• Anonym (Danie­lle)
    Wed 25 Mar 2020 22:38
    840 visningar
    16 svar
    16
    840

    Sitter och snörvlar som fan, men vägrar stanna hemma från jobbet

    Jag är ovän med min sambo som sitter och snörvlar som fan här hemma. Ändå vägrar han stanna hemma från jobbet och inser inte att riktlinjerna även gäller honom. ?Men jag är inte sjuk? säger han bara när jag konfronterar honom. Och han skyller på det ena och andra.

    Är så arg just nu! Hur ska jag nå fram?! Jag vill inte att han ska riskera att smitta någon ifall han är Coronasjuk. Fy fan vad irriterad jag är just nu. Konstigt att folk smittar ner andra när de resonerar såhär - NOT.

  • Svar på tråden Sitter och snörvlar som fan, men vägrar stanna hemma från jobbet
  • Anonym (Peter­)
    Wed 25 Mar 2020 22:40
    #1

    Varför anser han sig undantagen direktiv och riktlinjer?

  • Wed 25 Mar 2020 22:40
    #2

    Ring 1177 och be honom prata med dem. Den sortens idioter som Inter förstår ?Gå inte till jobbet med symptom? har inte samhället riktigt råd med nu...

  • Anonym (Dahli­a)
    Wed 25 Mar 2020 22:50
    #3

    Typiskt för corona är väl just att man inte snörvlar som fan, det är andra symptom som dominerar.

    Men det hindrar klart inte att han borde stanna hemma. För tänk då om någon stackare får både hans taskiga förkylning OCH corona samtidigt? Har han tänkt på det?

  • Anonym (man)
    Wed 25 Mar 2020 22:55
    #4
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-03-25 22:50:30 följande:

    Typiskt för corona är väl just att man inte snörvlar som fan, det är andra symptom som dominerar.

    Men det hindrar klart inte att han borde stanna hemma. För tänk då om någon stackare får både hans taskiga förkylning OCH corona samtidigt? Har han tänkt på det?


    Han verkar inte vara benägen att tänka öht.
  • Anonym­m20
    Wed 25 Mar 2020 22:56
    #5

    Vi får hoppas tt han har en förståndig chef spm skickar hem honom med en gang han in fot på jobbet.

  • Anonym (C)
    Wed 25 Mar 2020 23:25
    #6

    En typisk narcissist.
    De tror att de inte behöver lyda regler som gäller alla andra.
    Har precis lämnat en sådan.

  • Wed 25 Mar 2020 23:25
    #7

    Vilken jobbig situation! På jobbet lär han väl få höra det också då, väl? Beror kanske på vart i landet det är och vad han jobbar med, men är det tex kring Stockholm lär väl kollegor eller chef säga något? Eller vågar inte folk?

  • GGN
    Wed 25 Mar 2020 23:31
    #8

    Som ovanstående skriver, hoppas chefen skickar hem honom. Det är aldrig okej att vara på jobbet när man är sjuk.

  • Anonym (stann­a hemma)
    Wed 25 Mar 2020 23:38
    #9

    Man brukar väl iofs säga att corona inte brukar innebära snuva. Men man kan såklart aldrig vara säker. Är det rinnsnuva? 

    Känner att det kommer bli jobbigt med de här reglerna när pollensäsongen drar igång :/ jag har rinnande näsa och ögon från maj till augusti

  • Anonym (Sara)
    Thu 26 Mar 2020 06:46
    #10

    Riktlinjerna är ju att man ska vara hemma även om man inteär sjuk, deträcker med små förkylningssymptom. Så att han inte är sjuk spelar ju mindre roll i sammanha nget.

    Men detärväl inte så mycket som du kan göra annatän att informera honom om reglerna. Jag förstår veekligen din irritation och upprördhet.

  • Anonym (Kråka­n)
    Thu 26 Mar 2020 06:56
    #11
    Anonym (stanna hemma) skrev 2020-03-25 23:38:33 följande:

    Man brukar väl iofs säga att corona inte brukar innebära snuva. Men man kan såklart aldrig vara säker. Är det rinnsnuva? 

