• Anonym (TS)

    Hur länge står ett samhälle ut med restriktioner och karantän?

    Hur länge står människor i ett samhälle ut med att ha hårda restriktioner och karantän? Tänker både det som gäller nu i Sverige där vi uppmanas att stanna hemma vid minsta snuva, och i andra länder där man har böter på att gå ut överhuvudtaget. Vad skulle hända om man måste ha det så hela sommaren tex? Skulle folk börja göra uppror? Vad tror ni? Jag tror semestern i sommar är hotad om alla måste fortsätta vara hemma för minsta snuva.

  • Svar på tråden Hur länge står ett samhälle ut med restriktioner och karantän?
  • Anonym (Det går nog ganska bra)

    Det beror på hur vettiga folket är samt kulturen. Italienarna har ju extremt svårt att ta till sig tråkiga råd tex. Tror nog Sverige ligger i topp på att skärpa sig.

    Det blir ju så att när många redan anstränger sig blir dessa förbannade om nån missköter sig så det kommer bli ett socialt tryck på dom som inte sköter sig nu.

  • Aniiee

    Jag har i en annan tråd gett mitt bud på denna veckan ut eller max till efter påskloven.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (S)

    De som inte sköter sig och följer uppmaningarna riskerar andra människors hälsa och liv och bör behandlas därefter. I värsta fall med militär hjälp om det krävs.

  • Anonym (Kollaps)

    Inte länge alls. Makens jobb har order månaden ut, sen vet de ingenting. Affärerna här är öppna som vanligt- stänger dom går halva kommunen i konkurs. Vi tänker utnyttja allt som är öppet så länge det bara går. Stänga ett helt land ett år innebär samhällets totala kollaps.

  • Kjell2

    Mycket länge om man kan säkerställa basal försörjning.

    Under andra världskriget detaljstyrdes mer eller minder hela ekonomi och stora delar av befolkningen skickades hit och dit för jobba och vara i krigsmakten.

    Genom ransonering och fördelning av livsmedel, säkerställa att saker som värme, el, vatten, sjukvård funkade så höll vi ut i många år.

    Att få sånt att funka behöves inte jättemycket folk.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (TS) skrev 2020-03-23 13:24:19 följande:

    Hur länge står människor i ett samhälle ut med att ha hårda restriktioner och karantän? Tänker både det som gäller nu i Sverige där vi uppmanas att stanna hemma vid minsta snuva, och i andra länder där man har böter på att gå ut överhuvudtaget. Vad skulle hända om man måste ha det så hela sommaren tex? Skulle folk börja göra uppror? Vad tror ni? Jag tror semestern i sommar är hotad om alla måste fortsätta vara hemma för minsta snuva.


    Vi har inte speciellt hårda restriktioner än. Vi klarar nog en hel del mer. 
  • Anonym (Elsy)

    Vi är inte ens belagda med utegångsförbud eller i karantän än.


    Det säger ju experterna att man förmodligen bara kan ta till en gång, folk idag accepterar inte mer än så. Och om det ska ske så ska det vara vid rätt tillfälle då vi har fått viss spridning i samhället.

    Jag tror att om det blir total karantän och att alla som inte måste gå till jobbet ska stanna hemma så klarar samhället max en månad.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Elsy) skrev 2020-03-23 13:53:21 följande:

    Vi är inte ens belagda med utegångsförbud eller i karantän än.

    Det säger ju experterna att man förmodligen bara kan ta till en gång, folk idag accepterar inte mer än så. Och om det ska ske så ska det vara vid rätt tillfälle då vi har fått viss spridning i samhället.

    Jag tror att om det blir total karantän och att alla som inte måste gå till jobbet ska stanna hemma så klarar samhället max en månad.


    Lek med tanken att det skulle bli karantän med utegångsförbud under tex juli månad. Hur skulle folk reagera? När alla vill ha sin semester, ligga på stranden, resa osv.
  • Anonym (USA)

    Här i USA är ju restriktionerna betydlig hårdare. Förskola och skola är stängt  minst fem veckor till och vi har utegångsförbud  23  till 05. De har ju till och med satt in militären (National Guard) i vissa stater för att hjälpa till.
    Jag tror vi står ut så länge det behövs så länge tillgång till mat fungerar som det skall. Blir det brist på det nödvändigaste så tror jag tyvärr att det blir anarki ganska snabbt. Speciellt då folk redan bråkat om toalettpapper...

  • Anonym (Hedvig)
    Anonym (USA) skrev 2020-03-23 14:09:17 följande:

    Här i USA är ju restriktionerna betydlig hårdare. Förskola och skola är stängt  minst fem veckor till och vi har utegångsförbud  23  till 05. De har ju till och med satt in militären (National Guard) i vissa stater för att hjälpa till.
    Jag tror vi står ut så länge det behövs så länge tillgång till mat fungerar som det skall. Blir det brist på det nödvändigaste så tror jag tyvärr att det blir anarki ganska snabbt. Speciellt då folk redan bråkat om toalettpapper...


    Vad är poängen med ett utegångsförbud kl 23 till 05? Då ligger väl de flesta i sängen ändå och de som inte gör det jobbar väl med samhällsnyttiga funktioner som ändå måste fungera ex polis och sjukvård. Hur argumenterar myndigheterna för utgångsförbud mellan dessa klockslag? Uppriktigt nyfiken.
Svar på tråden Hur länge står ett samhälle ut med restriktioner och karantän?