• Mon 23 Mar 2020 00:37
    2238 visningar
    100 svar
    +1
    100
    2238

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Stefan Löfven ska ha pratat med Moon Jae-in om Sydkoreas sätt att hantera krisen och för att få tips, men Sveriges regering har enligt mig varit tröga på att ta beslut.

    Corona-smittade i Sydkorea exploderade på grund av medlemmar i en kristen sekt som sedan vintern 2019 gjorde flera resor till Wuhan, Kina, och fortsatt sina liv som vanligt trots att de blev sjuka.

    Den sydkoreanska regeringen har dock varit snabb med att agera. Skolor, förskolor och universitet har varit stängda i veckor, sjukhusen masstestar hundratusentals och backtrackar de som bekräftas smittade, och ytterligare tester görs. Ifall man bekräftas smittad skickar regeringen ett nödkit med masker med mera hem till en, samt erbjuder att betala varor från en online-mataffär för motsvarade cirka 1000kr (information utifrån en familj på två personer). Om man bekräftas smittad är karantän på 14 dagar obligatoriskt och regeringen kan spåra en genom ens mobil, för att försäkra att man inte går ut. Personer i närområdet blir informerade att bekräftat fall finns.

    Sydkorea har en population på över 50 miljoner på en liten yta av 100 000 km2, och i nuläget har de strax över 300 000 testade, varav 8500 bekräftade fall och endast 94 (!) döda sedan första fallet i slutet av januari. Jämför det med Italien som har 60 miljoner invånare på tre gånger så större yta, med 60 000 fall och över 5000 döda.

    Ja, Sydkorea är mer beredda på en kris än troligtvis många andra länder, men hade det varit ett bättre tillvägagångssätt för Sverige och hade det varit möjligt om det hade gjorts från vår första bekräftade fall?

  • Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona
  • Sat 11 Apr 2020 14:37
    #81
    -1
    Anonym (Phillipa) skrev 2020-04-09 22:16:52 följande:
    Hört talas om - ändamålen helgar medlen?
    louisa83 skrev 2020-04-11 13:58:23 följande:
    Spännande med alla svenskar på forumet som tror att det bara är Kina som tagit till krafttag mot sin befolkning.

    Det är givetvis inte bara Kina som har stränga regler, även om det finns skillnader. Till skillnad från er så tycker jag dock inte att det är värt att förvandla Sverige till en diktatur för att spara några liv i kampen mot ett virus.

    Om man är väldigt förtjust i det styrelseskicket så går det kanske att flytta?
  • Sat 11 Apr 2020 15:05
    #82
    +1
    slirren skrev 2020-04-11 14:37:48 följande:

    Det är givetvis inte bara Kina som har stränga regler, även om det finns skillnader. Till skillnad från er så tycker jag dock inte att det är värt att förvandla Sverige till en diktatur för att spara några liv i kampen mot ett virus.

    Om man är väldigt förtjust i det styrelseskicket så går det kanske att flytta?


    Jag har redan flyttat för länge sedan, så ung som 20 år var jag när jag förstod att jag inte skulle stå ut med Sverige.
  • Sat 11 Apr 2020 15:58
    #83
    +1
    slirren skrev 2020-04-11 14:37:48 följande:

    Det är givetvis inte bara Kina som har stränga regler, även om det finns skillnader. Till skillnad från er så tycker jag dock inte att det är värt att förvandla Sverige till en diktatur för att spara några liv i kampen mot ett virus.

    Om man är väldigt förtjust i det styrelseskicket så går det kanske att flytta?


    Att förändra ett politiskt system i grunden är en sak; krishantering är nåt annat. Tänk på att vi (i Sverige) just nu befinner oss i den värsta krisen sedan Andra världskriget.
  • Anonym (***)
    Sat 11 Apr 2020 22:07
    #84
    louisa83 skrev 2020-04-11 15:05:00 följande:
    Jag har redan flyttat för länge sedan, så ung som 20 år var jag när jag förstod att jag inte skulle stå ut med Sverige.
    Och du flyttade till Grekland, det fantastiska landet som som helt medvetet körde sin ekonomi i botten, ja det låter dom ett bra val...
  • Sun 12 Apr 2020 13:06
    #85
    +2
    Anonym (***) skrev 2020-04-11 22:07:14 följande:

    Och du flyttade till Grekland, det fantastiska landet som som helt medvetet körde sin ekonomi i botten, ja det låter dom ett bra val...


    För ekonomin är ju allt som räknas, eller hur?

    Sverige leker med människoliv. Är oansvarig gentemot sig själva och faktiskt andra länder. Är arrogant som tror att de vet bättre än resten av världen. Men detta är ju verkligen inget nytt.

    Vad gäller ekonomi så verkar det inte som att Sverige heller gjort så smarta val på sistone? Sverige var bra men har blivit en enda röra tyvärr. Sämre kvalitet på allt. Mer kriminalitet. Jag känner mig tryggare i Grekland när jag går ut än vad jag gör i Sverige. Var är polisen i Sverige? Men dra du det vanliga kortet "Greklands dåliga ekonomi". Så originellt
  • Anonym (***)
    Sun 12 Apr 2020 14:24
    #86
    louisa83 skrev 2020-04-12 13:06:58 följande:
    För ekonomin är ju allt som räknas, eller hur?

    Sverige leker med människoliv. Är oansvarig gentemot sig själva och faktiskt andra länder. Är arrogant som tror att de vet bättre än resten av världen. Men detta är ju verkligen inget nytt.

    Vad gäller ekonomi så verkar det inte som att Sverige heller gjort så smarta val på sistone? Sverige var bra men har blivit en enda röra tyvärr. Sämre kvalitet på allt. Mer kriminalitet. Jag känner mig tryggare i Grekland när jag går ut än vad jag gör i Sverige. Var är polisen i Sverige? Men dra du det vanliga kortet "Greklands dåliga ekonomi". Så originellt
    Grekland har EU:s näst sämsta statsskuld, högst arbetslöshet i EU, och dåligt resultat i Pisa. Mindre jämställt än t ex Sverige.

    Många i Grekland har ingen sjukvårdsförsäkring, sjukvården har försämrats kraftigt sedan finanskrisen.

    Självklart är ekonomin ett sätt att se hur ett land mår. För du tror väl inte att det är de som är mest utsatta som har det bäst i ett land med urusel ekonomi? Nej, de som får betala för Greklands usla ekonomi är barn, kvinnor, sjuka och arbetslösa. 
  • Anonym (Phill­ipa)
    Sun 12 Apr 2020 15:11
    #87
    Anonym (***) skrev 2020-04-12 14:24:23 följande:
    Grekland har EU:s näst sämsta statsskuld, högst arbetslöshet i EU, och dåligt resultat i Pisa. Mindre jämställt än t ex Sverige.

    Många i Grekland har ingen sjukvårdsförsäkring, sjukvården har försämrats kraftigt sedan finanskrisen.

    Självklart är ekonomin ett sätt att se hur ett land mår. För du tror väl inte att det är de som är mest utsatta som har det bäst i ett land med urusel ekonomi? Nej, de som får betala för Greklands usla ekonomi är barn, kvinnor, sjuka och arbetslösa. 
    Har inte Grekland fler IVA platser än Sverige trots det?
  • Anonym (***)
    Sun 12 Apr 2020 15:17
    #88
    Anonym (Phillipa) skrev 2020-04-12 15:11:59 följande:
    Har inte Grekland fler IVA platser än Sverige trots det?
    Jo, det har nästan alla länder i EU.
  • Sun 12 Apr 2020 18:22
    #89
    +1
    Anonym (***) skrev 2020-04-12 14:24:23 följande:

    Grekland har EU:s näst sämsta statsskuld, högst arbetslöshet i EU, och dåligt resultat i Pisa. Mindre jämställt än t ex Sverige.

    Många i Grekland har ingen sjukvårdsförsäkring, sjukvården har försämrats kraftigt sedan finanskrisen.

    Självklart är ekonomin ett sätt att se hur ett land mår. För du tror väl inte att det är de som är mest utsatta som har det bäst i ett land med urusel ekonomi? Nej, de som får betala för Greklands usla ekonomi är barn, kvinnor, sjuka och arbetslösa. 


