• Thu 26 Mar 2020 07:08
    198 visningar
    1 svar
    1
    198

    Behöver råd

    Hej, vet inte om jag lagt den här tråden rätt, men hoppas kunna få lite bra tips och råd av någonSkäms

    jag och exet är separerade sen drygt fem år tillbaka och har två barn ihop, 7 och 10 år. Vi har sällan bråkat och det mesta fungerar jättebra. Vi kan umgås tillsammans och pratar mycket i telefon kring barnen. Relativt okomplicerat. MEN jag har lite funderingar och känner att jag kört fast lite i mina egna tankegångar. Jag tror absolut inte att jag har rätt i allt och behöver därför ha lite input utifrån. 

    Barnen bor som det är nu varannan vecka, kanske någon dag mer hos mig men annars regelbundet varannan. Jag har ett jobb där jag kan styra så att jag jobbar mer när de är hos sin pappa och lite mindre när de är hos mig. När de är hos mig kan det stora barnet gå hem själv från fritids på em eftersom vi tränat och trafiken är ok. Pappan har svårare säger han att anpassa sitt arbete och lämnar barnen alltid klockan 06 på fritids och hämtar 1630. Barnen säger till mig att de tycker det är jobbigt hos pappa att alltid gå upp så tidigt. Särskilt det äldre barnet tycker det är jobbigt att orka. Detta vill de inte säga till sin pappa. De tror att han ska bli arg. Jag har försökt att lösa det så att jag två dagar i pappans vecka kommer hem till honom på morgonen och tar barnen till skolan senare så de få ta det lite lugnt på morgonen, men han tycker att det blir jobbigt att jag lägger mig i hans vecka och vill sköta det mer själv. Jag upplever inte att han gör det för att jävlas utan att han vill känna att han är behövd och har kontroll på sin vecka. Så jag förstår honom också. Han tycker inte heller att barnen mår dåligt över de långa dagarna. Enligt honom är det inga problem. Jag mår bara så dåligt över att barnen säger till mig att de tycker det är jobbigt och sen kan jag inte hjälpa dem trots att jag har lediga förmiddagar där jag är tillgänglig. 
    Någon som har några synpunkter? Ska jag stötta pappan och säga till barnen att de får finna sig i detta eller vad kan jag göra? 

  • Svar på tråden Behöver råd
  • Thu 26 Mar 2020 09:02
    #1
    +1

    Stötta pappan och var glad att han fixar sin vecka så strukturerat.

    Stötta även barnen och pappa genom att visa förståelse för dem med de tidiga morgnarna men förklara att pappa älskar dem så mycket och har det jobb han har, och att han är en flitig stark pappa som klarar detta själv. Försök involvera och förslå hur de kan hjälpa pappa lite mera. Då växer de.

    Gläds åt din och pappans fina kommunikation. Jag hade en ex som i många år hatade och vägrade samarbeta helt i onödan. Hon förgiftade barnen och levde blockerat och avskilt. Jag fick till sist med hjälp av jurist och offentlig uthängning om vad hon gjorde - då fick jag barnen tillbaka.

    Men de hade tagit så illa åt sig av mammans hatkampanj - omgivningen beskriver dem som sorgsna tomma skal med omväxlande noll självförtroende och föraktfull överlägsenhet. I smyg kramar de sin pappa länge som när de var små. Jag har så svårt att reparera dem till livsglädje igen. Och mamman är fortsatt passivt aggressiv - omöjligt att planera studenten, sommaren osv

Svar på tråden Behöver råd