• Mon 23 Mar 2020 00:37
    2243 visningar
    100 svar
    +1
    100
    2243

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Stefan Löfven ska ha pratat med Moon Jae-in om Sydkoreas sätt att hantera krisen och för att få tips, men Sveriges regering har enligt mig varit tröga på att ta beslut.

    Corona-smittade i Sydkorea exploderade på grund av medlemmar i en kristen sekt som sedan vintern 2019 gjorde flera resor till Wuhan, Kina, och fortsatt sina liv som vanligt trots att de blev sjuka.

    Den sydkoreanska regeringen har dock varit snabb med att agera. Skolor, förskolor och universitet har varit stängda i veckor, sjukhusen masstestar hundratusentals och backtrackar de som bekräftas smittade, och ytterligare tester görs. Ifall man bekräftas smittad skickar regeringen ett nödkit med masker med mera hem till en, samt erbjuder att betala varor från en online-mataffär för motsvarade cirka 1000kr (information utifrån en familj på två personer). Om man bekräftas smittad är karantän på 14 dagar obligatoriskt och regeringen kan spåra en genom ens mobil, för att försäkra att man inte går ut. Personer i närområdet blir informerade att bekräftat fall finns.

    Sydkorea har en population på över 50 miljoner på en liten yta av 100 000 km2, och i nuläget har de strax över 300 000 testade, varav 8500 bekräftade fall och endast 94 (!) döda sedan första fallet i slutet av januari. Jämför det med Italien som har 60 miljoner invånare på tre gånger så större yta, med 60 000 fall och över 5000 döda.

    Ja, Sydkorea är mer beredda på en kris än troligtvis många andra länder, men hade det varit ett bättre tillvägagångssätt för Sverige och hade det varit möjligt om det hade gjorts från vår första bekräftade fall?

  • Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona
  • Mon 23 Mar 2020 00:45
    #1
    +3

    Tycker Sverige kunde gjort mer tidigare ja, men angående mobilen - man kan gå ut utan att ta med sig sin mobil, så just det verkar ju vara lite konstigt sätt att "kontrollera" människor med.

  • Mon 23 Mar 2020 01:06
    #2
    +1
    Tow2Mater skrev 2020-03-23 00:45:07 följande:

    Tycker Sverige kunde gjort mer tidigare ja, men angående mobilen - man kan gå ut utan att ta med sig sin mobil, så just det verkar ju vara lite konstigt sätt att "kontrollera" människor med.


    Att operera in ett chip i nacken på smittade är kanske lite för big brother? ;) Enligt nyheter verkar det ha fungerat bra, men det är nog gå sydkoreaner som går ut utan mobil.
  • Mon 23 Mar 2020 07:37
    #3
    +1
    Tow2Mater skrev 2020-03-23 00:45:07 följande:

    Tycker Sverige kunde gjort mer tidigare ja, men angående mobilen - man kan gå ut utan att ta med sig sin mobil, så just det verkar ju vara lite konstigt sätt att "kontrollera" människor med.


    Osäker på om det var sydkorea men hörde att på ett ställe där de använder sig av en app i mobilen så skickas det ut uppmaningar om en selfie regelbundet. Kommer ingen selfie inom 20 minuter skickas polis ut. Personerna kan välja mellan appen eller random kontroller av polis.
  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 08:31
    #4
    -1 +1

    I Asien, är vi snabbare och ta hand om kriser för det är inte första gången vi får virus/influensan. 

    Jag tycker att Sverige kunde ha varit snabbare i denna situation, samt Italien. 

    Jag tycker att dem kunde ha spärrat av Arlanda tidigare, sanera tuben, i vagnar osv. 
    Det här är tragiskt som har hänt och jag tycker att det har gått för mesigt, segt.

    Setta kunde ha stoppats mkt tidigare och då hade vi inte haft en kris som inte regeringen kan ta hand om. 

  • Anonym (Drags­pelsma­rodör)
    Mon 23 Mar 2020 09:56
    #5
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 08:31:35 följande:

    I Asien, är vi snabbare och ta hand om kriser för det är inte första gången vi får virus/influensan. 

    Jag tycker att Sverige kunde ha varit snabbare i denna situation, samt Italien. 

    Jag tycker att dem kunde ha spärrat av Arlanda tidigare, sanera tuben, i vagnar osv. 

    Det här är tragiskt som har hänt och jag tycker att det har gått för mesigt, segt.

    Setta kunde ha stoppats mkt tidigare och då hade vi inte haft en kris som inte regeringen kan ta hand om. 


    Bor du i Asien?
  • Mon 23 Mar 2020 10:15
    #6

    Det handlar om grundläggande samhälleliga skillnader. I Kina och även i Sydkorea är man inriktad på PROBLEMLÖSNING, i Sverige är det istället SKADEMINIMERING som är inställningen.

  • Mon 23 Mar 2020 10:32
    #7
    Dr Nail skrev 2020-03-23 10:15:49 följande:

    Det handlar om grundläggande samhälleliga skillnader. I Kina och även i Sydkorea är man inriktad på PROBLEMLÖSNING, i Sverige är det istället SKADEMINIMERING som är inställningen.


    Så sant, och en anledning till det är att i Kina och Sydkorea behöver man inte bry sig så mycket om mänskliga rättigheter, allmän opinion, arbetslagstiftning och liknande trams (OBS! Ironi, jag är stenhårt för allt detta), även om Sydkorea har en klädsam fernissa av demokrati.
    En annan anledning är att båda har ekonomier baserade på produktion och export, medan vår är baserad på handel med färdiga varor och tjänster - Sverige måste med andra ord försöka balansera mellan smittskydd och att hålla hjulen rullande, medan Kina och Sydkorea kan dundra på mer eller mindre som vanligt.
  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 10:37
    #8
    Anonym (Dragspelsmarodör) skrev 2020-03-23 09:56:51 följande:
    Bor du i Asien?
    uppvuxen i här i Sthlm, kom hit för att min mamma fick jobb här på 70-80 talet.

    Jag åkt hem vid semester och så. Bor där då och då.
    jag vet hur vi gör under sådana situationer, det sitter i vår ryggmärg :)
  • Mon 23 Mar 2020 10:39
    #9
    +1

    I Sverige hör man istället det bisarra skitsnacket om "flockimmunitet" och annat skadligt trams, istället för att göra saker som faktiskt fungerar. För det är uppenbart (via Sydkoreas och Kinas exempel) att det faktiskt går att stoppa spridningen om man vidtar åtgärder.

    Här kan vi inte ens stänga skolorna i tid, utan måste stå och vänta på det oundvikliga.

  • Anonym (Jobba­t i Asien)
    Mon 23 Mar 2020 10:42
    #10
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 10:37:20 följande:
    uppvuxen i här i Sthlm, kom hit för att min mamma fick jobb här på 70-80 talet.

    Jag åkt hem vid semester och så. Bor där då och då.
    jag vet hur vi gör under sådana situationer, det sitter i vår ryggmärg :)
    Det är Sydkorea och Singapore i viss mån som klarar smittor, dom utmärker sig ifrån övriga asiatiska länder, de andra länderna (kan finnas något mer land) är sämre på att klara olika smittor.
    De flesta virusen, smittor och epidemier startar just i Asien mycket beroende av mycket folk på liten yta och djurhantering. 
Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona