien införde restriktioner alldeles för sent, varför lär man sig inte av det här i Sverige?
  • Anonym (***)
    louisa83 skrev 2020-04-05 09:26:54 följande:
    Har också läst vad han och Tegnell sagt innan corona kom till Sverige, bland annat att de inte räknar med en stor spridning i Italien. Det är ju helt sjukt hur alla bara fortsätter att lyssna på dom flopp efter flopp.

    Och flockimmunitet? Ser inte att man i Italien uppnått nån flockimmunitet än, och där har det hållit på länge nu, och dör fortfarande som flugor. Det verkar inte vara det lättaste att uppnå flockimmunitet och man måste göra en stor uppoffring i antalet döda. Italien införde restriktioner alldeles för sent, varför lär man sig inte av det här i Sverige?
    Hur tänker Grekland hantera sina flyktingläger på öarna?
  • Anonym (Sunspot)
    Disa35 skrev 2020-04-05 09:19:13 följande:

    Räcker inte.

    Det finns inte lagstöd i Sverige för att gå fram som i Kina och Sydkorea - eller ens som i våra grannländer. 

    Det är det som är det knöliga med att leva i en transparent, parlamentarisk demokrati - det måste finnas lagstöd för precis allting.

    Och det är därför man mitt i denna soppa vill snabbstifta tillfällig lag som ger regeringen mandat att fatta beslut direkt, utan att gå via riksdagen.


    Jag förstår inte ens hur du kan jämföra Sydkorea med Kina politiskt? Det är ingen diktatur det handlar om och folket har en stark röst för att påverka.

    Vad Sydkorea gör rätt är att de masstestar allt och alla, gratis. Och sen gör man en uppföljning på de som testar positivt. Staten skickar ut comfort packages där följande inkluderas:

    www.boredpanda.com/south-korean-government-care-package/&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

    De får pengar för att handla mat och nödvändigheter för online.

    Sydkorea har erfarenhet av mers och sars sedan tidigare och var därför förbereda. I svensk media skryts det mycket om att svenskar litar på staten att rätt val görs, och att staten litar på att svenskar håller sig hemma om de är krassliga. Men i Sydkorea, som är en demokrati, där pratar man riktig tillit. Folket litar på att den sydkoreanska staten gör rätt val genom att agera snabbt och kraftigt. Sydkorea är inte under fullständig lockdown.

    Sverige valde att inte göra något för att de underskattade spridningen (som någon i tråden nämnde tidigare). Sveriges vård går på knäna redan och har inte möjlighet att hjälpa alla.
  • louisa83
    Disa35 skrev 2020-04-05 07:23:55 följande:

    Kommer siffrorna direkt från Taiwan eller kommer de via Kina? Anledningen till att jag frågar är att Kina i princip styr Taiwan, Taiwan gör anspråk på Kina, och det är inte riktigt klarlagt vem som egentligen har rätt till Taiwan. Taiwan erkänns som självständig stat av 25 länder, de flesta i Sydamerika.

    I och med denna osäkerhet, plus det faktum att Kina tycks göra vad de kan för att hyfsa till sina egna coronasiffror, får man nog lov att ta siffrorna från Taiwan med en nypa salt. 

    Och om siffrorna stämmer får man också ta hänsyn till att Taiwan är en ö; det geografiska området är naturligt isolerat och därmed enkelt att skydda mot smittspridning.

    För övrigt bor majoriteten av Taiwans befolkning på fastlandet - i Kina - och siffror från Kina får man som sagt ta med en nypa salt.

    Det får man göra med all statistik förresten, eftersom olika länder tar fram statistik på olika sätt och tar med olika saker - se bara på Frankrike. Där hade man inte räknat med dödsfall på äldreboenden, vilket man till sist gjorde, och plötsligt sköt dödsfallen i Frankrike i höjden.


    Varför ska man ta all information från andra länder med en nypa salt, och inte det som man säger i Sverige till exempel? Jag personligen tar allt som Tegnell säger med en nypa salt också. Jag tycker nämligen att han, FHM och regeringen gör sig skyldiga till ett stort brott, mycket större än inkränkande på integriteten som du nämnde tidigare. Vem bryr sig om personlig integritet när människoliv står på spel??? Här i Grekland har vi också förbud att gå ut, liksom många europeiska länder, det är inte bara i diktaturer som vissa vill få det till. I Grekland måste man skicka ett mess när man ska gå ut där det står vart man ska nånstans, jag har också förstått att de kan spåra en, men vem bryr sig? Alla vet ju att de gör det för våran egen skull!

    Du säger att Taiwan är en ö och enkelt att skydda mot smittspridning. Ja och nej. Om en ö inte har några smittade så är det lätt att hålla det så genom att de lätt kan isolera. Men om det kommer in smitta, som det ju visat att det gjort i Taiwan, så är det en stor fara. Många öar och framförallt mindre inte så stora som Taiwan, har ju inte så många sjukhus heller. Men Taiwan verkar ha klarat av det här exemplariskt och lyckades begränsa smittan.

    Det är intressant för att när det kommer till andra länder som det gått bättre för än Sverige, så får man alltid olika bortförklaringar från Tegnell och vanliga svenskar. Som att de är i ett tidigare skede i utbrottet (stämmer inte alltid) eller att de använt okonventionella metoder, eller som i det här fallet, att det är en ö..det intressanta är, att Sverige egentligen borde klara sig BÄTTRE än alla andra länder pga olika faktorer. En faktor är att Sverige har en låg andel rökare. En annan att en stor andel äldre bor själva och därför är det lätt att isolera dom, en tredje att många redan innan krisen jobbade hemifrån, och en fjärde att de flesta betalar med kort och inte med kontanter, kontanter sägs nämligen vara en bov i smittspridningen. Så Sverige hade väldigt väldigt bra förutsättningar att undvika en stor smittspridning, men det har man iaf inte klarat av. Siffrorna borde varit mycket mycket bättre!

    "Tusentals kommer dö" säger statsministern. Hade det kunnat undvikas? Jag tror det.
  • louisa83
    Anonym (***) skrev 2020-04-05 09:30:54 följande:

    Hur tänker Grekland hantera sina flyktingläger på öarna?


    Ja de är oroliga för det och där finns det en stor risk. Det är ingen som vill att nåt ska starta där för då är det kört. Av vad jag ser på nyheterna kollar de dagligen, de hade upptäckt några fall som nu har isolerats. De informerar dom också på deras språk om vad som händer och att de måste tvätta händerna osv. Men det är klart att det är ett stort problem när de bor så nära varandra.
  • Disa35
    Anonym (Sunspot) skrev 2020-04-05 09:47:33 följande:
    Jag förstår inte ens hur du kan jämföra Sydkorea med Kina politiskt? Det är ingen diktatur det handlar om och folket har en stark röst för att påverka.

    Vad Sydkorea gör rätt är att de masstestar allt och alla, gratis. Och sen gör man en uppföljning på de som testar positivt. Staten skickar ut comfort packages där följande inkluderas:

    www.boredpanda.com/south-korean-government-care-package/&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

    De får pengar för att handla mat och nödvändigheter för online.

    Sydkorea har erfarenhet av mers och sars sedan tidigare och var därför förbereda. I svensk media skryts det mycket om att svenskar litar på staten att rätt val görs, och att staten litar på att svenskar håller sig hemma om de är krassliga. Men i Sydkorea, som är en demokrati, där pratar man riktig tillit. Folket litar på att den sydkoreanska staten gör rätt val genom att agera snabbt och kraftigt. Sydkorea är inte under fullständig lockdown.

    Sverige valde att inte göra något för att de underskattade spridningen (som någon i tråden nämnde tidigare). Sveriges vård går på knäna redan och har inte möjlighet att hjälpa alla.
    Du har rätt i att Kina är en diktatur och att Sydkorea är en demokrati, och vanligen går det inte att klumpa ihop dem politiskt.
    Om det däremot gäller frågan huruvida man kan införa undantagstillstånd (eller om man kan fatta andra beslut som inskränker folkets fri- och rättigheter), då är det något annat.

    Du har också rätt i att beredskapen av allt att döma är bättre i Sydkorea än i Sverige. Och det är nog många, till och med bland de mest inbitna privatiseringsivrarna, som nu önskar att man kanske ändå hade gjort saker och ting lite annorlunda.
    Men nu gjorde man inte det, och det som gäller nu är att minimera skadeverkningarna så gott det går.
  • Disa35
    louisa83 skrev 2020-04-05 09:50:55 följande:
    Varför ska man ta all information från andra länder med en nypa salt, och inte det som man säger i Sverige till exempel? Jag personligen tar allt som Tegnell säger med en nypa salt också. Jag tycker nämligen att han, FHM och regeringen gör sig skyldiga till ett stort brott, mycket större än inkränkande på integriteten som du nämnde tidigare. Vem bryr sig om personlig integritet när människoliv står på spel??? Här i Grekland har vi också förbud att gå ut, liksom många europeiska länder, det är inte bara i diktaturer som vissa vill få det till. I Grekland måste man skicka ett mess när man ska gå ut där det står vart man ska nånstans, jag har också förstått att de kan spåra en, men vem bryr sig? Alla vet ju att de gör det för våran egen skull!