    Känner att det kommer bli jobbigt med de här reglerna när pollensäsongen drar igång :/ jag har rinnande näsa och ögon från maj till augusti


    Exakt! Vi har suttit hemma i två veckor nu pga vad som troligen är allergi. Min chef känner till läget men är tydlig med att jag, trots att det med stor sannolikhet är allergi, ska hålla mig hemma. Jag är tex svullen och lite öm i halsen. Samma för mitt barn.

    Väntar nu på en leverans av receptfria allergimediciner för barn för att förhoppningsvis kunna skicka barnet till skolan sen.

    Även om jag var 100% säker på att det var allergi hade jag hållt mig undan folk. Vi måste hjälpas åt att hålla på nolltoleransen mot förkylningssymptom. Om jag går ut och harklar och snorar kan det sprida attityden att det är OK - och det är det inte i nuläget

    Så, som svar till TS: klart som korvspad att han ska hålla sig hemma!
  • Anonym (.)
    Thu 26 Mar 2020 07:10
    #12
    Anonym (stanna hemma) skrev 2020-03-25 23:38:33 följande:
    Man brukar väl iofs säga att corona inte brukar innebära snuva. Men man kan såklart aldrig vara säker. Är det rinnsnuva? 

    Känner att det kommer bli jobbigt med de här reglerna när pollensäsongen drar igång :/ jag har rinnande näsa och ögon från maj till augusti
    Det är uppdaterat, snuva kan mycket väl vara ett tecken på Corona!
  • Thu 26 Mar 2020 08:43
    #13

    Säg åt honom att han riskerar att göra bort sig ordentligt på jobbet om han kommer dit och snörvlar. Att de andra kan bli uppriktigt förbannade och helt ändra sin syn på honom. 

  • Anonym (.)
    Thu 26 Mar 2020 08:48
    #14

    Corona räknas som samhällsfarlig och faller under smittskyddslagstiftningen.
    Eftersom man inte vet vad som är Corona och vad som är ofarlig förkylning så ska man iaktta försiktighet vid alla symptom.

    Så det finns med andra ord en risk att han, om han medvetet vistas bland folk, kan komma att åtalas för vållande till sjukhus eller försök till. Det har fängelse i straffskalan.

  • Thu 26 Mar 2020 08:56
    #15

    Riktigt egoistiskt tänkt av honom, jag jobbar inom vården och gäller där samma som med alla jobb, stanna hemma om ni är minsta förkyld, vi behövs på jobbet men vi vet också att man ska stanna hemma med minsta lilla symtom. Underbemannade är vi men har inget val. Så oavsett vad din partner jobbar med så ska han stanna hemma. Alla reagerar så olika på detta, vissa vägrar inse vad som händer, vissa får panik och bunkrar upp för ett helt år framöver. Alla som är friska, fortsätt få samhället att fungera men med förnuft. Träna hemma, vill du träffa vänner så träffas ute i naturen på en power walk med lite distans, eller bara ta denna tid och stressa ner lite. Unna dig den där serien med massa avsnitt som du inte haft tid till med hämtmat så hjälper du också ditt favoritställe. Men gå inte ut om du är sjuk!

  • Barbro­45
    Thu 26 Mar 2020 09:07
    #16
    Anonym (Danielle) skrev 2020-03-25 22:38:09 följande:

    Jag är ovän med min sambo som sitter och snörvlar som fan här hemma. Ändå vägrar han stanna hemma från jobbet och inser inte att riktlinjerna även gäller honom. ?Men jag är inte sjuk? säger han bara när jag konfronterar honom. Och han skyller på det ena och andra.

    Är så arg just nu! Hur ska jag nå fram?! Jag vill inte att han ska riskera att smitta någon ifall han är Coronasjuk. Fy fan vad irriterad jag är just nu. Konstigt att folk smittar ner andra när de resonerar såhär - NOT.


    Ja, när man som här läser om hur vissa beter sig inser man sanningen i ordspråket. Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös.
Svar på tråden Sitter och snörvlar som fan, men vägrar stanna hemma från jobbet