• Anonym (Mamma)

    Okej att ta med kaffe till skolan?

    Min elvaåring vill ta med sig kaffe till skolan på morgonen, jag är osäker, hur hade ni reagerat på det?

  • Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?
  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-28 09:59:10 följande:

    Min elvaåring vill ta med sig kaffe till skolan på morgonen, jag är osäker, hur hade ni reagerat på det?


    Jag tycker inte att barn alls ska dricka koffeinhaltiga drycker, så jag hade sagt nej. 
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2020-03-28 10:04:07 följande:

    Jag tycker inte att barn alls ska dricka koffeinhaltiga drycker, så jag hade sagt nej. 


    Och varför inte det?
  • Anonym (-)

    Kallt kaffe då? Det finns alltid en risk med varma drycker runt en massa barn.
    Generellt tycker inte jag heller att en 11-åring skall dricka kaffe till vardags, men jag har inga starka belägg för att tycka så. Oavsett bör det talas med läraren innan så den är ok med det.

  • ThreeCherries

    Jag har inga jättestarka argument, men jag skulle inte känna mig bekväm med det. Jag började dricka söt kaffe latte när jag var 11 år, så den tanken är ju inte helt främmande. Dock var det då fortfarande något jag gjorde tillsammans med min mamma på kafé och jag fick väl ingen hel att dricka upp. Har hennes kompisar i skolan kaffe med sig, har det blivit vanligt? Jag skulle nog ha en viss flexibilitet, men tycker att koffein ska få bli en vana så sent i livet som möjligt. Om hennes kompisar har det och hon får det en och annan gång; kanske inte så illa. Men har inte de andra det så skulle jag säga nej, att det får vara en sak vi dricker hemma då och då. Om hon skulle få ha det med sig en och annan gång beror på omständigheterna (har de andra det, vad tycker skolan), men att ha det varje dag skulle bli ett tvärt nej.

  • Anonym (Kaffemoster)

    Ser inte problem med det. 
    Låt dock inte kaffet vara kokhett, har själv drällt ut kokhett kaffe ur en termos och skållade hakan och bröstet.

    En förutsättning  är dock att kaffet inte är sötat. Att hon alltid dricker kaffet utan socker. Annars, nej.

    Jag har druckt kaffe sedan förskoleåldern, alltså i mer än 50 år. Och ännu lever jag och har hälsan.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 10:23:56 följande:

    Ser inte problem med det. 

    Låt dock inte kaffet vara kokhett, har själv drällt ut kokhett kaffe ur en termos och skållade hakan och bröstet.

    En förutsättning  är dock att kaffet inte är sötat. Att hon alltid dricker kaffet utan socker. Annars, nej.

    Jag har druckt kaffe sedan förskoleåldern, alltså i mer än 50 år. Och ännu lever jag och har hälsan.


    Varför är socker ett nej?
  • Anonym (Kaffemoster)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-28 10:26:34 följande:
    Varför är socker ett nej?
    För att det förstör tänderna?
    För att det bidrar till övervikt?

    Förstår du verkligen inte det?
  • Annita

    Är det till en friluftsdag eller en vanlig skoldag? När ska hon dricka det? På rasterna?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 10:33:21 följande:

    För att det förstör tänderna?

    För att det bidrar till övervikt?

    Förstår du verkligen inte det?


    Inte om man tar hand om tänderna och inte är det farligt för vikten heller om det är i rimliga mängder.
  • Anonym (Mamma)
    Annita skrev 2020-03-28 10:35:05 följande:

    Är det till en friluftsdag eller en vanlig skoldag? När ska hon dricka det? På rasterna?


    Vanlig dag, på morgonen innan första lektionen.
Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?