• Koncen­tratio­n
    Mon 23 Mar 2020 16:56
    506 visningar
    9 svar
    9
    506

    Är det någon som kan ta emot mitt CV och kritisera mig?

    Hej!
    Vågar någon här ta emot mitt CV och ktirisera mig? Jag tror det är något fel på mitt personligt brev.

    Det enda jobbet jag har varit välkommen till är telefonförsäljare för interjuv. Jag fick jobbet men under utbildningen märkte jag att de tär inget mitt tålamod skulle sträcka ut sig till.

    Resten av arbeten så som lokalvård, butiksmedarbetare och lager har jag aldrig fått någon respons tillbaka för interjuv.

    Vänligen, jag söker i första hand företagsägare som brukar ta emot CV. Jag tror att de skulle notera med snabba ryck vad som är på tok och om jag låter intressant eller inte.

    Så om DU är företagsägare som tar emot CV från och till, så är jag otroligt tacksam om jag kunde få kontakt med dig på PM. Du skulle till och med få hela mitt CV så kan du kritisera därefter.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Är det någon som kan ta emot mitt CV och kritisera mig?
  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 17:16
    #1

    Det är bra att du är i FL men du vet inte vem du tilltar till , från privatpersoner som tycker att ditt CV suger eller du ska skriva såhär, gå till Arbetsförmedlingen, dem är bättre än många här. 

    Allt hänger på vad du söker, vem du inriktar till , alla arbetsgivare söker olika och kan olika saker inom CV. 

  • Koncen­tratio­n
    Mon 23 Mar 2020 17:25
    #2
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 17:16:27 följande:

    Det är bra att du är i FL men du vet inte vem du tilltar till , från privatpersoner som tycker att ditt CV suger eller du ska skriva såhär, gå till Arbetsförmedlingen, dem är bättre än många här. 

    Allt hänger på vad du söker, vem du inriktar till , alla arbetsgivare söker olika och kan olika saker inom CV. 


    Men det där om att arbetsgivare söker olika och kan olika saker inom CV. Jag får ju inte ens vara välkommen på interjuv av alla ställen jag sökt. Det är jämnt om att de har gått vidare till andra kandidater.

    AF tar väl inte emot CV och kritiserar en via nätet. De vill att man skall gå dit och kolla. Jag har gjort det förut, några gånger. Jag mådde inte bra av det av olika anledningar. Jag pluggar idag och vill inte spendera min energi på dem.
  • Gameof­throne­s
    Mon 23 Mar 2020 19:39
    #3
    Koncentration skrev 2020-03-23 17:25:17 följande:
    Men det där om att arbetsgivare söker olika och kan olika saker inom CV. Jag får ju inte ens vara välkommen på interjuv av alla ställen jag sökt. Det är jämnt om att de har gått vidare till andra kandidater.

    AF tar väl inte emot CV och kritiserar en via nätet. De vill att man skall gå dit och kolla. Jag har gjort det förut, några gånger. Jag mådde inte bra av det av olika anledningar. Jag pluggar idag och vill inte spendera min energi på dem.
    Arbetsgivare är dåliga generellt på svara på CV:n som kommer in och spontan söker även högtid för söka arbete. Arbetsgivare vet vad dem vill ha, man ska "sälja in sig" varför är du bra på det och varför vill du ha ansvar, ? 

    Tex, i butik, jag gillar och ha ansvarsområde, - Då vill jag som arbetsgivare veta varför. Då vill jag att du skriver - jag gillar och ha ansvarsområden för jag tycker om det och ansvarstagande och mina bästa sidor är plocka varor och vara konionalavdelningrn för tiden rinner iväg när man plockar upp varor och tar emot leveranser tex. skriver du alldeles för mkt kan det hamna i papperskorgen på en gång. Skriver du normalt om arbete, varför man tycker om och söka hit, skriv inte hej jag heter... Jag har träning som fritidsintresse, det skriver man som övrigt i ett litet stycke sist. tex.
  • Mon 23 Mar 2020 19:59
    #4

    Jag rekryterar ibland och får ta emot en hel del cvn. Ett generellt tips att vara konkret. Beskriv vad du kan och varför och sväva inte iväg allt för mycket på personliga saker som ingen egentligen har nytta av.

    Alltså, om du söker jobb i kassa hade jag exempelvis velat läsa att du är grym på att skapa snabb, personlig kontakt med människor du möter i vardagen för att du har vana av det från någon tidigare erfarenhet (behöver inte vara tidigare jobb, kan vara inom en hobby, skolan osv). Jag bryr mig inte om vad du gillar att göra på fritiden, om det inte är så att du kan lyfta fram positiva egenskaper och erfarenheter från den hobbyn.

    Vilka egenskaper brukar andra ge dig beröm för? Vad uppskattar du själv för egenskaper hos de personer du möter inom yrket?

    Var självsäker, positiv och konkret.

    En annan sak är att korrekturläsa ett antal gånger eller låta någon se över cvt åt dig. Det behöver inte vara fantastisk läsning, men slarv- och stavfel gör lätt att hela texten ser ogenomtänkt ut.

  • Koncen­tratio­n
    Mon 23 Mar 2020 20:17
    #5
    ankan6 skrev 2020-03-23 19:59:29 följande:

    Jag rekryterar ibland och får ta emot en hel del cvn. Ett generellt tips att vara konkret. Beskriv vad du kan och varför och sväva inte iväg allt för mycket på personliga saker som ingen egentligen har nytta av.

    Alltså, om du söker jobb i kassa hade jag exempelvis velat läsa att du är grym på att skapa snabb, personlig kontakt med människor du möter i vardagen för att du har vana av det från någon tidigare erfarenhet (behöver inte vara tidigare jobb, kan vara inom en hobby, skolan osv). Jag bryr mig inte om vad du gillar att göra på fritiden, om det inte är så att du kan lyfta fram positiva egenskaper och erfarenheter från den hobbyn.

    Vilka egenskaper brukar andra ge dig beröm för? Vad uppskattar du själv för egenskaper hos de personer du möter inom yrket?

    Var självsäker, positiv och konkret.

    En annan sak är att korrekturläsa ett antal gånger eller låta någon se över cvt åt dig. Det behöver inte vara fantastisk läsning, men slarv- och stavfel gör lätt att hela texten ser ogenomtänkt ut.


    Jag skriver in vad folk brukar ge mig för komplimanger, liksom sådana egenskaper som passar för yrket d.v.s.


    Är du villig att ta emot mitt CV och kritisera mig?

  • Thu 26 Mar 2020 10:27
    #6
    Koncentration skrev 2020-03-23 20:17:39 följande:

    Jag skriver in vad folk brukar ge mig för komplimanger, liksom sådana egenskaper som passar för yrket d.v.s.


     


    Gör inte det, att skriva om komplimanger du får upplevs som skryt, och det är inte populärt! Beskriv hellre vad du tycker om att göra, istället för vad du tycker att du är bra på.
    Du verkar ha lite svårt att uttrycka dig i skrift, så be någon att läsa igenom och rätta.
    Och så heter det intervju.

    Det är också olika saker som förväntas av CV:t och det personliga brevet beroende på vilken typ av jobb du söker. Ofta är guider och instruktioner skrivna för att gälla alla, men tipsen funkar bara för tjänstemanna- och akademikerjobb. Söker du jobb som städare eller undersköterska eller anläggningsarbetare funkar det inte att fylla texten med corporate bullshit som driven, målfokuserad och resultatinriktad.
  • Sun 29 Mar 2020 10:12
    #7

    Hej!

    Nu vet jag inte hur ditt CV ser ut men i normala fall skriver du både ett CV och ett personligt brev.

    Ditt CV är det som tidigare brukade kallas för meritförteckning och där skriver du om dina utbildningar, arbetslivserfarenhet, förtroendeuppdrag och andra meriter. Ibland ingår några korta rader om övriga kompetenser såsom körkort, språkkunskaper osv.
    I ditt CV bör du max skriva några få rader om dina målsättningar och andra generella personliga egenskaper.

    CV ska kunna passa för att söka alla möjliga jobb eftersom det är mer eller mindre "ren fakta" som står i det. Har du många utbildningar och tidigare arbetslivserfarenheter kan du behöva anpassa ditt CV beroende på vilka tidigare anställningar och utbildningar som är relevanta för det jobb du ska söka just nu. Detta är dock inte så vanligt.

    En arbetsgivare tittar oftast först på ditt CV för att se om du uppfyller de grundläggande krav de har för jobbet. Men det är ditt personliga brev som kommer att vara mest avgörande i slutänden (under förutsättning att du uppfyller de krav på kompetens som arbetsgivaren ställer i övrigt).

    Ditt personliga brev behöver spegla vad du tror att arbetsgivaren söker och vilka av dina personliga egenskaper som du tror kan vara användbara för just det jobb du ansöker om. Du ska helst skriva ett personligt brev för varje jobb du söker. Det är inte jättekul när man som rekryterar ser klart och tydligt att en person bara "mass-kopierat" ett och samma brev och skickat det till många arbetsgivare. Som rekryterare vill jag veta varför du söker jobb hos just mig.

    Att skriva för mycket om fritidsintressen och familj är ett vanligt misstag. Några korta rader om det är relevant i sammanhanget, beroende på vilket jobb du söker. Var försiktig med att skriva vad vänner och familj anser är dina starka sidor. Försök istället komma ihåg vad tidigare arbetsgivare sagt om dig. Det är extremt viktigt att det du skriver är dina styrkor också stämmer överens med vad dina referenspersoner säger om dig om de blir uppringda.

    Om du till exempel söker ett servicejobb och skriver att du är social och utåtriktad och har lätt att få kontakt med människor samtidigt som din referensperson säger att du är blyg och inte tar för dig så får du förtroendeproblem....

    Hoppas dessa tips kan vara till hjälp! Jag har många års erfarenhet av rekryteringsarbete.

    Lycka till!

  • Sun 29 Mar 2020 11:12
    #8

    Jag jobbar som chef och läser ofta cv och ansökningsbrev. Målet med ditt cv och personliga brev är att få komma på intervju. Jag betonar: målet är att väcka intresse och sticka så du kommer till intervju. Den som kallas till intervju är på papperet potentiellt anställningsbar för tjänsten.

    Ditt personliga brev behöver berätta vad du tillför på arbetsplatsen. Backa gärna upp dina påståenden med vad du gjort på tidigare arbetsplatser och beskrev hur detta kommer vara till nytta för den sökta tjänsten.

    Personliga intressen och familjeförhållanden kan hållas kort, kanske fem meningar och inte i inledningen av brevet.

    Jag har fått extremt bra ansökningar tillsammans med bristfälliga. Det gör skillnad när det är många sökande. Är det få sökande gör det mindre skillnad. Som arbetsgivare kommer jag anställa personer som visar att de vill ha jobbet. Inte bara vilket jobb som helst. Så berätta varför du vill jobba på just den arbetsplatsen med denna tjänsten. Vill du utvecklas inom företaget?Vad skulle du vilja ha för möjligheter inom 3-5 år?

    Du får gärna lägga ett pm till mig med ditt cv.

  • Sun 29 Mar 2020 14:20
    #9
    Koncentration skrev 2020-03-23 20:17:39 följande:

    Jag skriver in vad folk brukar ge mig för komplimanger, liksom sådana egenskaper som passar för yrket d.v.s.

    Är du villig att ta emot mitt CV och kritisera mig?


    Skriv inte vad folk brukar ge dig för komplimanger, utan använd dig bara av det för att själv förstå vilka dina styrkor är.

    Du kan skicka ditt cv till mig på pm om du vill.
Svar på tråden Är det någon som kan ta emot mitt CV och kritisera mig?