• Mon 23 Mar 2020 00:37
    2236 visningar
    100 svar
    +1
    100
    2236

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Stefan Löfven ska ha pratat med Moon Jae-in om Sydkoreas sätt att hantera krisen och för att få tips, men Sveriges regering har enligt mig varit tröga på att ta beslut.

    Corona-smittade i Sydkorea exploderade på grund av medlemmar i en kristen sekt som sedan vintern 2019 gjorde flera resor till Wuhan, Kina, och fortsatt sina liv som vanligt trots att de blev sjuka.

    Den sydkoreanska regeringen har dock varit snabb med att agera. Skolor, förskolor och universitet har varit stängda i veckor, sjukhusen masstestar hundratusentals och backtrackar de som bekräftas smittade, och ytterligare tester görs. Ifall man bekräftas smittad skickar regeringen ett nödkit med masker med mera hem till en, samt erbjuder att betala varor från en online-mataffär för motsvarade cirka 1000kr (information utifrån en familj på två personer). Om man bekräftas smittad är karantän på 14 dagar obligatoriskt och regeringen kan spåra en genom ens mobil, för att försäkra att man inte går ut. Personer i närområdet blir informerade att bekräftat fall finns.

    Sydkorea har en population på över 50 miljoner på en liten yta av 100 000 km2, och i nuläget har de strax över 300 000 testade, varav 8500 bekräftade fall och endast 94 (!) döda sedan första fallet i slutet av januari. Jämför det med Italien som har 60 miljoner invånare på tre gånger så större yta, med 60 000 fall och över 5000 döda.

    Ja, Sydkorea är mer beredda på en kris än troligtvis många andra länder, men hade det varit ett bättre tillvägagångssätt för Sverige och hade det varit möjligt om det hade gjorts från vår första bekräftade fall?

  • Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona
  • Sun 5 Apr 2020 11:49
    #61
    Konservativ skrev 2020-04-05 11:31:57 följande:
    öh va? Riksdagsbeslut tas just i riksdagen. Nya lagar beslutas i riksdagen.
    Jovisst, men när det gäller ändrande av grundlag - vilket det i så fall skulle röra sig om - krävs det två riksdagsvoteringar som båda når majoritet för förslaget med riksdagsval emellan.
    Att Sveriges regering inte kan fatta beslut som i många andra länder beror på att de inte har lagstöd för att utlysa undantagstillstånd; det får regeringen enbart göra i händelse av krig. Detta regleras i Regeringsformen, som är en grundlag och som tar två voteringar och ett val att ändra.
    Utan lagstöd för undantagstillstånd måste regeringen nöja sig med de vanliga lagarna, och där finns inte mycket stöd eller utrymme för karantän, utegångsförbud, att stänga restauranger och liknande.

    Därför försöker man snabbstifta tillfällig lag som ger regeringen mandat att fatta beslut på egen hand utan att gå via riksdagen. Känner jag svensk byråkrati rätt kommer den lagen - ute på remiss just nu - att bestå av ungefär lika många förmaningar och begränsningar som faktisk lagtext. Jag skulle tro att riksdagen kommer att ha befogenhet att rösta ner åtgärder i efterhand, och jag är övertygad om att tillfälliga lagen kommer att ha bestämt slutdatum.
  • Sun 5 Apr 2020 13:53
    #62
    Disa35 skrev 2020-04-05 11:49:13 följande:

    Jovisst, men när det gäller ändrande av grundlag - vilket det i så fall skulle röra sig om - krävs det två riksdagsvoteringar som båda når majoritet för förslaget med riksdagsval emellan.

    Att Sveriges regering inte kan fatta beslut som i många andra länder beror på att de inte har lagstöd för att utlysa undantagstillstånd; det får regeringen enbart göra i händelse av krig. Detta regleras i Regeringsformen, som är en grundlag och som tar två voteringar och ett val att ändra.

    Utan lagstöd för undantagstillstånd måste regeringen nöja sig med de vanliga lagarna, och där finns inte mycket stöd eller utrymme för karantän, utegångsförbud, att stänga restauranger och liknande.

    Därför försöker man snabbstifta tillfällig lag som ger regeringen mandat att fatta beslut på egen hand utan att gå via riksdagen. Känner jag svensk byråkrati rätt kommer den lagen - ute på remiss just nu - att bestå av ungefär lika många förmaningar och begränsningar som faktisk lagtext. Jag skulle tro att riksdagen kommer att ha befogenhet att rösta ner åtgärder i efterhand, och jag är övertygad om att tillfälliga lagen kommer att ha bestämt slutdatum.


    Teoretiskt sett har du rätt men det finns absolut ingenting som hindrar svensk riksdag att fatta vilka beslut som helst.
  • Sun 5 Apr 2020 14:05
    #63
    Konservativ skrev 2020-04-05 13:53:34 följande:
    Teoretiskt sett har du rätt men det finns absolut ingenting som hindrar svensk riksdag att fatta vilka beslut som helst.
    Nja...
    Först ska man få ihop ett förslag, sedan ska det behandlas i berört utskott, sedan ska det upp till debatt, sedan ska det ut på remiss i x antal instanser, sedan ska det debatteras ännu mer, sedan ska förslaget i allmänhet skrivas om, sedan ska det ut på en ny remissrunda....och någonstans i slutet av kedjan ska det röstas och fås majoritet i riksdagen.

