• Tue 24 Mar 2020 11:14
    479 visningar
    4 svar
    4
    479

    Läkarintyg, Försäkringskassan

    Jag är hemma och sjuk, och behöver läkarintyg från och med imorgon (dag 14). I dessa tider med Coronavirus är det ännu svårare än vanligt att få tid på vårdcentralen. Jag har fått läkartid först på fredag nästa vecka (dag 23 i sjukfallet). Hur ställer sig Försäkringskassan till detta? Jag hinner, på grund av vården, inte få in intyg i tid.. ???? Ska jag försöka kontakta en nätdoktor före detta, eller kan läkaren bakåtdatera intyget så att FK kan godkänna? Någon som vet?

  • Svar på tråden Läkarintyg, Försäkringskassan
  • Tue 24 Mar 2020 11:15
    #1
    +1

    Är rätt säker på att det inte går att bakåtdatera. Ring nätdoktor om inte vc själva har möjlighet att ta det via telefon.

  • Tue 24 Mar 2020 11:40
    #2
    +1

    Ring KRY istället, är bättre oavsett att slippa åka in till vårdcentralen under coronatider. 

  • Tue 24 Mar 2020 12:25
    #3

    Det går att datera intyg bakåt i tiden, men det är inte självklart att läkaren vill det, eller att FK godkänner det. De kan ju aldrig vara säkra på att du faktiskt haft symtom en längre tid.

  • Gameof­throne­s
    Tue 24 Mar 2020 12:30
    #4

    Har du bevis på att du ska dit? Det brukar finnas uppgifter på 1177.se bankid. Sen kan du ta en screenshot ovh sen har du läkarintyget from det datumet.?
    Skicka in den som komplettering. ?! Ett förslag. 

    Säg gärna det till F-kassan. Att du görgärna det, men kolla först om du kan logga in på 1177.se bankid. man ser sina läkarbesök osv. 

Svar på tråden Läkarintyg, Försäkringskassan