• Anonym (Suck)
    Thu 26 Mar 2020 11:03
    4818 visningar
    272 svar
    -7 +6
    272
    4818

    Sverige tar inte Corona på allvar!

    Hela världen kämpar nu stenhårt mot Corona. Hela världens gränser stängs, hela länder och städer isoleras, arbeten, skolor och förskolor stängs. Restauranger, biografer och teatrar stängs, befolkningen testas för Corona etc..

    Men VAD gör Sverige? Jo, som enda land i Europa (kanske världen till och med) så väljer vi att inte isolera våra städer, vi väljer att fortsätta ha skidbackarna öppna så turister kan åka dit och sprida corona trots stark kritik angående beslutet att inte stänga skidbackarna, vi stänger inte lågstadieskolor eller förskolor, vi testar inte våran befolkning mot Corona trots att Corona klassas som en allmänfarlig och smittspårningspliktig sjukdom, då svensk sjukvård saknar material, resurser och ekonomi.

    Läget är till och med så illa att vården fruktar för att de ska bli tvungna att välja vilka som ska få vård och vilka som inte ska få det. Det betyder att vårdpersonal ska få bestämma mellan liv och död. Förstår ni vad sjukt?! Var är den jämlika vården och vård på samma vilkor här?

    Regeringen valde att inte prioritera sjukvården, inte lägga så mycket pengar och resurser på den som de borde gjort. Resultatet av det ser vi nu!

    Helt rätt att Sverige nu får kritik!

    www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hard-kritik-mot-sveriges-taktik/

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mkVnE/kina-kritiserar-sveriges-coronaagerande

  • Svar på tråden Sverige tar inte Corona på allvar!
  • Anonym (Love)
    Thu 26 Mar 2020 11:08
    #1
    +2

    "regerigen valde" 


    Vi har röstat för nermontering av välförden gemensamt. Vi har röstat för kapitalism istället för solidaritet. Det är den frukten vi skördar nu. 


    Förövrigt tycker jag att det är bra att vi inte springer iväg och gör huvudlösa åtgärder, som troligen inte har större effekt på smittan, men som får långtgående konsekvenser på ekonomin. 


    Italien som har gjort alla de åtgärder som du skriker efter har ändå en situation där dom måste prioritera vem som får vård. 


     

  • Thu 26 Mar 2020 11:12
    #2
    +1

    Vill i all stillhet påpeka två saker:

    De norska experterna, citerade i artikeln, ville inte stänga ner hit och dit. Det gjorde norska Stortinget alldeles på egen hand.

    Och Kina mörkade och jagade efter budbäraren i flera veckor, istället för att sprida nyheten och ta till smittobegränsande åtgärder.

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:16
    #3
    -1 +2
    Anonym (Love) skrev 2020-03-26 11:08:57 följande:

    "regerigen valde" 

    Vi har röstat för nermontering av välförden gemensamt. Vi har röstat för kapitalism istället för solidaritet. Det är den frukten vi skördar nu. 

    Förövrigt tycker jag att det är bra att vi inte springer iväg och gör huvudlösa åtgärder, som troligen inte har större effekt på smittan, men som får långtgående konsekvenser på ekonomin. 

    Italien som har gjort alla de åtgärder som du skriker efter har ändå en situation där dom måste prioritera vem som får vård. 

     


    Fast att Italien har den situationen som de har nu handlar väl om att smittan fick en stor spridning snabbt innan man visste så mycket om Corona?
  • Anonym (Jilli­e)
    Thu 26 Mar 2020 11:18
    #4

    Jag pendlar mellan att vara skiträdd till att "det ordnar sig" flera gånger om dagen.

    Gör man rätt som skickar iväg sitt barn till skolan, trots hur det ser ut i andra länder? Borde man hålla barnet hemma några veckor, skit i skolplikt, den är inte värt något just nu och det går att hålla takten med skolarbete även hemma. Han är 10.

    MEN om vi inte stänger ner hela Sverige så att alla jobben försvinner så vinner vi kanske på det i långa loppet av att folk HAR arbeten att komma tillbaks till.

    Vi flyttar bara focuset till vilka som dör. Här kommer största delen av de värst drabbade vara Coronapatienter, i andra länder depression av att gå sysslolös.

    Dock, min egna känsla är att vi har väl 2 kritiska månader till, sedan kommer det trappas av...

  • Thu 26 Mar 2020 11:20
    #5
    +1

    Personligen har jag svårt för att se hur några hundra (kanske till och med tusentals) människoliv kan vara värda hela landets konkurs för det är där vi kommer att hamna när vi i framtiden inte har några jobb att gå till längre och staten inte får låna mer pengar av någon annan. Vem ska betala kalaset då?

