• Anonym (Upprö­rd)
    Wed 25 Mar 2020 12:52
    1125 visningar
    74 svar
    -2
    74
    1125

    Sommarskola!?

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?

  • Svar på tråden Sommarskola!?
  • Anonym (.)
    Wed 25 Mar 2020 13:03
    #1
    +3

    Men skärp dig!

    Vad handlar det här om, att barnen ska få den utbildning de har rätt till eller att de tvingas gå några veckor på skolan för att inhämta förlorad tid? Vad är viktigt under ett litet längre perspektiv? Att barn får ledigt i 10 veckor eller att de klarar av skolan?

    Det har pratats om både att skjuta på sommarlovet och att ha skola på helgen.
    Den som inbillar sig att samhället blir exakt som vanligt igen om 12 veckor lurar sig själv big time. Det här kommer att ta tid att återhämta sig från och det kommer att kräva uppoffringar från alla.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 13:06
    #2
    -3 +1
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 13:03:30 följande:

    Men skärp dig!

    Vad handlar det här om, att barnen ska få den utbildning de har rätt till eller att de tvingas gå några veckor på skolan för att inhämta förlorad tid? Vad är viktigt under ett litet längre perspektiv? Att barn får ledigt i 10 veckor eller att de klarar av skolan?

    Det har pratats om både att skjuta på sommarlovet och att ha skola på helgen.

    Den som inbillar sig att samhället blir exakt som vanligt igen om 12 veckor lurar sig själv big time. Det här kommer att ta tid att återhämta sig från och det kommer att kräva uppoffringar från alla.


    Därav att de ska jobba på distans, vilket de också gör.

    Då borde de ge dem ledigt nu istället.
  • Anonym (C)
    Wed 25 Mar 2020 13:18
    #3
    -1
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 13:06:14 följande:

    Därav att de ska jobba på distans, vilket de också gör.

    Då borde de ge dem ledigt nu istället.


    Har inget barn i skolålder men det där håller jag mdd dig om. Varför ska dom plugga nu då om de ska plugga på sommarlovet? Vi vet inte ens om mänskligheten tar sig igenom denna krisen, för det är det ju ingen som vet. Och så ska barnen slösa bort sin kanske korta och dyrbara tid på jorden med ännu mer pluggande? Fy fan vad elakt av skolan/staten att göra så mot barnen! I dessa kristider borde de istället få ta det lite lugnare med skolarbetet, tycker jag.
  • Anonym (.)
    Wed 25 Mar 2020 13:27
    #4
    +1
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 13:06:14 följande:
    Därav att de ska jobba på distans, vilket de också gör.
    Då borde de ge dem ledigt nu istället.
    Fast vi vet att det inte funkar för stora grupper av barn. I mon stad har servrarna brakat ihop för de klarar inte av belastningen. Lärarna hinner inte maila och prata med alla elever därför att lärarna är lika oförberedda som vi alla andra men nu ska de skaffa fram material, anpassa det till var och en och ovanpå det ska de sitta i telefon med kanske 50-60 elever varje dag.

    Det funkar självklart inte. Därför kan man idag se hjordar av ungdomar som drar runt, runt på stan.

    Så istället för att gnälla om sommarlov borde du gnälla över hur skolan ser ut idag och hur hårt alla nedskärningar drabbat den. Vad vi kan göra i framtiden för att det inte ska bli samma sak.
  • Anonym (C)
    Wed 25 Mar 2020 13:38
    #6
    -1
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 13:28:54 följande:

    Men lägg ner din apokalyptiska smörja.

    Du vill med flit skapa panik och det är direkt farligt att göra idag.

    Man kan räkna det som samhällsomstörtande verksamhet och då kan det bli allvarliga konsekvenser, både för dig och för familjeliv.


    Jag påstod inte att något av det jag sa är fakta, tycker i normala fall också att barnen inte ska slösa bort alldeles för mycket tid i skolan för man vet aldrig vad som händer här i världen.
  • Elin P
    Wed 25 Mar 2020 13:51
    #7
    +1

    Jag tror det är väldigt olika hur barn klarar av att plugga själva på distans. Det rimliga tycker jag är om man kollar vilka barn som ligger efter och sen att dessa får gå sommarskola. För man vill ju att barnen hänger med bra. Min son har NPF och om han blir sittande hemma kommer han inte att få något gjort. Jag skulle ha varit tacksam över sommarskola då.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 13:52
    #8
    -1
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 13:27:27 följande:

    Fast vi vet att det inte funkar för stora grupper av barn. I mon stad har servrarna brakat ihop för de klarar inte av belastningen. Lärarna hinner inte maila och prata med alla elever därför att lärarna är lika oförberedda som vi alla andra men nu ska de skaffa fram material, anpassa det till var och en och ovanpå det ska de sitta i telefon med kanske 50-60 elever varje dag.

    Det funkar självklart inte. Därför kan man idag se hjordar av ungdomar som drar runt, runt på stan.

    Så istället för att gnälla om sommarlov borde du gnälla över hur skolan ser ut idag och hur hårt alla nedskärningar drabbat den. Vad vi kan göra i framtiden för att det inte ska bli samma sak.


    Men för de barn det faktiskt fungerar för, hur rättvist är det att de blir av med sommarlovet?

    Annars får de göra om planeringen inför hösten helt enkelt.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 13:53
    #9
    Elin P skrev 2020-03-25 13:51:11 följande:

    Jag tror det är väldigt olika hur barn klarar av att plugga själva på distans. Det rimliga tycker jag är om man kollar vilka barn som ligger efter och sen att dessa får gå sommarskola. För man vill ju att barnen hänger med bra. Min son har NPF och om han blir sittande hemma kommer han inte att få något gjort. Jag skulle ha varit tacksam över sommarskola då.


    Mina barn har också npf och får mycket mer gjort hemma än i skolan.
  • Anonym (.)
    Wed 25 Mar 2020 14:00
    #10
    +3
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 13:52:36 följande:
    Men för de barn det faktiskt fungerar för, hur rättvist är det att de blir av med sommarlovet?
    Annars får de göra om planeringen inför hösten helt enkelt.
    Krisen har precis börjat, den kommer att fortsätta i många månader och dina bekymmer är sommarlovet?

    Ja, jag, jag vet att det är enkel psykologi bakom en sådan reaktion. Glömde bort mig lite där.

    Se det i ett större perspektiv. Hur bra funkar utbildningsväsendet idag? Finns det något vi som samhälle kan jobba på att det blir bättre?
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 14:02
    #11
    -2
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 14:00:19 följande:

    Krisen har precis börjat, den kommer att fortsätta i många månader och dina bekymmer är sommarlovet?

    Ja, jag, jag vet att det är enkel psykologi bakom en sådan reaktion. Glömde bort mig lite där.

    Se det i ett större perspektiv. Hur bra funkar utbildningsväsendet idag? Finns det något vi som samhälle kan jobba på att det blir bättre?


    Man kan faktiskt ha mer än en tanke i huvudet, sen fick jag höra det här idag, så självklart är det det jag tänker på.

    Varför ska barn som presterar bra på distans tvingas gå i skolan på lov/helger?
Svar på tråden Sommarskola!?