• Anonym (TS)
    Thu 26 Mar 2020 08:56
    569 visningar
    41 svar
    41
    569

    Hur räknar man?

    Jag förstår inte hur man gör med delad ekonomi när man ska betala procentuellt. Kan nån hjälpa mig räkna? Förklara?

    En person får ut 20.000

    Den andra får ut 12.000

    Räkningarna ligger på 15.000

    Hur mycket ska vardera person betala?

  • Svar på tråden Hur räknar man?
  • Anonym (My)
    Thu 26 Mar 2020 09:09
    #1
    +2

    Person 1 står för 62,5 procent av inkomsten (20000/32000) och person 2 står för 37,5 procent av inkomsten (12000/32000). Person 1 ska betala 62,5 procent av utgifterna d.v.s. 9375 kronor (0,625*15000) och person 2 ska betala 37,5 procent av utgifterna d.v.s. 5625 kronor (0,375*15000).

  • Thu 26 Mar 2020 09:23
    #2
    +1

    Är du säker på att du ställer rätt fråga?
    Vad finns det för grund att ni 'ska' betala procentuellt? Vari ligger motiveringen till det?

    Om ni säger att ni vill ha delad ekonomi, varför insisterar ni att den som tjänar mer ska ÄNDÅ försörja den andre? Nåt sugardaddy/sugarmom-koncept?

    Om ni vill ha det delat, då gör ni så här:
    Båda betalar 7.500.

    Om någon part tycker att det är för mycket, ser ni efter vilka kostnader som man inte tycker är nödvändiga och skär ner på dem. Om det är så att den ena parten vill ha någon av dessa kostnader kvar, får hen lägga över den kostnaden på sin privata sida. Ja, grejen tillhör fortfarande "båda" i hemmet, men bara för att den ena tycker att det ska ingå i hemmet.

  • Anonym (Dubbe­llön)
    Thu 26 Mar 2020 09:54
    #3
    -1
    DasNerd skrev 2020-03-26 09:23:45 följande:

    Är du säker på att du ställer rätt fråga?
    Vad finns det för grund att ni 'ska' betala procentuellt? Vari ligger motiveringen till det?

    Om ni säger att ni vill ha delad ekonomi, varför insisterar ni att den som tjänar mer ska ÄNDÅ försörja den andre? Nåt sugardaddy/sugarmom-koncept?

    Om ni vill ha det delat, då gör ni så här:
    Båda betalar 7.500.

    Om någon part tycker att det är för mycket, ser ni efter vilka kostnader som man inte tycker är nödvändiga och skär ner på dem. Om det är så att den ena parten vill ha någon av dessa kostnader kvar, får hen lägga över den kostnaden på sin privata sida. Ja, grejen tillhör fortfarande "båda" i hemmet, men bara för att den ena tycker att det ska ingå i hemmet.


    Jag gissar att du tjänar med än din respektive...
  • Thu 26 Mar 2020 10:02
    #4
    +1
    Anonym (Dubbellön) skrev 2020-03-26 09:54:27 följande:
    Jag gissar att du tjänar med än din respektive...
    Ja, men vad har det att göra med denna sakfråga?
    Nu är det TS som pratar om att separera ekonomin, inte jag.
  • LFF
    Thu 26 Mar 2020 10:09
    #5
    +1
    DasNerd skrev 2020-03-26 09:23:45 följande:

    Är du säker på att du ställer rätt fråga?
    Vad finns det för grund att ni 'ska' betala procentuellt? Vari ligger motiveringen till det?

    Om ni säger att ni vill ha delad ekonomi, varför insisterar ni att den som tjänar mer ska ÄNDÅ försörja den andre? Nåt sugardaddy/sugarmom-koncept?

    Om ni vill ha det delat, då gör ni så här:
    Båda betalar 7.500.

    Om någon part tycker att det är för mycket, ser ni efter vilka kostnader som man inte tycker är nödvändiga och skär ner på dem. Om det är så att den ena parten vill ha någon av dessa kostnader kvar, får hen lägga över den kostnaden på sin privata sida. Ja, grejen tillhör fortfarande "båda" i hemmet, men bara för att den ena tycker att det ska ingå i hemmet.


    För att det finns flera olika sätt att separera ekonomin på när det kommer till de gemensamma kostnaderna så klart. Antingen 50/50 rakt av och så anpassar man sig till den med sämst ekonomi eller så betalar man procentuellt.

    Hur svårt kan det vara att förstå utan att blanda in sugar-komplex i det hela (vilket innebär att man förväntar sig att partnern ska stå för allt)?
  • Thu 26 Mar 2020 10:25
    #6
    +1
    LFF skrev 2020-03-26 10:09:40 följande:
    För att det finns flera olika sätt att separera ekonomin på när det kommer till de gemensamma kostnaderna så klart. Antingen 50/50 rakt av och så anpassar man sig till den med sämst ekonomi eller så betalar man procentuellt.

