• Mon 23 Mar 2020 15:57
    677 visningar
    9 svar
    9
    677

    Kattägare knappt hemma

    Hej! Jag har en bror som har en katt på 2 år, en svart fin hane. Men de senaste 4-5 månaderna har min bror inte varit hemma så mycket då han åker till sin flickvän som bor 7,5 mil bort. Han är hos henne hela helger plus ibland några dagar/nätter i veckan och lämnar katten ensam hemma i sin lägenhet som är på runt 40kvm. 


    Jag tycker det är lite synd om katten för den helt själv. Våran mamma åker till katten 1 gång per dag och ser till att han har vatten & mat. Men det är fortfarande min brors ansvar att ta hand om katten, men han är som sagt knappt hemma.


    Hur tycker ni? Kan katter vara ensamma så ofta och såpass länge? Jag sa till min bror att det känns oansvarigt men han blev riktigt arg och skällde ut mig Skrikandes

  • Svar på tråden Kattägare knappt hemma
  • Anonym (ace)
    Mon 23 Mar 2020 16:19
    #1
    +1

    Din bror är laga skyldig att ge katten tillsyn 2ggr/dygn, gör han inte detta bör du anmäla honom till länsstyrelsen.

    www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html

    (finns säkert motsvarande för det län du bor i)

  • Anonym (K)
    Mon 23 Mar 2020 16:25
    #2
    +1

    Be din mamma prata med honom. Kanske nån från familjen kan ta över katten tillfälligt? Självklart ska katten inte vara hemma själv för flera dagar.

  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 17:25
    #3

    Husdjur ska ha rent vatten ( tillgång till vatten varje dag) och mat, inomhusdjur ska även deras "toa" tas hand om. Katter speciellt varje dag och vid varje tillfälle, för slippa lukt.

    Jag skulle lämna in info till länsstyrelsen eller se till att den kommer till ett hem där människor vill verkligen ta hand om husdjur på riktigt, kanske nån i släkten.?! 

    Man kan inte skylla på att man har träffat en ny kärlek, eller nytt arbete tex. 

  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 17:25
    #3

    Husdjur ska ha rent vatten ( tillgång till vatten varje dag) och mat, inomhusdjur ska även deras "toa" tas hand om. Katter speciellt varje dag och vid varje tillfälle, för slippa lukt.

    Jag skulle lämna in info till länsstyrelsen eller se till att den kommer till ett hem där människor vill verkligen ta hand om husdjur på riktigt, kanske nån i släkten.?! 

    Man kan inte skylla på att man har träffat en ny kärlek, eller nytt arbete tex. 

  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 17:26
    #4

    Plus massa kärlek! :)

  • Mon 23 Mar 2020 17:35
    #5
    +1

    Självklart är det inte ok att lämna en katt ensam i flera dygn med bara en tillsyn per dag. Antingen får han ta katten med sig till flickvännen eller omplacera katten till någon som kan tillgodose kattens behov av sällskap vilket han borde förstå.

  • Walker­90
    Mon 23 Mar 2020 17:39
    #6
    +1

    Jag tycker inte det verkar som att han bryr sig särskilt mycket om sin katt. Vill han verkligen ha en katt? I så fall borde han inte lämna katten ensam så mycket. Det är inte ok.

  • Mon 23 Mar 2020 20:04
    #7

    Han verkar inte bry sig så mycket nej, han ljuger om att han varit hemma och sett till katten men han var hemma max en timme idag efter att ha varit borta i 3 dygn, och lämnade katten ensam åter igen. 


    Jag och mamma blev kallade för alla ord i ordboken efter vi sa till honom, så det går inte att tala om för honom att detta håller inte. Blir nog att ringa Länsstyrelsen men vet inte hur seriösa dem är Förvånad 

  • Tue 24 Mar 2020 07:33
    #8
    +1
    Kelseloi skrev 2020-03-23 20:04:45 följande:

    Han verkar inte bry sig så mycket nej, han ljuger om att han varit hemma och sett till katten men han var hemma max en timme idag efter att ha varit borta i 3 dygn, och lämnade katten ensam åter igen. 


    Jag och mamma blev kallade för alla ord i ordboken efter vi sa till honom, så det går inte att tala om för honom att detta håller inte. Blir nog att ringa Länsstyrelsen men vet inte hur seriösa dem är Förvånad 


    Ring LS och hör hur ni ska gå vidare. Jag har bra erfarenhet av dom och en anmälan och besök av dom brukar få folk att förstå allvaret i att inte sköta sina djur.
  • Anonym (Men)
    Wed 25 Mar 2020 01:20
    #9

    Men ta katten därifrån!!!!! Om inte du eller din mamma kan ta hand om katten så fixa ett nytt hem åt honom. Din bror verkar vara sjukt ansvarslös.

Svar på tråden Kattägare knappt hemma