    Det tar i snitt ett par år att stifta en ny lag, eller fatta ett beslut.
  • Sun 5 Apr 2020 14:13
    #64
    +1
    Disa35 skrev 2020-04-05 14:05:09 följande:

    Nja...

    Först ska man få ihop ett förslag, sedan ska det behandlas i berört utskott, sedan ska det upp till debatt, sedan ska det ut på remiss i x antal instanser, sedan ska det debatteras ännu mer, sedan ska förslaget i allmänhet skrivas om, sedan ska det ut på en ny remissrunda....och någonstans i slutet av kedjan ska det röstas och fås majoritet i riksdagen.

    Det tar i snitt ett par år att stifta en ny lag, eller fatta ett beslut.


    Så brukar det vara. Nu är det kris. Det skulle kunna göras på tre dagar om man ville och om politikerna varit kompetenta.
  • Sun 5 Apr 2020 14:18
    #65
    Konservativ skrev 2020-04-05 14:13:32 följande:
    Så brukar det vara. Nu är det kris. Det skulle kunna göras på tre dagar om man ville och om politikerna varit kompetenta.
    Det är det man försöker få till; man jobbar på att snabbstifta tillfällig krislag som ger regeringen utökat mandat när det gäller att fatta beslut i coronakrisen.

    Sedan vore det kanske inte så dumt med någon liknande förändring i regeringsformen, för framtida kriser, men det återstår att se.
  • Sun 5 Apr 2020 14:24
    #66
    Disa35 skrev 2020-04-05 14:18:20 följande:

    Det är det man försöker få till; man jobbar på att snabbstifta tillfällig krislag som ger regeringen utökat mandat när det gäller att fatta beslut i coronakrisen.

    Sedan vore det kanske inte så dumt med någon liknande förändring i regeringsformen, för framtida kriser, men det återstår att se.


    Så bra. Hoppas de hinner färdigt innan 2022.
  • Sun 5 Apr 2020 14:30
    #67
    Konservativ skrev 2020-04-05 14:24:58 följande:
    Så bra. Hoppas de hinner färdigt innan 2022.
    Remissen ska besvaras ikväll, så det går nog snabbare.
  • Anonym (Sunsp­ot)
    Sun 5 Apr 2020 15:29
    #68
    +1

    Lägger till en artikel från DN:

    www.dn.se/nyheter/varlden/dn-pa-plats-i-sydkorea-som-masstestar-i-sin-kamp-mot-coronaviruset/

    DN på plats i Sydkorea som masstestar i sin kamp mot coronaviruset. Med tillhörande bild:

  • Anonym (numbe­rs game)
    Sun 5 Apr 2020 15:42
    #69
    Disa35 skrev 2020-04-05 08:58:26 följande:
    Om vi nu leker med tanken att Sverige skulle ha infört samma åtgärder som i Kina och Sydkorea - och jag kan förstå att den tanken är lockande för vissa - hur ska man få till det juridiskt?
    Nu blir jag jättenyfiken.

    Är det med flit du skriver "Kina" när jag talar om Taiwan? 

    Det är annars något som bara kinesiska påverkans-operatörer ägnar sig åt i svenska sociala medier.

    Kina är en kommunistisk diktatur.

    Taiwan är en demokrati med fria val. 
  • Sun 5 Apr 2020 16:06
    #70
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-05 15:42:41 följande:
    Nu blir jag jättenyfiken.

    Är det med flit du skriver "Kina" när jag talar om Taiwan? 

    Det är annars något som bara kinesiska påverkans-operatörer ägnar sig åt i svenska sociala medier.

    Kina är en kommunistisk diktatur.

    Taiwan är en demokrati med fria val. 
    Det kan jag svara på.

    Jag frågade dig var siffrorna om Taiwan kom ifrån, och förklarade också varför jag inte var beredd att acceptera dem som helt sanna rakt av.
    Du svarade med att dra in halva sydostasien, komplett med försiktig argumentation om att där gick det mycket bättre och Sverige borde följa deras exempel.

    Eftersom jag då var en aning trött på just den diskussionen, tänkte jag att man kanske kunde ta det på en annan bog; hur skulle Sverige få till det juridiskt att göra som i Kina och Sydkorea?
    Att det blev just de två var för att det är de länderna som förekommer mest i debatten, som brukar lyftas fram som framgångsrika exempel i Asien.

    Jag är inte kinesisk lobbyist, det kan jag lova dig - inget annat heller.
    Jag skriver inte anonymt, som du ser - om du vill kan du kika på mina andra inlägg, skrivna vid olika tillfällen och i olika ämnen. De borde tala till min fördel.
Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona