• Haipodai

    Skulle ni bilat till Sthlm?

    Hej

    Är skåning och planerar att bila upp till Stockholm med sambo för att umgås med fyra stycken vänner (alla jobbar hemifrån, ingen har symptom). Kommer köra i Stockholm, ej åka kollektivt. Sambo menar att vi inte bör åka, jag anser att vi absolut kan. Hur skulle ni gjort? Vad är rekommendationerna?

  • Svar på tråden Skulle ni bilat till Sthlm?
  • Liv83

    Nej man ska inte resa om man inte måste detta är inget måste.

    Avboka ni vet inte vilka de träffat och alla får inte symtom snälla var kloka nu och avboka.

  • AmelieIsak

    Såhär står det (kopierat från krisinformatiion.se);

    PUBLICERADES 19 mar 2020 15:08

    Den här artikeln är en del av: Aktuell och bekräftad information om coronaviruset

    Folkhälsomyndigheten: Tänk över om resan verkligen är nödvändig

    Med anledningen av spridningen av coronaviruset rekommenderar Folkhälsomyndigheten alla att tänka igenom om planerade helgresor eller andra resor inom Sverige verkligen är nödvändiga att genomföra. Den som är sjuk ska inte resa alls.

    DELA INNEHÅLLET PÅ DENNA SIDA:

    Twitter Facebook E-post

    Det finns nu tydliga tecken på att covid-19 sprids i samhället, i synnerhet i storstadsregionerna. Inför ledigheter och under påsken är det viktigt att tänka igenom sina resor.

    ? Stora helger brukar vara stora reshelger. Vi vet av erfarenheter från inte minst Italien och Österrike vad semesterresor kan få för effekter på den geografiska spridningen i ett land, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

    Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför att man ska tänka igenom om resan till exempelvis storstäderna, till fjällanläggningen eller till någon annan populär semesterort där många människor träffas på samma plats, är nödvändig att genomföra.

    Läs mer hos Folkhälsomyndigheten

    Din sambo verkar klok :)

  • Liv83

    Såg du inte på statsministerns tal i söndags?

    Var och en av oss har ett ansvar att förhindra smittspridning. Det gäller även dig som är över 70 år eller tillhör en annan riskgrupp.

    Jag förstår att det är frustrerande att behöva begränsa ditt liv, dina sociala kontakter, men det är just nu nödvändigt. För din egen hälsas skull såklart, men också för att skydda andra människor och ge sjukvården en möjlighet att klara av situationen.

  • Themis
    Haipodai skrev 2020-03-24 14:40:44 följande:

    Hej

    Är skåning och planerar att bila upp till Stockholm med sambo för att umgås med fyra stycken vänner (alla jobbar hemifrån, ingen har symptom). Kommer köra i Stockholm, ej åka kollektivt. Sambo menar att vi inte bör åka, jag anser att vi absolut kan. Hur skulle ni gjort? Vad är rekommendationerna?


    Jag gjorde det 11 mars och fick corona redan då, på en dag i Stockholm.

    Men lycka till! Skål
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • FtS70

    Jag hade åkt under förutsättning att alla är fullt friska och inte måste vidta särskilda försiktighetsåtgärder.

  • hawthorne

    Förbered dig på att folk blir jäkligt förbannade på dig.

    Hört i affären för någon dag sedan "jag är från Västerås och åkte ut hit på landet för att det är säkrare här".
    Att han inte miste huvudet är ett under.

    De allra flesta tar rekommendationerna på allvar. Sen finns det en del blådårar som skiter i allt utom sig själva. De får minst onda ögat på sig. Med all rätt.

    Heja alla kassörskor ute i landet som tvingas exponera er för alla dessa flyende storstadsbor!
    Ni är lika mycket guld värda som vårdpersonalen.

  • Betty Boop

    Alla måste bidra till att stoppa smittspridningen. Det kallas att ta medborgaransvar! Inga onödiga sociala kontakter och inga resor till eller från storstäder.

    Fattar du inte att detta är en kris? Är det oklart? Ni jobbar väl hemifrån för att hindra smittspridningen? Då vill du åka till Stockholm i stället? 

    Du vill bila från Skåne till Stockholm för att UMGÅS? Var är ditt medborgaransvar? 

Svar på tråden Skulle ni bilat till Sthlm?