• Anonym (Mamma­)
    Sat 28 Mar 2020 09:59
    3214 visningar
    53 svar
    53
    3214

    Okej att ta med kaffe till skolan?

    Min elvaåring vill ta med sig kaffe till skolan på morgonen, jag är osäker, hur hade ni reagerat på det?

  • Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?
  • Sat 28 Mar 2020 16:07
    #41

    Eftersom jag aldrig är med sonen i skolan/klassrummet skulle jag inte ens se vad andra barn dricker. Vem menar du ska reagera? andra barn? läraren?

    Min 11-åring brukar dricka kaffe ibland, både med och utan koffein, både med och utan mjolk/syrup. Men skulle han vilja fixa med att blanda ihop en termos och ta med sig skulle han få gora det jobbet själv, inlklusive diska allt när han kommer hem. Så det skulle inte påga en längre tid.

  • Anonym (Tandl­äkare)
    Sat 28 Mar 2020 16:29
    #42
    -1 +2
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-28 10:26:34 följande:
    Varför är socker ett nej?
    Socker i varmt kaffe skadar tänderna. Det räcker med att du enbart har mjölk i kaffet för att tänderna ska ta skada på sikt. Kombinationen varmt + socker är skadligt. Dessutom antar jag att hon dricker ur en mugg så alla tänder kommer i kontakt med kaffet.  
  • sextio­talist
    Sat 28 Mar 2020 16:51
    #43
    Anonym (Tandläkare) skrev 2020-03-28 16:29:25 följande:

    Socker i varmt kaffe skadar tänderna. Det räcker med att du enbart har mjölk i kaffet för att tänderna ska ta skada på sikt. Kombinationen varmt + socker är skadligt. Dessutom antar jag att hon dricker ur en mugg så alla tänder kommer i kontakt med kaffet.  


    Tur att jag har bra tänder. Har druckit sött te i 50 år och har inte haft karies sedan tonåren. Inte heller frätskador. Ok, det har säkert hjälpt med flourtanten.
  • Anonym (koffe­boffe)
    Sat 28 Mar 2020 17:50
    #44
    -1 +2

    www.vulverine.se/blogg/kaffe/

    Skulle inte låtit henne dricka koffein så pass tidigt. Bra artikel ovan om koffeinets effekter på kvinnors hormonhälsa.

    Speciellt inte pga sockret. Spelar ingen roll att ni inte är överviktiga eller har hål i tänderna, socker är inflammatoriskt och är boven i typ alla sjukdomar som är vanliga idag. Läs på!

    Men som övriga säger skulle jag inte tro att det är kaffe i muggen. Skulle jag känna doften dock att det var det så skulle jag dock reagera negativt men inte säga något. Men troligtvis tänka negativt om föräldrarna som tillåter det.

  • Anonym (Kaffe­moster­)
    Sat 28 Mar 2020 18:19
    #45
    Anonym (koffeboffe) skrev 2020-03-28 17:50:12 följande:

    www.vulverine.se/blogg/kaffe/

    Skulle inte låtit henne dricka koffein så pass tidigt. Bra artikel ovan om koffeinets effekter på kvinnors hormonhälsa.

    Speciellt inte pga sockret. Spelar ingen roll att ni inte är överviktiga eller har hål i tänderna, socker är inflammatoriskt och är boven i typ alla sjukdomar som är vanliga idag. Läs på!

    Men som övriga säger skulle jag inte tro att det är kaffe i muggen. Skulle jag känna doften dock att det var det så skulle jag dock reagera negativt men inte säga något. Men troligtvis tänka negativt om föräldrarna som tillåter det.


    Kul med människor som använder en blogg som faktakälla.
  • Anonym (koffe­boffe)
    Sat 28 Mar 2020 18:21
    #46
    +1
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 18:19:34 följande:
    Kul med människor som använder en blogg som faktakälla.
    Om du klickar på länken så ser du att källorna är hänvisade :)
  • Anonym (Kaffe­moster­)
    Sat 28 Mar 2020 18:52
    #47
    Anonym (koffeboffe) skrev 2020-03-28 18:21:24 följande:
    Om du klickar på länken så ser du att källorna är hänvisade :)
    Eftersom att mitt intresse är obefintligt så ids jag inte titta igenom dessa länkar.

    Men av de 59 (om jag räknat rätt) är 17 äldre än tio år och två saknar datum. 21 är mer än fem år gamla.
    Nio är högst två år gamla.

    Forskning är färskvara. Och bloggare är partiska.
  • Anonym (konst­igt)
    Sun 29 Mar 2020 00:31
    #48
    +2

    Tycker för det första att det är konstigt att du är ok med att ett barn i 11 års åldern dricker kaffe, koffein är beroendeframkallande och inte så smart att låta en 11-åring bli beroende så pass tidigt när det inte är säkert att hen kommer kunna ta med sig kaffe överallt och därmed få huvudvärk etc om hen ej dricker det.

    För det andra så är det ganska skumt att ta med sig det till skolan i den åldern och tror att många kommer reagera på det.

    Du säger att du ej vill att man ska bedöma om hen borde dricka kaffe eller ej men du borde nog ändå lyssna på vad folk har att säga här. 11-åringar är på tok för unga för att kunna avgöra själva vad som är bäst för dem och det är ditt ansvar som förälder att se efter ungens bästa. Det gör du inte genom att låta hen dricka koffeinhaltig dryck varje dag och skaffa sig ett beroende så pass tidigt....... 

  • Sun 29 Mar 2020 08:33
    #49

    Nej jag skulle inte tycka att det var ok. På samma sätt som jag inte skulle tycka det var ok att ta med varm choklad eller läsk. Det är utflyktsmatsäck som man inte ska sitta och kladda med dagligen. Skillnad på en vattenflaska och en frukt.

  • Ess
    Sun 29 Mar 2020 09:58
    #50

    Hon kan väl ta med sig en termosmugg på morgonen som hon dricker upp innan lektionen börjar.

  • Sun 29 Mar 2020 12:05
    #51

    Jag tror att det inte är en bra idé. Låter mer som någon slags uppmärksamhetssökande, kanske kan det slå bakut bland klasskompisarna. Försök avstyra

  • Gameof­throne­s
    Sun 29 Mar 2020 13:23
    #52

    Hellre man dricker kaffe /te/varm choklad/vanlig läsk.

    Än energidrycker. Vet ni hur många barn från 9 år dricker och köper energidrycker utan föräldrarnas vetenskap. Man ser på lunchtid elever från skolor som ligger i närheten av tuben och mataffären. Så tro inte att många föräldrar som skriver här att era barn är oskyldiga.

    Mina barn tränar mkt går i skolan, sköter läxor så dem har en frihet och köpa läsk, ta en kaffe, te, latte i butik.

    Oftast blir det en kolsyrad vatten eller Loka crush, ibland cola. Efter träning.

    Skrev tidigare vi dricker inte själva energidrycker. Kommer aldrig någonsin dricka det. Och mina barn är fullkomligt medvetna vad det innebär och köpa och dricka.

    Det är inget fel med kaffe, te, varm choklad. Det har jag druckit sen barn. Te är min kultur det har jag gjort sen liten.

  • Sun 29 Mar 2020 20:50
    #53

    Varför ska man ta med sig dricka överhuvud taget till skolan? En vattenflaska kan jag förstå  men inte kaffe.

    Sedan funderar jag på varför en 11 åring har behovet att dricka den sörjan och varför räcker inte det hemmavid om det är ett måste?

Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?