• Tue 24 Mar 2020 18:22
    5833 visningar
    4 svar
    4
    5833

    Vilken årsinkomst ska stå på försäkringskassan? Jobbar 90%

    Hej.

    Jag jag jobbat olika mkt i procent och även på olika avdelningar vilket bl.a gjorde att jag inte har ob-tillägg längre.

    När man fyller i på försäkringskassan så står min lön ifylld sedan innan på min årsinkomst på min ordinarie arbetstid (som är 100%) Sen finns en ruta där jag skrivit i hur mkt jag arbetar utav min ordinarie tjänst. Alltså en årsinkomst beräknad på heltid men med notering om att jag jobbar 90%.

    Är det rätt?

    Eller ska summan på årsinkomsten vara 90% ?

    Jag är föräldraledig 10% men tar inte ut föräldradagar. Bara gått ner i tid (som man har rätt till)

    Blir panikslagen över att jag under längre tid skrivit fel och fått för mycket och kommer bli återbetalningsskyldig!


    inkomst försäkringskassan deltid
  • Svar på tråden Vilken årsinkomst ska stå på försäkringskassan? Jobbar 90%
  • Anonym (qwert­y)
    Tue 24 Mar 2020 21:58
    #1

    Årsinkomsten ska vara det du faktiskt har tjänat, så ja, har du jobbat 90% så ska det vara den lönen som ska stå.

    Enklast är väl att titta på deklarationen som kom nu, om du vill veta exakta årslönen för 2019.

  • Anonym (qwert­y)
    Tue 24 Mar 2020 22:00
    #2

    Tillägger, om du inte tar ut föräldradagar så har du ju inte råkat ta ut för mycket, så det ska ju inte vara någon fara!

  • Wed 25 Mar 2020 13:14
    #3

    Så alltså har jag skrivit fel? Jag skrev min månadslön beräknad på heltid x 12 och skrivit i rutan att jag arbetar 90%. De räknar alltså inte av till 90%? Vad förvirrande!

    ????????

  • Anonym (qwert­y)
    Wed 25 Mar 2020 22:24
    #4
    Odlaipallkrage skrev 2020-03-25 13:14:35 följande:

    Så alltså har jag skrivit fel? Jag skrev min månadslön beräknad på heltid x 12 och skrivit i rutan att jag arbetar 90%. De räknar alltså inte av till 90%? Vad förvirrande!

    ????????


    Ja, du har nog gjort fel, ja. Antagligen tror fk att det du skrivit upp är det du tjänar på dina 90%.
    Men har du hunnit ta ut dagar på den felaktiga årsinkomsten? Annars är det ju ingen fara utan bara att ändra så de räknar ner. Du blir ju inte återbetalningsskyldig på något som du ännu inte fått.

    Och de kanske har ringt din arbetsgivare och frågat, det gjorde de för mig. Jag skrev för låg årsinkomst och fick hem ett brev att de räknat om min SGI och då var den högre än vad jag skrivit. Så borde ju funka tvärtom också.
Svar på tråden Vilken årsinkomst ska stå på försäkringskassan? Jobbar 90%