• Anonym (Ts)
    Thu 26 Mar 2020 04:57
    293 visningar
    12 svar
    12
    293

    Dejta någon som är med i en orden?

    Jag har träffat en man via Tinder på 28 år som är med i en orden. Han är fantastisk att prata med på alla sätt och har mycket av det jag söker - men jag är så rädd att det ska vara som någon sekt eller liknande... har ni hört något om detta? Skulle ni avstå att träffa honom irl?

  • Svar på tråden Dejta någon som är med i en orden?
  • Barbro­45
    Thu 26 Mar 2020 05:06
    #1

    Vilket ordenssällskap handlar det om? Det finns många såna med olika syften. Fråga och läs på.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 05:09
    #2
    Barbro45 skrev 2020-03-26 05:06:27 följande:

    Vilket ordenssällskap handlar det om? Det finns många såna med olika syften. Fråga och läs på.


    Jag vill inte säga specifikt men en av Sveriges största. Finns risk att jag kommer påverkas? Typ kvinnomisshandel eller att det kanske är som jehovas? (Ingen liknelse!)
  • Barbro­45
    Thu 26 Mar 2020 05:19
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-26 05:09:14 följande:

    Jag vill inte säga specifikt men en av Sveriges största. Finns risk att jag kommer påverkas? Typ kvinnomisshandel eller att det kanske är som jehovas? (Ingen liknelse!)


    Som sagt läs på vilket syfte aktuell orden har. sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_ordenssällskap_i_Sverige

    De flesta har välgörenhet som sitt syfte.
  • Thu 26 Mar 2020 06:50
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-26 05:09:14 följande:

    Jag vill inte säga specifikt men en av Sveriges största. Finns risk att jag kommer påverkas? Typ kvinnomisshandel eller att det kanske är som jehovas? (Ingen liknelse!)


    Hur ska vi veta det när vi inte ens vet vilken orden det är? Du tror väl inte att vi ska svara hur det är inom alla existerande ordnar?
  • Anonym (Em)
    Thu 26 Mar 2020 07:00
    #5

    Han kanske äter barn, läbbigt.

  • Anonym (Blend­a)
    Thu 26 Mar 2020 07:05
    #6

    Som sagt, det beror på vad det är.

    Själv hade jag varit tveksam till att ha ett förhållande med en man som var med i en grupp som endast var öppen för män, eftersom det är ett tydligt tecken på en helt annan syn på könsroller än vad jag har.

    Kolla upp vad det är och jämför med de värderingar du själv har.

  • Jonnyn­ilsson
    Thu 26 Mar 2020 08:29
    #7
    Anonym (Blenda) skrev 2020-03-26 07:05:19 följande:

    Som sagt, det beror på vad det är.

    Själv hade jag varit tveksam till att ha ett förhållande med en man som var med i en grupp som endast var öppen för män, eftersom det är ett tydligt tecken på en helt annan syn på könsroller än vad jag har.

    Kolla upp vad det är och jämför med de värderingar du själv har.


    Okunskap från din sida. Det finns sammanslutningar och föreningar för enbart kvinnor. Har de en annan syn på könsroller också? Nej det har man inte i något av fallen.

    Läs på lite så kanske du ändrar uppfattning.

    Hälsningar från en ordensbroder.
  • Anonym (.)
    Thu 26 Mar 2020 08:43
    #8
    Anonym (Blenda) skrev 2020-03-26 07:05:19 följande:
    Som sagt, det beror på vad det är.
    Själv hade jag varit tveksam till att ha ett förhållande med en man som var med i en grupp som endast var öppen för män, eftersom det är ett tydligt tecken på en helt annan syn på könsroller än vad jag har.
    Kolla upp vad det är och jämför med de värderingar du själv har.
    Det var det mest fördomsfulla jag läst idag.

    Vårdar idag en man, för du pratar ju bara om män, som varit mycket aktiv i en sådan ordern.
    Det är den mest ödmjuke och öppensinnade jag någonsin träffat.

    Så jag antar att de är som folk är mest, vissa är fördomsfulla andra är öppensinnade.

  • Anonym (Drak-­Ulla)
    Thu 26 Mar 2020 08:45
    #9

    Jag skulle inte våga. Odd Fellows i min stad ligger tydligen i kistor, så dom är ju vampyrer.
    I USA har de väl Jedi-sekter. Jag tycker det är coolt på film, men blir skraj när folk tror på det i verkligheten.

  • Anonym (Gourm­et)
    Thu 26 Mar 2020 11:40
    #10
    Anonym (Em) skrev 2020-03-26 07:00:01 följande:

    Han kanske äter barn, läbbigt.


    Barn är ju söta och goa, inget konstigt eller läbbigt med det.
  • Anonym (Blend­a)
    Thu 26 Mar 2020 15:36
    #11
    Jonnynilsson skrev 2020-03-26 08:29:57 följande:

    Okunskap från din sida. Det finns sammanslutningar och föreningar för enbart kvinnor. Har de en annan syn på könsroller också? Nej det har man inte i något av fallen.

    Läs på lite så kanske du ändrar uppfattning.

    Hälsningar från en ordensbroder.


    Absolut finns det även ordnat med bara kvinnor. Även de tycker, uppenbarligen, att kön är en så pass viktig egenskap hos en människa att de utesluter fina och kompetenta människor för att de har fel mojäng mellan benen. Trist inställning tycker jag. Andra kan få hålla på så men jag skulle inte vilja dela mitt liv med någon som har den synen på kön, det hade krockat för mycket med min egen inställning.
  • Anonym (Blend­a)
    Thu 26 Mar 2020 15:46
    #12
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 08:43:37 följande:

    Det var det mest fördomsfulla jag läst idag.

    Vårdar idag en man, för du pratar ju bara om män, som varit mycket aktiv i en sådan ordern.

    Det är den mest ödmjuke och öppensinnade jag någonsin träffat.

    Så jag antar att de är som folk är mest, vissa är fördomsfulla andra är öppensinnade.


    Ja, jag skrev om män, tråden handlar ju om en man. Jag utgick från TS frågeställning.

    Jag känner också fina och trevliga personer som är med i enkönade ordnar, både kvinnor och män. Man kan ju ha en gammeldags syn på kön och ändå vara snäll och trevlig. Jag har aldrig sagt att de är onda människor. Men de gör skillnad på folk baserat på kön och det skulle inte funka för mig att leva med någon som har den åsikten.

    Min uppmaning till TS var att höra sig för om de värderingar den aktuella ordern står för och se om de stämmer överens med hennes/hans. Jag tog i ställningen till kön som ett exempel.
Svar på tråden Dejta någon som är med i en orden?