    Hur svårt kan det vara att förstå utan att blanda in sugar-komplex i det hela (vilket innebär att man förväntar sig att partnern ska stå för allt)?
    Sätt saken i kontext så förstår du säkert enklare.
    TS förstod inte ens hur man _räknade_ vad andelen skulle bli, men utgångspunkten var att det "ska" vara så. Då är det högst relevant att förstå hur man har kommit till slutsatsen att det är sättet för en bra fördelning och som inte orsakar att man hamnar i en tråkig beroendeställning gentemot den andra.
  • LFF
    Thu 26 Mar 2020 10:31
    #7
    -1 +1
    DasNerd skrev 2020-03-26 10:25:38 följande:
    Sätt saken i kontext så förstår du säkert enklare.
    TS förstod inte ens hur man _räknade_ vad andelen skulle bli, men utgångspunkten var att det "ska" vara så. Då är det högst relevant att förstå hur man har kommit till slutsatsen att det är sättet för en bra fördelning och som inte orsakar att man hamnar i en tråkig beroendeställning gentemot den andra.
    Alla kan inte räkna procent. Förvånansvärt många kan inte räkna procent. Inte ett dugg konstigt att man då frågar om hur man ska räkna om man kommit överens om en procentuell fördelning när man inte vet hur man gör.

    Mattekunskaperna är enormt bristfälliga många gånger. 
  • Thu 26 Mar 2020 10:58
    #8
    +1
    LFF skrev 2020-03-26 10:31:24 följande:
    Alla kan inte räkna procent. Förvånansvärt många kan inte räkna procent. Inte ett dugg konstigt att man då frågar om hur man ska räkna om man kommit överens om en procentuell fördelning när man inte vet hur man gör.

    Mattekunskaperna är enormt bristfälliga många gånger. 
    Och det var det som var poängen med mitt inlägg.
    Kan man inte räkna på enkla kvantitativa förhållanden vet jag inte hur man skulle kunna förstå konceptet. Och förstår man inte konceptet för jag inte hur man har kommit fram till att det är så man "ska" hantera sin ekonomi med en annan person.

    Den relevanta frågan är återigen om det är en ren finansiell överenskommelse, där det är uttalat att den ena försörjer den andra för en ersättning, så kan jag gå med på att personen i fråga vill bara veta om det pengamässigt blir som kontraktet säger.  Om det inte är en finansiell överenskommelse, vill jag återigen lyfta på frågan om det då verkligen är välmotiverat att [försöka] räkna som de gör, istället för att vara lite mer pragmatiska för att kunna ta hand om både ekonomin och deras fortsatta förhållande.
  • Anonym (Humla­n)
    Thu 26 Mar 2020 11:31
    #9

    Det som är problemet är samhället och politikerna som drivit det genom tiderna.

    Då Samhället är format utefter att alla ska arbeta och dom som inte gör det ska få inget eller så lite som möjligt.

    Det är alltså konstruerat fel av den anledningen.

    Ge mer pengar till statskassan.

    Skulle samhället räkna på individ nivå i stället skulle mycket förändras till det bättre.

    Ta Sjukföräkringen som exempel, där man inte kan leva utan det är som en parkering för att man inte har råd att göra något/livet blir satt på paus med tvång.

    I samhället så heter det att vi ska göra saker tillsammans men i verkligheten så blir det någon annan.

    Här får alltså den partnern som har arbete eller tjänar mer ta det större ansvaret.

    Ta ansvar över den andre individen för att samhället inte tar sitt ansvar och förser individen med tillräckliga medel.

    I verkligheten blir det att människor blir beroende av någon annan, det är just så politikerna vill ha.

    För arbete blir det centrala och det som allt kretsar kring.

    Dom har alltså skapat ett tvång till arbete samhälle.

    Så det som måste göras är att alla människor får ersättningar som gör att dom kan leva ensamma och klara utgifterna man får.

    Då blir det att när man flyttar ihop så är man samspelta även ekonomiskt, man blir inte en parasit på den andra eller att någon får dra lasset till större del.

    Skillnad blir givetvis om man tjänar mer för att man har annat arbete, men då man bygger ett liv tillsammans så bidrar man givetvis och låter partnern få ta del av sin ekonomiska del.

    Då kan både fattig och rik vara tillsammans annars blir det skilda vägar och man måste söka efter någon som ligger på samma nivå i ekonomin.

    Att försörja någon annan helt, det är helt fel.

    Samhället har ett ansvar där då vi inte klarar oss med 0kr i månaden, boende, mat, vård och mediciner kostar pengar.

    Men att bidra för att få ett rikt gemensamt liv, det gör man givetvis.

    Egoism gör att man får leva ensam.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:39
    #10

    Men fan vilket tjafs. Jag ställde en enkel fråga.

    Personen med högst inkomst vill inte längre ha delad ekonomi sedan jag blev sjukskriven. Nu vill hen dela procentuellt på räkningarna men 50/50 på mat och alla andra inköp. 2 gemensamma barn med i bilden.

    Jag tycker det känns hemskt men kan inte säga nej.

    Så då ville jag ha hjälp att räkna så att jag inte blir totalt lurad.

Svar på tråden Hur räknar man?