• Sat 28 Mar 2020 11:06
    688 visningar
    12 svar
    12
    688

    IVF och COVID-19 situation

    Hej ! Jag undrar om finns någon av er som också väntar på besked från landstiget angående IVF ? vi har blivit remitterad med sambor till IVF. Innan började viruspanik min läkare sa att väntetid för svar är 30 dagar. Det har gått över nu . Samtidigt jag skulle ha blivit opereras nu på måndag med polyp som ligger i livmoder , men i fredags fick jag svar om att det har blivit skjutas till okänd datum . Jag fyller 38 i maj och har inte så mycket tid kvar att man hinna med 3 IVF behandlingen . Jag är orolig och har ångest, jag gråter nästan varje dag. Jag känner mig hopplös :(

  • Svar på tråden IVF och COVID-19 situation
  • Anonym (E)
    Sat 28 Mar 2020 11:10
    #1

    Det enda jag vet är att de flesta (alla?) ivf-kliniker slutat med behandlingar och återföringar nu på obestämd tid pga corona. Undantag endast för de som redan påbörjat hormonbehandling, de fick/får ett ev. äggplock men äggen fryses ned och ingen återföring görs i nuläget.

  • Sat 28 Mar 2020 11:23
    #2
    Anonym (E) skrev 2020-03-28 11:10:17 följande:

    Det enda jag vet är att de flesta (alla?) ivf-kliniker slutat med behandlingar och återföringar nu på obestämd tid pga corona. Undantag endast för de som redan påbörjat hormonbehandling, de fick/får ett ev. äggplock men äggen fryses ned och ingen återföring görs i nuläget.


    En artikel i Aftonbladet om en klinik fick det iaf att låta som alla...
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sat 28 Mar 2020 13:22
    #3

    Men alltså jag vet inte när kom svar från IVF kliniken . Remissen är där och vi vill veta om vi är inne i programmet eller inte, det räcker för tillfälligt . Allt bestämmer landstiget , det vet jag och förstår jag att pengar behöver till annat, men det är lika viktig för oss som coronakriset. Till vem ska vi kontakta med ? Med ivf klinken eller landstiget ?

  • Sat 28 Mar 2020 13:24
    #4

    Minns du artikeln är från vilken dag ? Jag har Aftonbladet så jag kan försöka typ hitta artikeln

  • Anonym (Ivf)
    Sat 28 Mar 2020 14:00
    #5

    Om det är viktigt för er att börja IVF nu så sök er privat! De privata klinikerna har som regel öppet som normalt och fortsätter göra ivf. Det kostar lite mer ja, men du säger att det är viktigt för er och det är summor man kan spara ihop om man vill. De privata klinikerna har inte heller någon kö eller väntan på godkännande av remisser osv, bara att sätta i gång direkt. Överväg vad som är viktigt, att få ett barn (och gärna kanske ganska snart och inte när du är över 40?), eller att försöka få det gratis Och allt vad det nu innebär för er. Lycka till!

  • Anonym (Ivf)
    Sat 28 Mar 2020 14:03
    #6

    Vilken klinik är det ni siktar på? Ja det stämmer att de flesta landstingskliniker stoppat IVF, det samma vittnar folk om här på FL. Sök er privat.

  • Sat 28 Mar 2020 15:09
    #7

    Sophiahemmet är kliniken, men det är inte viktig . Vi har inte fått någon information om någonting förändringar angående coronaviruset . Först och främst behöver opereras ut en polyp från mig, utan detta det går inte påbörja IVF, men i fredags ringde mig Nacka sjukhuset att sjukvårdspersonal behöver användas för coronakriset . Privatvård kostar över 100.000 kr plus har ingen aning om vad kostar en operation ... det är mycket pengar

  • Anonym (Ivf)
    Sat 28 Mar 2020 15:18
    #8
    Doris1982 skrev 2020-03-28 15:09:11 följande:

    Sophiahemmet är kliniken, men det är inte viktig . Vi har inte fått någon information om någonting förändringar angående coronaviruset . Först och främst behöver opereras ut en polyp från mig, utan detta det går inte påbörja IVF, men i fredags ringde mig Nacka sjukhuset att sjukvårdspersonal behöver användas för coronakriset . Privatvård kostar över 100.000 kr plus har ingen aning om vad kostar en operation ... det är mycket pengar


    Om problemet alltså främst är operationen och inte ivf-kliniken eller remissen, så kan säkert bara Nacka sjukhuset Svara på när den möjligtvis kan göras. Troligtvis kan de inte ge dig något svar nu, och troligtvis får du vänta några månader iaf pga Corona... Tråkigt verkligen. Men då har inget annat egentligen betydelse utan du får höra med sjukhuset när ni kan komma till operation, troligtvis alltså vänta tills de hör av sig med en ny tid för operation. Sophiahemmet har ju öppet, men de gör knappast polypoperation så det har ingen betydelse, som du säger.

    Förstår att det är jobbigt, men som du säger går operationen inte att göra privat, och då har det ingen betydelse med din ivf-remiss eller landstinget eller kön, utan det är polyp-operationen som är viktig först. Tror ingen kan svara på när en sån sak kan göras, tyvärr går ju Corona först nu. Hoppas ni kommer framåt snart, förstår att väntan känns tung!
  • Sat 28 Mar 2020 16:05
    #9

    Tack för din fin svar ! Jo, jag hoppas snart det löser sig , vi som sagt är jätte ledsna och oroliga. Kanske det bästa ringa Sophiahemmet och fråga vad säger de från läget , men tyvärr de gör inga operationer där , det vet jag/vi så inget annat att göra än praktisera om våran tålamod . Ha en fin helg och tack för att du försökte hjälpa mig

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 28 Mar 2020 16:21
    #10
    -1

    Helt off topic men TS, du kanske behöver överväga att använda ett annat användarnamn. Om Doris är ditt riktiga namn och du är född 1982 är det otroligt lätt att leta fram vem du är irl. En på tre skulle jag säga är chansen att jag isf har lyckats hitta namn, adress etc till dig och din sambo... Då gissar jag att ni bor antingen i Stockholm, Södertälje eller Danderyd. Såvida ni inte åker väldigt många mil för att få ivf, men det känns inte troligt att ni bor i Storuman t ex. Även utan ort är det max 11 personer som kandidater. Obehagligt få alltså.

  • Sat 28 Mar 2020 17:43
    #11

    Doris är inte mitt riktig namn och jag bor inte i Danderyd eller annan ställE som du skrev . Egentligen vad är meningen att du spelar minipolis ? Jag frågar om min IVF process , min adress eller namn gör inget att göra med detta . Skriv inte i tråden om du har ingen erfarenhet angående min fråga . TACK

  • Sat 28 Mar 2020 17:43
    #12

    Doris är inte mitt riktig namn och jag bor inte i Danderyd eller annan ställE som du skrev . Egentligen vad är meningen att du spelar minipolis ? Jag frågar om min IVF process , min adress eller namn gör inget att göra med detta . Skriv inte i tråden om du har ingen erfarenhet angående min fråga . TACK

Svar på tråden IVF och COVID-19 situation