    Hur många människor ska dö i framtiden för att de inte får undersökningar och operationer för att hela landet stänger nu?
    Människor som kunde blivit friska och arbetsdugliga igen?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thu 26 Mar 2020 11:21
    #6
    +1

    Jag tror att spridningen är en del av en plan. Jag vill tro det i alla fall.
    Det är idiotiskt att inte stänga skidorterna, för gemene stockholmare förstår inte att hålla sig hemma. Tyvärr.
    Så vi riskerar en större spridning över påsk om inte Stockholm sätts i karantän med stängd länsgräns eller att de skidorter som annars hade lockat stängs ner.

    Skola/förskola förstår jag att man håller öppet dels pga vårdpersonal/räddningstjänst mfl måste ha omsorg för sina barn. Men också för att det är ett medvetet sätt att låta smittan sprida sig i samhället.

    Sen är min teori att när man når en viss punkt så stänger man, för att sedan långsamt få alla sjuka igenom vårdsystemet utan kollaps. Stänger man för tidigt så är det för få som blivit sjuka, då riskerar man en ny boom senare.
    Och stänger man för sent så ja, då har vi risk för samma scenario som Italien och förmodligen Spanien.

    Jag tror mycket på den här teorin:

    ">



    Stora massan ska igenom smittan men kärlet får inte rinna över.

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:24
    #7
    +1
    Anotherone skrev 2020-03-26 11:21:20 följande:

    Jag tror att spridningen är en del av en plan. Jag vill tro det i alla fall.

    Det är idiotiskt att inte stänga skidorterna, för gemene stockholmare förstår inte att hålla sig hemma. Tyvärr.

    Så vi riskerar en större spridning över påsk om inte Stockholm sätts i karantän med stängd länsgräns eller att de skidorter som annars hade lockat stängs ner.

    Skola/förskola förstår jag att man håller öppet dels pga vårdpersonal/räddningstjänst mfl måste ha omsorg för sina barn. Men också för att det är ett medvetet sätt att låta smittan sprida sig i samhället.

    Sen är min teori att när man når en viss punkt så stänger man, för att sedan långsamt få alla sjuka igenom vårdsystemet utan kollaps. Stänger man för tidigt så är det för få som blivit sjuka, då riskerar man en ny boom senare.

    Och stänger man för sent så ja, då har vi risk för samma scenario som Italien och förmodligen Spanien.

    Jag tror mycket på den här teorin:





    Stora massan ska igenom smittan men kärlet får inte rinna över.


    Fast förskola för vårdpersonals barn går att ordna ändå. I tex Danmark har förskolorna stängt, med undantag för vårdpersonals barn.
  • Thu 26 Mar 2020 11:26
    #8
    Anotherone skrev 2020-03-26 11:21:20 följande:

    Jag tror att spridningen är en del av en plan. Jag vill tro det i alla fall.

    Det är idiotiskt att inte stänga skidorterna, för gemene stockholmare förstår inte att hålla sig hemma. Tyvärr.

    Så vi riskerar en större spridning över påsk om inte Stockholm sätts i karantän med stängd länsgräns eller att de skidorter som annars hade lockat stängs ner.

    Skola/förskola förstår jag att man håller öppet dels pga vårdpersonal/räddningstjänst mfl måste ha omsorg för sina barn. Men också för att det är ett medvetet sätt att låta smittan sprida sig i samhället.

    Sen är min teori att när man når en viss punkt så stänger man, för att sedan långsamt få alla sjuka igenom vårdsystemet utan kollaps. Stänger man för tidigt så är det för få som blivit sjuka, då riskerar man en ny boom senare.

    Och stänger man för sent så ja, då har vi risk för samma scenario som Italien och förmodligen Spanien.

    Jag tror mycket på den här teorin:





    Stora massan ska igenom smittan men kärlet får inte rinna över.


    Bästa inlägget på länge - tack!
  • Thu 26 Mar 2020 11:35
    #9
    +1

    Jag håller med.. Sveriges verkar ha en underliggande strategi att få en folkimmunitet trots att man inte vågar kommunicera det. De innebär alltså kort och gott att man prioriterar ekonomin framför människoliv.

    Hela Europa stänger skolor och begränsad hur många man får träffa medan vi funderar på om man ska få gå på after ski eller inte.

    Känns inte tryggt att bo i detta land.

  • Thu 26 Mar 2020 11:46
    #10
    +1
    Editb skrev 2020-03-26 11:35:23 följande:

    Jag håller med.. Sveriges verkar ha en underliggande strategi att få en folkimmunitet trots att man inte vågar kommunicera det. De innebär alltså kort och gott att man prioriterar ekonomin framför människoliv.

    Hela Europa stänger skolor och begränsad hur många man får träffa medan vi funderar på om man ska få gå på after ski eller inte.

    Känns inte tryggt att bo i detta land.


    Jag tycker att det är tryggt med ett land som tänker lite längre än näsan räcker för en gång skull!
    Som har lite konsekvenstänk ur samhällsekonomiskt perspektiv. 
    Och vilka personliga och familjetragedier en nedstängning skulle orsaka både på kort och lång sikt.

    Och nej, jag har ingen skidresa inbokad!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Sverige tar inte Corona på allvar!