• Anonym (Leija)

    Gör du något för att stötta företagen?

    För att det inte ska bli massarbetslöshet behöver vi fortsätta konsumera, äta på restaurang, gå på fik mm. Jag försöker leva som innan, men med undantaget att inte gå ut så mycket bland folk. Jag har varit på köpcentra eftersom jag behövde något och det var näst intill folktomt. Jag brukar äta ute 1 gång i veckan och fortsätter med det. Handlar en del på internet. Vad mer kan man göra? Tycker synd om alla mindre företagare samt alla som förlorar sina jobb.

  • Svar på tråden Gör du något för att stötta företagen?
  • Anonym (imperfekt)

    Takeaway två gånger den här veckan.

    Har delat en småföretagares nödrop på fb till folk som kan vara intresserade.

    Så fort vi bara är friska igen ska vi renovera badrum här och i sommar ska alla pengar spenderas i Sverige.

    Och jag ska ta klipp och slingor och färg med massage och extra allt hos den tålmodiga frissan som nu har bokat om mig två gånger redan.

    Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

  • Anonym (Landet)

    Varit 2 ggr på stan senaste veckan och handlat. Ska köpa dyra saker hos optiker snart. Maken klippt håret häromdagen. Café hann vi utnyttja sista gången i går. Restaurang går vi inte på för vi har så små barn. Ska utnyttja däckfirman för byte av vinterdäck snart. Avverkning av skog inbokat. Går det åka nånstans inom landet i sommar ska vi göra allt vi bara kan.

  • Pentra

    Är ute och handlar flera gånger i veckan. Äter/fikar något ute, eller beställer hämtmat, 3-4 gånger i veckan. Det är ju faktiskt färre människor ute i affärer och på matställen än på jobbet. ... /Pentra

  • Anonym (.)

    Semestern blir i Sverige. Tänkte köra ett antal spahotell, om läget tillåter. Spenderar nog ungefär lika mycket i år som förra året, vilket är en hel del, då vi bygger hus.

    Däremot så blir det väldigt lite under kommande 2-3 månader skulle jag tro.

  • Anonym (Nej)

    Nej. Är arbetslös sedan innan och har således inte råd att ''stötta''. Och ska man ha privata företag och marknad så tycker jag man får finna sig i att allt kan rasa ihop, det är en del av ''spelet''. Borde folk ha tänkt på långt innan.

  • Anonym (Vanlig)

    Jag lever som vanligt förutom att jag inte går pålunchrestaurang eftersom jag jobbar hemifrån.

    Handlar dock nya saker och kläder ytterst sällan av miljöskäl. Frissan en gång om året är redan gjord för i år. Alla barnen klipper jag själv.

  • Anonym (Em)

    Nej, inte direkt. Men jag åt inte ute särskilt ofta förut heller. Jag tänker mer på att rädda min egen ekonomi. Nu blir det både vab och sjukfrånvaro från jobbet så jag förlorar mycket pengar. Är ensamstående med två tonårskillar. Jag håller i mina pengar nu och minimerar konsumtionen.

  • Anonym (Maria)

    Nä, det gör jag inte direkt. Men jag handlar det jag kan i vår lokala Icabutik. Hämtar på vår lokala pizzeria kanske någon gång extra nu. Bor i ett litet samhälle. Försöker anlita hantverkare osv från vårat område. Lämnar alltid in bilarna här på vår verkstad. Ibland måste den nyare dock åka till grannstan för vissa kontroller. Skulle inte börja överkonsumera nu eller slösa bort extra pengar på frisör el liknande. Nä, alltså det går ju upp och ned när man har företag.

    Att konsumera när det inte behövs hur gick det ihop med miljö/Gretafenomenet? Ja det har fallit i glömska verkar det som.

  • riboflavin

    Jag konsumerar inte extra, utan handlar det jag behöver som vanligt. Konsumerade redan innan lokalt/svenskt, premierar mindre aktörer framför kedjor etc.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (kamrat)

    Stötta företagen? Haha tror inte landets ICA-miljonärer behöver era småslantar för att klara sig. Det är snarare de som ska stötta konsumenterna. 

Svar på tråden Gör du något för att stötta företagen?