• Kvittning

    Rapport från Stockholm

    Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

    Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

    Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

    De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

    Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

    Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

    Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

    Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

  • Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (K)

    Har funderat på att skriva en liknande tråd själv! Jag bor i innerstan och upplever samma sak. I äldsta barnets klass är hälften av eleverna hemma och på mellanbarnets förskola är mer än hälften av barnen hemma. När vi går ut är det mindre folk ute än vanligt. Många beställer mat på nätet så jag upplever att det inte är lika trångt i mataffärerna heller. Jag tycker också att folk här tar sitt ansvar sen finns det självklart en del som inte gör det men det finns det säkert överallt och inte bara i Stockholm.

  • Anonym (.)

    Rapport från landsbygden:

    Varje dag träffar jag på andra kunder i butiken eller bensinmacken som högljutt förklarar att det är såååå skönt att komma ut på landet där risken inte är lika stor för att smittas.

    Annars gör vi exakt samma sak som er med social distansering. 
    Utöver det hjälper vi våra grannar och grannarnas grannar och även deras vänner om det behövs.
    Vi handlar mycket mer än vanligt  i de små butikerna, pizzerian, krimskramsbutiken och blomaffären för att stötta dem.
    VI sluter upp kring de gamla som saknar hemtjänst och hjälper dem med matvaror och butiksärenden.

    Sen kommer det hit idioter med eventuell smitta och vrålar att det är såååå lugnt och skönt under korkeken...Demon

  • Anonym (Bilist)

    Att folk sitter hemma gör att man för en gångs skull slipper dessa ständiga bilköer. Man kan köra även dagtid utan att behöva köa, köa, köa! Bilen drar nu kanske två tredjedelar av det normala.

    Och bensinen har gått ner flera kronor per liter!

  • FDFMGA

    SL:s indirekta agenda att så många som möjligt ska smittas i fullsatta bussar skulle man lätt kunna komma tillrätta med genom att tillfälligt slopa biltullarna. 

  • Kvittning
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 09:27:04 följande:

    Rapport från landsbygden:

    Varje dag träffar jag på andra kunder i butiken eller bensinmacken som högljutt förklarar att det är såååå skönt att komma ut på landet där risken inte är lika stor för att smittas.

    Annars gör vi exakt samma sak som er med social distansering. 
    Utöver det hjälper vi våra grannar och grannarnas grannar och även deras vänner om det behövs.
    Vi handlar mycket mer än vanligt  i de små butikerna, pizzerian, krimskramsbutiken och blomaffären för att stötta dem.
    VI sluter upp kring de gamla som saknar hemtjänst och hjälper dem med matvaror och butiksärenden.

    Sen kommer det hit idioter med eventuell smitta och vrålar att det är såååå lugnt och skönt under korkeken...Demon


    De som kommer ut till er har antagligen inte kommit direkt från barhäng utan levt isolerade innan de kommit och risken att de tagit med smittan får nog räknas som minimal. 
  • Kvittning
    FDFMGA skrev 2020-03-26 10:09:27 följande:

    SL:s indirekta agenda att så många som möjligt ska smittas i fullsatta bussar skulle man lätt kunna komma tillrätta med genom att tillfälligt slopa biltullarna. 


    Ja det är rätt många som framför det och kan inte annat än instämma. Fast det skulle väl behöva kompletteras med billigare parkering och de två faktorerna i kombination kanske gör att fler åker in till kontoret en sväng än vad som sker nu. 

    Där vi bor har elcykelförsäljningen ökat så mycket att den lokala cykelbutiken fått nyanställa. 
  • Anonym (Tveksamt)

    Tycker ändå att många bagatelliserar och tex går på krogen och det här nya stötta din lokala krögare. Vad är det för medelklassfenomen!? Krögarna får väl ställa om och hitta på nya innovativa lösningar genom hemkörning eller matleverans till äldre och utsatta!

    Det är bättre i Stockholm än för ett tag sen men många som är ute

  • Anonym (J)

    Jag tänker att det mer handlar om rädsla än hat. När man upplever stark rädsla, och i detta fall en fullkomligt befogad sådan, och redan priviligierade människor (såna som ens har möjlighet att ?fly? storstaden) gör det och därigenom utsätter människor som inte kan fly storstadsbor som tar sig rätten att eventuellt belasta den redan ansträngda landsbygdsvården, ja då yttrar det sig i frustration som leder till ilska. Det är väl inte så svårt att förstå? Jag bor i ett litet samhälle i Dalarna. Dock är jag född och uppvuxen i Stockholm. Jag har min mormor, min bror, min syster och min bästa vän sedan mer än 30 år i Stockholm. Jag hatar inte Stockholmare. Med det sagt vill jag inte se någon irl förrän detta är över. Skidresenärer som är utan symptom när de lämnar stan kan få sådana under tiden de är bortresta. Innan man tar symptomen kanske man besöker affären, apoteket och pizzerian. Och resten kan du föreställa dig själv. Jag vet att många inte beter sig så samtidigt som många anser att det är viktigare att deras redan betalda resa också blir av pga den ekonomiska förlusten. Fullt förståeligt OM det inte vore för att det kan riskera liv. Jag använder mig inte (sedan två år) av fb, Instagram och dyl men kan tänka mig att hatet flödar. Det är troligen riktat mot personer som inte tänker på andras säkerhet. Människor som själviskt riskerar andras liv och inte följer regler och rekommendationer. Stockholmare är ju inte kända för att bry sig om landsbygden mer än när det är midsommar. Detta (det du beskriver som hat) är kanske resultatet? Är vi rädda om varandra så slipper vi vara rädda för varandra - som det heter.

  • Anonym (.)
    Kvittning skrev 2020-03-26 10:39:59 följande:
    De som kommer ut till er har antagligen inte kommit direkt från barhäng utan levt isolerade innan de kommit och risken att de tagit med smittan får nog räknas som minimal. 
    Idag kan vi inte leva med antagningar och tro gripna ur luften.
    Anonym (J) skrev 2020-03-26 10:52:02 följande:
    Människor som själviskt riskerar andras liv och inte följer regler och rekommendationer. Stockholmare är ju inte kända för att bry sig om landsbygden mer än när det är midsommar. 

    Exakt så.
  • AndreaBD

    Precis. Jag tycker också att folk verkar hålla sig hemma så mycket de bara kan i Stockholm. Och håller avstånd. 

Svar på tråden Rapport från Stockholm