    Du säger att Taiwan är en ö och enkelt att skydda mot smittspridning. Ja och nej. Om en ö inte har några smittade så är det lätt att hålla det så genom att de lätt kan isolera. Men om det kommer in smitta, som det ju visat att det gjort i Taiwan, så är det en stor fara. Många öar och framförallt mindre inte så stora som Taiwan, har ju inte så många sjukhus heller. Men Taiwan verkar ha klarat av det här exemplariskt och lyckades begränsa smittan.

    Det är intressant för att när det kommer till andra länder som det gått bättre för än Sverige, så får man alltid olika bortförklaringar från Tegnell och vanliga svenskar. Som att de är i ett tidigare skede i utbrottet (stämmer inte alltid) eller att de använt okonventionella metoder, eller som i det här fallet, att det är en ö..det intressanta är, att Sverige egentligen borde klara sig BÄTTRE än alla andra länder pga olika faktorer. En faktor är att Sverige har en låg andel rökare. En annan att en stor andel äldre bor själva och därför är det lätt att isolera dom, en tredje att många redan innan krisen jobbade hemifrån, och en fjärde att de flesta betalar med kort och inte med kontanter, kontanter sägs nämligen vara en bov i smittspridningen. Så Sverige hade väldigt väldigt bra förutsättningar att undvika en stor smittspridning, men det har man iaf inte klarat av. Siffrorna borde varit mycket mycket bättre!

    "Tusentals kommer dö" säger statsministern. Hade det kunnat undvikas? Jag tror det.
    Jag tar all statistik med en nypa salt, även Sveriges - så sent som idag rapporteras det att dödssiffrorna är högre än vad man tidigare trott, vilket sägs bero på eftersläpning i inrapporteringen till FHM.
    Och jag tycker som du att människoliv skattas högst - om inte annat för att ett förlorat liv aldrig går att få tillbaka. Men nu är det så, vilket i ljus av coronaepidemin kanske inte är så bra, att det är enbart i händelse av krig som svenska regeringen får fatta beslut om undantagstillstånd. Det är alltså bara om Sverige befinner sig i krigsläge som regeringen får fatta snabba beslut helt på egen hand. I fredstid ska besluten vara demokratiskt förankrade, dvs vinna majoritet genom röstning i riksdagen. Det är just nu extremt klumpigt, jag vet det, men det är så.

    Jag tror det finns åtskillig lärdom att ta till sig från Taiwan och en del andra asiatiska länder för Sveriges del när det här är över - hur man ser till att ha beredskap till exempel.

    Det finns en massa saker som gör att det inte går så bra i Sverige, och på andra håll. En anledning är att en del sjuka - oklart hur många - inte uppvisar symptom; en annan borde vara att en större del sjuka misstolkar sina symptom.
    En annan anledning är att Sveriges beredskap när det gäller sjukvård och vård av äldre är bedrövlig, och det beror på nedbantning och politiska beslut som pågått i decennier. Det är nog rätt många av de som, i eftertankens bleka ljus, önskar att man hade gjort på ett annat sätt.
    En tredje anledning är att en del folk - långt ifrån alla - skiter i rekommendationer och förbud, och gör som de själva vill. Ur den aspekten kunde man önska fler förbud i Sverige, men det går som sagt inte med nuvarande lagstiftning.
  • Konservativ
    Disa35 skrev 2020-04-05 09:19:13 följande:

    Räcker inte.

    Det finns inte lagstöd i Sverige för att gå fram som i Kina och Sydkorea - eller ens som i våra grannländer. 

    Det är det som är det knöliga med att leva i en transparent, parlamentarisk demokrati - det måste finnas lagstöd för precis allting.

    Och det är därför man mitt i denna soppa vill snabbstifta tillfällig lag som ger regeringen mandat att fatta beslut direkt, utan att gå via riksdagen.


    öh va? Riksdagsbeslut tas just i riksdagen. Nya lagar beslutas i riksdagen.
Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona