• Anonym (jupp)
    Tue 24 Mar 2020 17:51
    1111 visningar
    53 svar
    53
    1111

    Schema för mina hemskickade barn

    Så blev barnen hemskickade då idag och med rådande situation så kommer de förbli hemma resten av terminen och kanske en bit in på höstterminen också om det ska fortsätta så här, så jag får agera hemlärare. Det är tur att jag enkelt kan jobba hemifrån. Skolan säger att digitala lösningar inte är aktuella i alla fall just nu för det har inte resurserna som krävs när det bara handlar om enstaka barn och den enda uppmaningen jag fått är att vi ska läsa mycket och jobba i matteböckerna.

    För lite tycker jag särskilt som att det är 2 ämnen av 8-11.

    Jag tänkte att jag helt enkelt ska dra ut barnens scheman från skolan och göra lite anpassningar, tror ni det blir bra? Jag får vara lite kreativ med hur och när och vad vi lär oss men det ska nog gå. Det känns lite svårt att åldersanpassa så alla tre kan vara med på samma och det blir mindre spretigt men men. Jag ska titta in på skolverket också och titta om de har någon fingervisning på vad man pratar om i olika årskurser.

    Förutom UR och mattesidor på nätet, vet ni några bra resurser för ämnen som NO och SO? Har någon några tips i allmänhet om hemskolning? 

  • Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn
  • Anonym (Anna)
    Tue 24 Mar 2020 18:09
    #1
    +2

    Vilket land bor ni i?
    Här har inga barn skickats hem. Verkar jättekonstigt att skicka hem barn utan en plan på vad de ska göra hemma. Men nog är svenska och matte det som är enklast att undervisa hemma. 

  • Tue 24 Mar 2020 18:19
    #2
    +2

    Skolverket har ju specificerat kunskapskraven i alla ämnen, det finns kursplaner och läroplaner att ta del av. Det borde väl vara ett bra första steg att kolla på? Följa schema låter som en jättebra idé tycker jag.

  • Anonym (jupp) Trådstartaren
    Tue 24 Mar 2020 18:45
    #3
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-24 18:09:21 följande:

    Vilket land bor ni i?
    Här har inga barn skickats hem. Verkar jättekonstigt att skicka hem barn utan en plan på vad de ska göra hemma. Men nog är svenska och matte det som är enklast att undervisa hemma. 


    Sverige. Skolan har beslutat att skicka hem barn med symptom oberoende vad som är orsaken så när de tog in blommande kvistar och mina barn började nysa som tokar så skickades de omedelbart hem. Pollensäsongen har börjat och barnen nyser och snorar trots medicinering.
  • Anonym (jupp) Trådstartaren
    Tue 24 Mar 2020 18:54
    #4
    Annita skrev 2020-03-24 18:19:53 följande:

    Skolverket har ju specificerat kunskapskraven i alla ämnen, det finns kursplaner och läroplaner att ta del av. Det borde väl vara ett bra första steg att kolla på? Följa schema låter som en jättebra idé tycker jag.


    Jag tänkte också att skolverket måste ha upplysningar om vad de ska kunna så jag ska kolla där när jag har mer tid att verkligen sitta och läsa. Att följa schemat som vanligt så gott det går tänkte jag var ett bra sätt att inte tappa rutiner och skolkänsla för mycket. De har ganska bra lärglädje och arbetsmoral så länge någon styr upp.
  • Tue 24 Mar 2020 18:56
    #5

    Det känns som att mycket information saknas. Hur kommer det sig att du låter dig nöja med att bli deras lärare?

  • Tue 24 Mar 2020 19:03
    #6

    Måste varit någon ny lärare. Idag Vet alla att inte ta in kvistar pga allergier. Man gör inte så längre inom barnomsorg/ handikappomsorg eller i skola.

    Om du är 100 på att det var allergi hade iaf jag inte haft mina barn hemma. Då hade jag talat med läraren och hade det inte gått talat med rektorn.

    Men minsta lilla osäkerhet hade jag haft dem hemma i två veckor och sedan hade de fått gå.

  • Anonym (jupp) Trådstartaren
    Tue 24 Mar 2020 19:05
    #7
    FtS70 skrev 2020-03-24 18:56:29 följande:

    Det känns som att mycket information saknas. Hur kommer det sig att du låter dig nöja med att bli deras lärare?


    Jag har inte så mycket att sätta emot skolans coronapolicy direkt. De kräver att barnen ska vara hemma om de har symptom från luftvägarna och det kommer de ha så länge pollensäsongen råder.
  • Anonym (men)
    Tue 24 Mar 2020 19:09
    #8

    Men vad drygt.. Herregud, så får det ju inte gå till. Det är ju många som börjar få besvär av pollen nu.

  • Anonym (jupp) Trådstartaren
    Tue 24 Mar 2020 19:21
    #9
    legomum skrev 2020-03-24 19:03:36 följande:

    Måste varit någon ny lärare. Idag Vet alla att inte ta in kvistar pga allergier. Man gör inte så längre inom barnomsorg/ handikappomsorg eller i skola.

    Om du är 100 på att det var allergi hade iaf jag inte haft mina barn hemma. Då hade jag talat med läraren och hade det inte gått talat med rektorn.

    Men minsta lilla osäkerhet hade jag haft dem hemma i två veckor och sedan hade de fått gå.


    Jag vet inte vem det var som hade dekorerat hela korridoren med kvistar i vaser faktiskt. Det var nog någon som ville hålla vår. Men eftersom pollensäsongen kommer dra igång ordentligt nu så kommer de gå och snörvla och nysa och då kommer alla skrika att du kan inte veta håll er hemma så då får vi göra det. De båda yngsta är allergiska både mot al, vide, björk, ek och gräs och den äldsta mot björk och gräs så pollensäsongen är lång för vår del. Det var al och vide i skolan förresten.
  • Anonym (C)
    Tue 24 Mar 2020 19:21
    #10

    Hur gamla är barnen?

    Matteportal.se och Svenskaportal.se är gratis just nu.

    Albert är också gratis.

    För NO och SO finns det en hel del presentationer och material om man googlar runt lite.

    LTH har en julkalender med experiment som kan vara kul.

    Elevspel.se är också bra för att se vad de förväntas kunna på mellanstadie- och lågstadienivå.

Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn