• Fri 27 Mar 2020 20:59
    1167 visningar
    5 svar
    5
    1167

    Syskon dela säng?

    Hej!

    Vi har två döttrar som det skiljer ganska precis 3 år emellan. Vi har två sovrum på övervåningen, ett till oss föräldrar och lillasyster och ett till storasyster.

    Än är det inte aktuellt eftersom lillasyster bara är 6

    månader men vi har ändå börjat fundera på hur vi ska göra när det är dags för lillasyster att flytta från

    vårt sovrum.

    Vi skulle gärna fortsätta sova allihopa på övervåningen tillsammans och tänker att systrarna får ha ett gemensamt sovrum på övervåningen och ett gemensamt lekrum på nedervåningen. Detta så länge det funkar, när de blir äldre tänker vi att vi föräldrar flyttar ner.

    Men nu till funderingen. Storasyster sover helst i vår säng, och egentligen lillasyster med men vill helst inte ha henne där då hon är så liten och storasyster rör sig mycket. Jag har därför funderat över om man ska köpa en 140-160 säng till deras rum och låta dem sova i den tillsammans eftersom de verkar gilla att samsova. Någon som testat detta? Fördelar? Nackdelar? Andra tankar kring detta?

  • Svar på tråden Syskon dela säng?
  • Fri 27 Mar 2020 21:01
    #1

    Denna lösning när lillasyster är äldre som sagt, typ 2 år.

  • Fri 27 Mar 2020 22:58
    #2
    +1

    Våra fick våningssäng från att vår lilla var ca 1 (tror jag det var). (Många kuddar på golvet och stöd så inte lilla rullade i golvet, hände typ inte förren vid 3 års ålder! :-O   Funkade super! Stora syskonet (skiljer också tre år här) sa att om vi föräldrar sover i samma rum ville de också göra det. Praktiskt och enkelt! Funkade tills nyligen och de är snart 8 och 11 år. Den stora kan ibland erkänna mellan raderna att trots att eget rum är bra så saknar stora lilla när de skall sova, att det faktiskt var en trygghet och mysighet att få dela rum! <3 

  • Fri 27 Mar 2020 23:05
    #3

    Mina barn har alltid haft varsitt rum men de två yngsta har ändå valt att sova i samma rum, i samma säng! De har haft en 90 säng. Den är nu utbytt till en 120 men nu har de börjat sova i sina egna sängar. De är 11 och 12 år så visst funkar det!

  • Fri 27 Mar 2020 23:57
    #4
    Nattviol skrev 2020-03-27 22:58:52 följande:

    Våra fick våningssäng från att vår lilla var ca 1 (tror jag det var). (Många kuddar på golvet och stöd så inte lilla rullade i golvet, hände typ inte förren vid 3 års ålder! :-O   Funkade super! Stora syskonet (skiljer också tre år här) sa att om vi föräldrar sover i samma rum ville de också göra det. Praktiskt och enkelt! Funkade tills nyligen och de är snart 8 och 11 år. Den stora kan ibland erkänna mellan raderna att trots att eget rum är bra så saknar stora lilla när de skall sova, att det faktiskt var en trygghet och mysighet att få dela rum! <3 


    Vad härligt att höra! Och fint att de uppskattat sällskapet. Tack för svar.
  • Sat 28 Mar 2020 00:00
    #5
    emma enhörning skrev 2020-03-27 23:05:58 följande:

    Mina barn har alltid haft varsitt rum men de två yngsta har ändå valt att sova i samma rum, i samma säng! De har haft en 90 säng. Den är nu utbytt till en 120 men nu har de börjat sova i sina egna sängar. De är 11 och 12 år så visst funkar det!


    Men åh vad bra! Då kanske min tanke inte är helknasig ändå. Tack för att du delar med dig!
Svar på tråden Syskon dela säng?