• Tue 24 Mar 2020 10:19
    3329 visningar
    29 svar
    29
    3329

    Förstoppning vid graviditet

    Hej, jag är gravid i vecka 12 (11+5) och hela vecka 8-11 har jag varit extremt förstoppad, så pass att det gick 5-6 dagar emellan toalett besök. Nu den senaste veckan har jag kunnat gå på toaletten varje dag utan problem. Är det vanligt att förstoppning går över av sig självt? Jag känner mig lite orolig att något är fel då alla säger att förstoppning är ett stark symptom på att graviditet är som det ska

  • Svar på tråden Förstoppning vid graviditet
  • Tue 24 Mar 2020 12:49
    #1

    Hej har också varit förstoppad mycket under graviditeten är vecka 28 nu och det som hjälper mig är katrinplommon och aprikoser och dricka otroligt mycket vatten!

    Lycka till!

  • Tue 24 Mar 2020 12:49
    #2

    Hej har också varit förstoppad mycket under graviditeten är vecka 28 nu och det som hjälper mig är katrinplommon och aprikoser och dricka otroligt mycket vatten!

    Lycka till!

  • Tue 24 Mar 2020 12:53
    #3

    Tack för ditt svar, har du känt att förstoppning är någon som har varit övergående? Jag som sagt har varit jätte förstoppad innan vecka 12, men nu är magen som den ska igen, jag är orolig att något är fel med graviditeten


    Hjelte skrev 2020-03-24 12:49:50 följande:

    Hej har också varit förstoppad mycket under graviditeten är vecka 28 nu och det som hjälper mig är katrinplommon och aprikoser och dricka otroligt mycket vatten!

    Lycka till!


    Tack för ditt svar, har du känt att förstoppning är någon som har varit övergående? Jag som sagt har varit jätte förstoppad innan vecka 12, men nu är magen som den ska igen, jag är orolig att något är fel med graviditeten
  • Tue 24 Mar 2020 13:03
    #4

    Jag har också haft så upp och ner hela tiden. Och min barnmorska säger att det är normalt att vara förstoppad men det är ju såklart jobbigt. Om du känner att det är för jobbigt och inte gått på toa på 5-6 dagar så skulle jag prata med min barnmorska och kolla vad du kan ta för preparat så magen kommer igång lite extra eller fråga på apotek så kollar dom vad man kan ta. Jag tar också movicol ibland och lactulos bara för att magen verkligen inte kom igång av sig själv. Och jag frågade på apoteket och dom kollade vad man kan ta.

    Så det kan jag väl rekomendera att testa och du känner att det är totalt stop.

    Men som sagt är det otroligt vanligt med förstoppad mage när man är gravid. Bebisen ändrar ju om allt där inne och flyttar dina organ och sparkar på tarmarna och då blir det tydligen så att tarmarna arbetar mindre.

    Rådfråga alltid din barnmorska om det är saker du känner dig orolig för.

    Hoppas det hjälper! ????

  • Tue 24 Mar 2020 13:04
    #5
  • Tue 24 Mar 2020 13:05
    #6

    Ja det har även släppt av sig självt! Men som sagt olika hela tiden under graviditeten! ????

  • Tue 24 Mar 2020 13:05
    #7

    Ja det har även släppt av sig självt! Men som sagt olika hela tiden under graviditeten! ????

  • Tue 24 Mar 2020 13:07
    #8

    Oj det blir massa frågetecken när man gjorde en glad gubbe. Fail

  • Tue 24 Mar 2020 13:08
    #9

    Bio-Fiber 120 tabl. finns i hälsokostbutiken.se 99 SEK

    Mycket effektiv!!

  • Tue 24 Mar 2020 16:25
    #10
    Hjelte skrev 2020-03-24 13:07:23 följande:

    Oj det blir massa frågetecken när man gjorde en glad gubbe. Fail


    Tack snälla för ditt svar?
Svar på tråden Förstoppning vid graviditet