    Oj vad du verkar kunna mycket om Grekland! Bor du här precis som jag?

    Skämt åsido, det är klart att Greklands ekonomi inte är bra. Och många har det svårt att få det att gå runt. Och man får betala för allt, bra utbildning, bra sjukvård mm. Min poäng var dock att Sverige också genomgår en kris just nu i och med invandringen och där man dragit ner på både sjukvård, skola, äldreomsorg och polis. Jag vet inte längre om man är i en sits där man kan sitta och klanka ner på andra länders dåliga ekonomi.

    Hur som helst så är det inte det största kriteriet för mig hur statens finanser är när jag väljer land att bo i. Det är om jag trivs i landet. Hur bra man trivs beror till stor del på människorna. För mig har grekerna ett stort hjärta och de har värderingar som stämmer överens med mina. En av dom värderingarna är att de sätter familjen främst. Och äldre bor nära och man träffar dom ofta, och alla hjälper varandra. Mor- och farföräldrar hjälper till med barnbarnen, och barnen hjälper sina föräldrar med allt möjligt. Det finns en kärlek och en känsla av att alla är behövda. Också lever folk mycket mer i harmoni inom familjen här.

    Sverige har för mig blivit mycket kapitalistiskt de senaste åren, och folk fokuserar mycket på sig själva. Varje gång jag åker dit slås jag av hur folk pratar så mycket om sin karriär och alla senaste tekniska prylar. Och alla resor de ska på. Och alla har likadana åsikter om allting. För att man får ju inte tycka olika i Sverige heller. Nä tycker alla har blivit så trista och har glömt bort lite vad som är viktigt i livet ungefär. Och den här krisen har bevisat just detta för mig, Sveriges prioriteringar är glasklara.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Tue 14 Apr 2020 12:40
    #90
    +1

    En vecka senare och nu går 22 forskare ut på DN-debatt och kallar Sveriges Strategi för ett fiasko.

    https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate

    "Tjänstemän utan talang" kallar de Anders Tegnell och hans crew och efterfrågar politiskt ansvar.

    "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder. I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder, till skillnad från i våra grannländer. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val."

    Ännu ett inlägg från medicinare och forskare på området som säger samma sak.

    (om man är professor i virologi, är man ett sådant där troll då?)


    I diktaturen Nya Zeeland: 9 döda på 4,9 miljoner invånare

    I Sverige: 919 döda på 10 miljoner invånare.

    Och i TS Sydkorea: 222 döda på 50 miljoner invånare.

  • Tue 14 Apr 2020 13:28
    #91
    +1
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-14 12:40:31 följande:

    En vecka senare och nu går 22 forskare ut på DN-debatt och kallar Sveriges Strategi för ett fiasko.

    https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate

    "Tjänstemän utan talang" kallar de Anders Tegnell och hans crew och efterfrågar politiskt ansvar.

    "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder. I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder, till skillnad från i våra grannländer. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val."

    Ännu ett inlägg från medicinare och forskare på området som säger samma sak.

    (om man är professor i virologi, är man ett sådant där troll då?)

    I diktaturen Nya Zeeland: 9 döda på 4,9 miljoner invånare

    I Sverige: 919 döda på 10 miljoner invånare.

    Och i TS Sydkorea: 222 döda på 50 miljoner invånare.


    Anledningen till att vi klarat oss så katastrofdåligt är ju att myndigheten som driver sverige just nu (  regeringen gör inget utan att folkhälsomyndigheten agerat )
    totalt saknar erfarenhet av pandemier.  Erfarenheten finns i Asien och dom länder
    som kopierat asiatisk pandemibekämpning ( tex Finland och Norge ) klarar sig
    hyfsat bra.

    I sverige har man ju alltid sagt att - Det spelar väldigt liten roll om man gör si eller så.  Har liten effekt, är standradsvaret när någon undrar om vi inte skall göra som
    Norge.  I dag har vi ju facit.  Det har spelat stor roll !

