• Thu 26 Mar 2020 13:56
    2523 visningar
    45 svar
    45
    2523

    Ensam vårdnad från födsel?

    Hej!

    Jag är 20 år ung och gravid med mitt första barn. Jag och pappan som är 28 år, är inte ett par idag men har daglig kontakt och jobbar även på samma plats.

    Nu har vi kommit till den situationen att jag vill ha ensam vårdnad men han vill ha gemensam.

    Han meddelade mig det här helt oväntat, och sagt att han skaffat och haft kontakt med en jurist vilket enligt mig kändes lite som att gå bakom min rygg då vi inte diskuterat det här på egen hand först. Så det han säger nu är att han vet sina rättigheter och att ödet ligger hos domstolen.

    Anledningarna till att jag vill ha ensam vårdnad är många men samtidigt känns det som att jag inte får fram motiven i ord.

    Först och främst så har han en historia med narkotika och mycket alkohol (vet inte exakt hur det ser ut idag). Jag fick reda på detta i somras när han berättade detta för mig då han samma dag hade köpt kokain. Men när jag tar upp det med honom nu så nekar han det totalt (mest troligt för rädslan att jag ska kunna använda det emot honom) och säger att jag ska sluta hitta på och försöka förstöra för honom.

    Sen så har han varit rent ut sagt elak och trakasserat mig. Vill inte gå in på för mycket detaljer men har långa sms-konversationer där han kallar mig saker, hånar mig och säger att alla på jobbet också pratar bakom min rygg.

    Har också på sms där han skriver att han tvekar på ifall barnet ens är hans, då han i samma tur kallar mig "ho*a" och säger att jag öppnar mina ben, med andra ord.

    När jag sa att jag inte ville berätta om min graviditet på jobbet ännu så skrev han bara att han kommer berätta det nästa dag vilket han gjorde, trots att det var helt emot min vilja vilket jag var väldigt tydlig med.

    Jag känner helt enkelt mig inte trygg med gemensam vårdnad. Även våra kollegor som känner oss båda tycker att ensam vårdnad för mig är det bästa i vår situation. Umgänge är ju en helt annan sak och det har jag försökt vara tydlig med när jag pratar med honom. För mig är det viktigt att barnet får en bra relation till pappan då jag själv haft världens bästa och tryggaste uppväxt med stor familj och en otroligt fin relation till båda mina föräldrar.

    Så slutligen, när det väl kommer till kritan, är detta nog med motiv för att få ensam vårdnad? Har någon varit i liknande situation eller har några bra tips hur jag kan gå tillväga?

    All hjälp är jag tacksam för ??

  • Svar på tråden Ensam vårdnad från födsel?
  • Sandra­söt88
    Thu 26 Mar 2020 14:02
    #1
    +1

    Stackars barn som tvingas växa upp i en dysfunktionell familj....

  • Anonym (ace)
    Thu 26 Mar 2020 14:08
    #2

    Fundera lite på begreppen vårdnad och umgänge.

    Även om du har vårdnaden så har pappan rätt till umgänge och på sikt (när barnet är äldre och inte är beroende av din "mjölkfabrik", och under förutsättning att det finns en anknytning och trygghet för barnet) kan stämma dig på umgänge/boende varannan vecka.

  • Anonym (Famrä­tt.)
    Thu 26 Mar 2020 14:22
    #3
    +1

    Du har automatisk ensam vårdnad när barnet föds. För att det ska ändras måste du antingen ge honom del av vårdnad i samband med att ni skriver faderskap eller att han stämmer dig på vårdnaden. Sannolikheten att han skulle få del av vårdnaden efter en stämning är väldigt hög. Det krävs oerhört mycket för att förlora vårdnadsrätten. Att han varit dum mot dig eller har ett tidigare bruk av narkotika bakom sig kommer inte att räcka för att förlora vårdnaden.

    Vårdnaden handlar om den juridiska delen. Även om du får ensam vårdnad så kommer han (eller barnet) att få umgängesrätt.

  • Anonym (Sara)
    Thu 26 Mar 2020 14:27
    #4
    Anonym (Famrätt.) skrev 2020-03-26 14:22:11 följande:

    Du har automatisk ensam vårdnad när barnet föds. För att det ska ändras måste du antingen ge honom del av vårdnad i samband med att ni skriver faderskap eller att han stämmer dig på vårdnaden. Sannolikheten att han skulle få del av vårdnaden efter en stämning är väldigt hög. Det krävs oerhört mycket för att förlora vårdnadsrätten. Att han varit dum mot dig eller har ett tidigare bruk av narkotika bakom sig kommer inte att räcka för att förlora vårdnaden.

    Vårdnaden handlar om den juridiska delen. Även om du får ensam vårdnad så kommer han (eller barnet) att få umgängesrätt.


    Precis dom det står här. Han kommer med största sannolikhet få igenom delad vårdnad om han stämmer dig på den..Men du kan ju avvakta och se vad han gör.
  • Anonym (jur)
    Thu 26 Mar 2020 14:39
    #5

    Det bästa du kan göra i denna situation är att gå med på gemensam vårdnad och om det visar sig att det inte fungerar stämma för ensam vårdnad i ett senare skede.

    Som det skrivits tidigare så är det mycket troligt att tingsrätten skulle komma fram till gemensam vårdnad och då har ni båda förlorat en massa pengar och troligtvis stökat till livet en hel del i jämförelse med att lösa detta på egenhand i samband med fastställande av faderskapet. 

  • Anonym (jur)
    Thu 26 Mar 2020 14:39
    #6

    Det bästa du kan göra i denna situation är att gå med på gemensam vårdnad och om det visar sig att det inte fungerar stämma för ensam vårdnad i ett senare skede.

    Som det skrivits tidigare så är det mycket troligt att tingsrätten skulle komma fram till gemensam vårdnad och då har ni båda förlorat en massa pengar och troligtvis stökat till livet en hel del i jämförelse med att lösa detta på egenhand i samband med fastställande av faderskapet. 

  • Anonym (Famrä­tt.)
    Thu 26 Mar 2020 14:59
    #7
    Anonym (jur) skrev 2020-03-26 14:39:00 följande:

    Det bästa du kan göra i denna situation är att gå med på gemensam vårdnad och om det visar sig att det inte fungerar stämma för ensam vårdnad i ett senare skede.

    Som det skrivits tidigare så är det mycket troligt att tingsrätten skulle komma fram till gemensam vårdnad och då har ni båda förlorat en massa pengar och troligtvis stökat till livet en hel del i jämförelse med att lösa detta på egenhand i samband med fastställande av faderskapet. 


    Man behöver inte förlora en krona om man låter bli att anlita advokat. Skriv inte på för gemensam. Avvakta ocj se om han agerar.
  • Anonym (jur)
    Thu 26 Mar 2020 15:37
    #8
    Anonym (Famrätt.) skrev 2020-03-26 14:59:29 följande:
    Man behöver inte förlora en krona om man låter bli att anlita advokat. Skriv inte på för gemensam. Avvakta ocj se om han agerar.

    På det jag läsa ut i det som TS skrivit så skulle jag inte rekommendera TS att försöka driva ett vårdnadsmål utan ombud
  • Thu 26 Mar 2020 15:42
    #9
    Anonym (jur) skrev 2020-03-26 14:39:00 följande:

    Det bästa du kan göra i denna situation är att gå med på gemensam vårdnad och om det visar sig att det inte fungerar stämma för ensam vårdnad i ett senare skede.

    Som det skrivits tidigare så är det mycket troligt att tingsrätten skulle komma fram till gemensam vårdnad och då har ni båda förlorat en massa pengar och troligtvis stökat till livet en hel del i jämförelse med att lösa detta på egenhand i samband med fastställande av faderskapet. 


    Ett märkligt råd, som kan äventyra både TS´ försörjningsmöjligheter och sinnesfrid.

    TS, du behöver inte skriva på för gemensam vårdnad i samband med faderskapsbekräftelsen! Jag tror inte ens du behöver motivera ditt beslut, att en ogift kvinna har ensam vårdnad om det nyfödda barnet är default-läget.
    Det som kan hända om du trots allt skriver på för gemensam vårdnad är att pappan använder detta mot dig. Har ni gemensam vårdnad får han hälften av föräldradagarna, och det är stor risk att han tar det som vapen mot dig. När dina föräldradagar börjar ta slut kan han, om han vill sabotera, för det första vägra att föra över dagar till dig och dessutom vägra att själv ta föräldrapenning och ta hand om ert barn. Då står du alltså utan försörjning och utan barnomsorg, eftersom barn inte får börja på förskola före ett års ålder. Det finns inga juridiska möjligheter att tvinga en motvillig förälder att föra över dagar eller ta hand om barnet!
    Dessutom får pappan mycket att säga till om i barnets (och i förlängningen ditt) liv. Han måste godkänna barnets flyttanmälan om du och barnet flyttar. Han måste godkänna val av vårdcentral, förskola och skola och så vidare. Gör han inte det kan barnet bli utan vårdcentral, sakna förskoleplats och skolplats!

    Om du vägrar skriva på för gemensam vårdnad kan ha gå till tingsrätten och stämma dig på vårdnaden. Om han ids, vill säga, det är ju inte säkert. Även om det är troligt att han får igenom gemensam vårdnad i rätten, lite knark och sprit är inget hinder för att vara vårdnadshavare, kommer den juridiska processen bli lång och utdragen. Du hinner alltså vara föräldraledig i lugn och ro med din bebis innan det ens blir förhandling i rätten, och ännu längre tills domen faller.
  • Anonym (Sara)
    Thu 26 Mar 2020 15:46
    #10
    Anonym (jur) skrev 2020-03-26 14:39:09 följande:

    Det bästa du kan göra i denna situation är att gå med på gemensam vårdnad och om det visar sig att det inte fungerar stämma för ensam vårdnad i ett senare skede.

    Som det skrivits tidigare så är det mycket troligt att tingsrätten skulle komma fram till gemensam vårdnad och då har ni båda förlorat en massa pengar och troligtvis stökat till livet en hel del i jämförelse med att lösa detta på egenhand i samband med fastställande av faderskapet. 


    Varförär det bättre för henne? Kan det inte vara bättre att avvakta och se om han verkligen vill ha vårdnaden först, är beredd att vara föräldraledig osv? Sånt har jag förstått kan bli väldigt krångligt om önskan att ha vårdnad finns men ej önskan att vårda barnet.
Svar på tråden Ensam vårdnad från födsel?