• Anonym (Coron­atider­)
    Tue 24 Mar 2020 16:43
    944 visningar
    17 svar
    17
    944

    Tvättat sönder händerna och fått eksem - hur gör jag nu???

    Jag har flera omkring mig som tillhör riskgrupp och går själv med handskar på utanför hemmet för det mesta. Så jag försöker verkligen slippa ifrån att tvätta händerna så gott det går. Men mina händer klarar verkligen inte av att tvättas mer än några få ggr per dag pga eksem. Har nu fått helt såriga händer pga tvättandet och vet verkligen inte hur jag ska bära mig åt för att bli av med eländet. :(

    Nån som vet hur man kan råda bot?

  • Svar på tråden Tvättat sönder händerna och fått eksem - hur gör jag nu???
  • Tue 24 Mar 2020 16:52
    #1

    Feta hudkrämer

  • Anonym (Emeli­e)
    Tue 24 Mar 2020 16:58
    #2

    Jag använder Locobase som mjukgörande och BetaGalen mot eksemet.

  • Anonym (Coron­atider­) Trådstartaren
    Tue 24 Mar 2020 17:02
    #3
    Långbenopluto skrev 2020-03-24 16:52:40 följande:

    Feta hudkrämer


    Använder redan, men hjälper föga
  • Anonym (ua)
    Tue 24 Mar 2020 17:24
    #4

    Hudkräm hela tiden. Jobbar i vården och vet precis hur det är, och det enda som hjälper är smörja, smörja, smörja.

  • Anonym­m20
    Tue 24 Mar 2020 17:28
    #5
    +1

    Har samma problem och det har blitt värre nu corona tider. Jobbar också inom vården så tvättar och psritar händer x flera genom dagen.

    Enda tips jag som kan hjälpa är att smörja med The Body Shop Hemp Cream (grön och luktar fördjävligt), smöra ett tjockt lager på kvällen och på ed bomullshandskar över natten. Kan även upprepas under dagen de dagar man inte jobbar. Hjälper endel för mig nu i coronatider.

  • Anonym­m20
    Tue 24 Mar 2020 17:29
    #6

    Har samma problem och det har blitt värre nu corona tider. Jobbar också inom vården så tvättar och psritar händer x flera genom dagen.

    Enda tips jag som kan hjälpa är att smörja med The Body Shop Hemp Cream (grön och luktar fördjävligt), smöra ett tjockt lager på kvällen och på ed bomullshandskar över natten. Kan även upprepas under dagen de dagar man inte jobbar. Hjälper endel för mig nu i coronatider.

  • Anonym (My)
    Tue 24 Mar 2020 17:34
    #7

    Smörj morgon och kväll med hydrokortison kräm och smörj däremellan med locabase.

    Tvätta endast händerna när du varit ute och efter toabesök så länge du är hemma inomhus så räcker det:)

  • Pkb
    Thu 26 Mar 2020 08:51
    #8

    BYT TVÅL

    Jag har samma problem, så jag använder helt naturlig tvål som inte torkar ut mina händer, som tillexempel dr. Bronners tea tree tvål. Med den kan jag tvätta händerna hur många gånger som helst utan att det påverkar mina händer.

    När du sedan bytt tvål kan du tänka på krämer och kortison och sånt.

    De flesta tvålar som säljs innehåller irriterande och uttorkande ämnen som tvättar bort hudens naturliga fett och fötstör hudbarriären.

  • Thu 26 Mar 2020 08:53
    #9
    Pkb skrev 2020-03-26 08:51:53 följande:

    BYT TVÅL

    Jag har samma problem, så jag använder helt naturlig tvål som inte torkar ut mina händer, som tillexempel dr. Bronners tea tree tvål. Med den kan jag tvätta händerna hur många gånger som helst utan att det påverkar mina händer.

    När du sedan bytt tvål kan du tänka på krämer och kortison och sånt.

    De flesta tvålar som säljs innehåller irriterande och uttorkande ämnen som tvättar bort hudens naturliga fett och fötstör hudbarriären.


    Var köper du den tvålen?
  • Thu 26 Mar 2020 08:55
    #10

    Jag har samma problem och blev tipsad om Decubal av apotekspersonal.

  • Thu 26 Mar 2020 08:56
    #11

    Byt till en oljetvål. Jag använder denna i tider när man måste tvätta sönder händerna. Fungerar väldigt bra.
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/eucerin-duscholja-1/?gclid=Cj0KCQjwpfHzBRCiARIsAHHzyZqkgivAy1QpSAxyj-6BTjFDuz4tLWLhOPZ7HTnSVeXilP2-KAwCAZkaAjCzEALw_wcB

  • Thu 26 Mar 2020 09:42
    #12

    Avène Cold Cream hjälpte mitt barn när hon var liten och fick såriga händer om vintern. Verkar funka även nu då hon har spritat sönder dem.

  • namesp­ace
    Thu 26 Mar 2020 11:19
    #13

    Jag har varit i drabbade områden så jag har levt med det här viruset sedan Januari,  Jag blandar sprit med lite vatten. Har ingen aning om mitt sätt är bra eller dåligt i virus synpunkt men jag sprutar för det mesta bara handflator och fingrar inte ovansidan av handen. Utöver det så sprutar jag sprit på saker jag rör som alla pengar, dörrhandtag (även på offentliga platser ibland), osv. Eftersom jag rest så har jag tvingats äta ute en del och då sprejar jag även maten och bestick. Försökte i början med gel men tycker det är kladdigt och gjorde att jag blev uttorkad.  Nu har det här blivit en rutin, Jag gör det omedvetet och skulle gissa på ett 30 tal gånger om dan om jag inte är hemma. 

    Om jag är hemma så använder jag tvål och vatten och handskar ute om klimatet tillåter. 

    I praktiken så är det svårt att veta hur man best skyddar sig, informationen är minst sagt bristfällig.

  • Anonym (M)
    Thu 26 Mar 2020 11:26
    #14

    Gammal hederlig idominsalva är suveränt mjukgörande. Om du brukar ha eksem kanske du också använder hydrokortisonsalva?

  • Pkb
    Fri 27 Mar 2020 08:44
    #15
    Whitehorse1979 skrev 2020-03-26 08:53:45 följande:

    Var köper du den tvålen?


    Den finns bland annat på apotea.se, dyrare än vanlig tvål men värd varenda krona. Den kan även användas som bla schampoo, i tvättmaskinen och i skurvattnet. Finns i olika dofter men jag gillar tea tree då den är antibakteriell samt hjälper till med att läka olika hudproblem.
  • Pkb
    Fri 27 Mar 2020 08:50
    #16

    Förutom tipset på tvålen så är den bästa krämen jag någonsin använt på mitt handeksem tigerbalsam/vicks vapo rub/robb. Eksemet förbättras på bara någon dag.

  • Fri 27 Mar 2020 08:58
    #17
    Pkb skrev 2020-03-27 08:44:37 följande:
    Den finns bland annat på apotea.se, dyrare än vanlig tvål men värd varenda krona. Den kan även användas som bla schampoo, i tvättmaskinen och i skurvattnet. Finns i olika dofter men jag gillar tea tree då den är antibakteriell samt hjälper till med att läka olika hudproblem.
    Tack
Svar på tråden Tvättat sönder händerna och fått eksem - hur gör jag nu???