    Jag roade mej i går med att läsa gamla artiklar från januari och februari där
    myndigheten uttalat sig. Skrämmande råd att läsa idag 14 April.
    Skolplikt var viktigare efter sportlovet än att isolera dom som varit i Italien på
    skidresa trots att man visste att ett stort utbrott pågick.
    i slutet på januari skulle människor utan symptom leva som vanligt - inga restriktioner. 
  • Tue 14 Apr 2020 20:35
    #92
    +1
    felix le chat skrev 2020-04-14 13:28:48 följande:

    Anledningen till att vi klarat oss så katastrofdåligt är ju att myndigheten som driver sverige just nu (  regeringen gör inget utan att folkhälsomyndigheten agerat )

    totalt saknar erfarenhet av pandemier.  Erfarenheten finns i Asien och dom länder

    som kopierat asiatisk pandemibekämpning ( tex Finland och Norge ) klarar sig

    hyfsat bra.

    I sverige har man ju alltid sagt att - Det spelar väldigt liten roll om man gör si eller så.  Har liten effekt, är standradsvaret när någon undrar om vi inte skall göra som

    Norge.  I dag har vi ju facit.  Det har spelat stor roll !

    Jag roade mej i går med att läsa gamla artiklar från januari och februari där

    myndigheten uttalat sig. Skrämmande råd att läsa idag 14 April.

    Skolplikt var viktigare efter sportlovet än att isolera dom som varit i Italien på

    skidresa trots att man visste att ett stort utbrott pågick.

    i slutet på januari skulle människor utan symptom leva som vanligt - inga restriktioner. 


    Visst är det ett fiasko. Över tusen döda idag... tror att Sverige kommer få nya höga siffror imorgon också då det fortfarande droppar in siffror från påskhelgen.

    Jag är mycket rädd att regeringen kommer fortsätta på sin linje bara för att de inte vill erkänna att de har fel. Vare sig för sig själva eller för andra. De och FHM har ju suttit inför hela världen överallt och försvarat den här strategin. Det som var så "coolt" i början är inte så coolt längre.

    Min önskan skulle vara att regeringen redan imorgon satte ner foten och införde restriktioner och stängde ner iallafall restauranger, barer, biografer, caféer, klädbutiker och alla ställen där det samlas folk. Det skulle också skicka en signal till folket att nu är det allvar. Jag tror faktiskt att de kommer göra det i sinom tid, men inte imorgon utan alldeles för sent.

    Jag skulle så gärna vilja veta vilka innersta tankar Stefan Löfven har just nu. Han brottas säkert med om han gör rätt varje dag. Kommer han och regeringen klara av att ha så många döda på sitt samvete?

    Speciellt när det hela tiden kommer nya rön om att det kanske inte är så lätt att bli immun mot viruset. Då faller ju hela Sveriges strategi. Man har alltså grundat en hel strategi på något som man egentligen inte vet så mycket om.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 15 Apr 2020 19:29
    #93
    +1

    Är ni beredda på det här om det händer?

    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1

    Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000).

    The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.

    52000 till 183000 döda

    Men det kan reduceras till en tredjedel med striktast möjliga åtgärder.

    Kan jag få höra en upprörd röst till om "diktaturer som inför digital övervakning", nedstängning av samhället och liknande?

  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 15 Apr 2020 19:34
    #94
    +1

    Hela rapporten

    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf

    "Our results predict that Sweden’s healthcare capacity (both for COVID-19 patients and for others) will be rapidly overwhelmed under the current strategy, both through the need to care for COVID-19 patients and because healthcare workers will themselves become ill and unable to work"

    Det BEHÖVER inte bli så som studien förutspår men varför en riskera att det blir så?

  • Anonym (Sunsp­ot)
    Thu 16 Apr 2020 17:39
    #95
    +2
    Anonym (numbers game) skrev 2020-04-15 19:34:01 följande:

    Hela rapporten

    www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf

    "Our results predict that Sweden?s healthcare capacity (both for COVID-19 patients and for others) will be rapidly overwhelmed under the current strategy, both through the need to care for COVID-19 patients and because healthcare workers will themselves become ill and unable to work"

    Det BEHÖVER inte bli så som studien förutspår men varför en riskera att det blir så?


    Jag håller fullständigt med dig. Jag är trött på att svenskar struttar runt i internationell media och säger att vi litar på staten, som några sjukt hjärntvättade idioter.
  • Thu 16 Apr 2020 22:06
    #96
    Anonym (Sunspot) skrev 2020-04-16 17:39:37 följande:
    Jag håller fullständigt med dig. Jag är trött på att svenskar struttar runt i internationell media och säger att vi litar på staten, som några sjukt hjärntvättade idioter.
    Håller med. Och den där Tegnell som alltid försöker få alla siffror att se så positiva ut. Det är rätt intressant att för två veckor sen ungefär så beskrev han läget som stabilt, för då dog ungefär 40 människor varje dag. De senaste dagarna har det dött 80-90 människor varje dag, enligt honom är läget fortfarande - stabilt. För att det har legat på det de senaste dagarna. Så om två veckor alltså, när runt 120 människor kommer dö per dag, då antar jag att han fortfarande kommer beskriva läget som stabilt. Idag sa han till och med att de var försiktigt positiva, för att de inte sett en så stor ökning efter påsk. Men alltså...för det första så har ju antalet döda per dag ökat nåt markant sen för bara några veckor sen, för det andra ser man ingen minskning än i antalet döda. Vad är det som är så jävla positivt? De försöker ju manipulera folk. 

    Förstår folk att Sveriges dödstal är sjukt högt??? I Grekland där jag bor har de hittills lite över 100 döda, totalt. I Sverige 1300 döda. Samma befolkning runt 10 miljoner. 

    Jag hoppas dock innerligen att det inte blir så mycket värre i Sverige och att man når sin efterlängtade flockimmunitet lika lätt som man kan gå ut och ta en kaffe latte i Sverige just nu. Det ska bli intressant att se om Sverige kan "Swedish Fika sig" igenom den här krisen precis som Sverige gjort under alla andra globala kriser och världskrig. Kan allting vara så enkelt, alltid?
  • Anonym (jag är okunni­g)
    Fri 17 Apr 2020 12:31
    #97
    +1
    louisa83 skrev 2020-04-16 22:06:07 följande:

    Håller med. Och den där Tegnell som alltid försöker få alla siffror att se så positiva ut. Det är rätt intressant att för två veckor sen ungefär så beskrev han läget som stabilt, för då dog ungefär 40 människor varje dag. De senaste dagarna har det dött 80-90 människor varje dag, enligt honom är läget fortfarande - stabilt. För att det har legat på det de senaste dagarna. Så om två veckor alltså, när runt 120 människor kommer dö per dag, då antar jag att han fortfarande kommer beskriva läget som stabilt. Idag sa han till och med att de var försiktigt positiva, för att de inte sett en så stor ökning efter påsk. Men alltså...för det första så har ju antalet döda per dag ökat nåt markant sen för bara några veckor sen, för det andra ser man ingen minskning än i antalet döda. Vad är det som är så jävla positivt? De försöker ju manipulera folk. 

    Förstår folk att Sveriges dödstal är sjukt högt??? I Grekland där jag bor har de hittills lite över 100 döda, totalt. I Sverige 1300 döda. Samma befolkning runt 10 miljoner. 

    Jag hoppas dock innerligen att det inte blir så mycket värre i Sverige och att man når sin efterlängtade flockimmunitet lika lätt som man kan gå ut och ta en kaffe latte i Sverige just nu. Det ska bli intressant att se om Sverige kan "Swedish Fika sig" igenom den här krisen precis som Sverige gjort under alla andra globala kriser och världskrig. Kan allting vara så enkelt, alltid?


    Om det blir 200 döda per dag i 40 dagar så är det åtta tusen. Vad är den normala dödssiffran per månad i Sverige?
  • Fri 17 Apr 2020 16:45
    #98
    Anonym (jag är okunnig) skrev 2020-04-17 12:31:16 följande:

    Om det blir 200 döda per dag i 40 dagar så är det åtta tusen. Vad är den normala dödssiffran per månad i Sverige?


    Frågar du mig det? Ingen aning
  • Sat 18 Apr 2020 00:17
    #99

    japp!

  • Anonym (kkkk)
    Sat 18 Apr 2020 00:19
    eksd skrev 2020-04-18 00:17:22 följande:

    japp!


    hmm..?
Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona