• Mon 30 Mar 2020 12:25
    500 visningar
    10 svar
    10
    500

    Hjälp att tänka kring ev. kattköp

    Hej, jag behöver hjälp att tänka kring att eventuellt skaffa katt. Förutsättningar:

    Familj med tre barn från 9-15 år boendes i stort radhus. Vill helst ha innekatter då det är mycket katter i området redan. Jag har haft katt under uppväxten och älskar djur, min man är lite skeptisk. Vi har inte haft djur i vår familj. God ekonomi.

    Största anledningen till att skaffa katt/ katter är att det skulle vara positivt för dottern som är 15 år. Hon är nedstämd och har under en längre tid haft psykisk ohälsa och få sociala kontakter. Jag är övertygad om att hon skulle ge katterna 100 procent kärlek och jag skulle ta 100 procent ansvar för katterna.

    Det jag känner mig skeptisk till är om jag vill ta ansvar för katt i 15 år, tänker att när barnen blir större är jag osäker på hur bunden jag vill vara. Så kollat lite på äldre katter på katthem via nätet. Nästan alla katter verkar vara skygga och behöver mycket tid och lugn och ro. Det känns inte aktuellt för oss. Har kollat på rasen Ragdoll och de verkar vara en lämplig ras. Men hur skulle det vara att köpa en eller två vuxna katter som är kanske runt 5 år? Jag är orolig att de skulle ha svårt att anpassa sig efter vårt liv.

    Någon som har bra input?

  • Svar på tråden Hjälp att tänka kring ev. kattköp
  • Mon 30 Mar 2020 12:44
    #1

    Köp en eller två katter som redan levt som innekatter hela sina liv samt är vana vid varandra (om ni köper två). I övrig så hade jag inte låst mig helt vid en ras, nu vet jag ju inte varför ni valt just ragdoll men det finns flera raser med liknande standarder (som ex sibirisk katt) och individen (vilket ni bör kunna se på tydligt på en 5+ åring) är betydligt viktigare än rasen. Ni lär får vänta lite längre på att hitta rätt individ men vad spelar några månader för roll när en katt kan leva i 20 år?

    Kolla på olika uppfödare hemsidor, de säljer ibland gamla avelskatter som redan har gett sina kullar och hjälper även ofta till att omplacera tidigare sålda katter.

    Ni kan även lämna en "intresseanmälan" till katthemmen där ni beskriver katten som skulle passa i ert hem. Många katter på katthemmen är som du beskriver men ibland får de in helt "normala" katter som de gärna blir av med så fort som möjligt för att göra plats för en ny katt.

    Det finns ju även omplaceringar på blocket, fb osv men var försiktiga där så att ni får hela historien. Ni första katt hade otroligt mycket problem när jag först köpte honom (1,5 år) just för att jag inte dubbelkollade säljaren.

  • Anonym (d)
    Mon 30 Mar 2020 12:50
    #2

    Fundera på katt från katthem en gång till. Du ger din dotter ett stort förtroende om du ger henne en katt som behöver lite extra, en utmaning. Hon växer med uppgiften om du tror på henne. 

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 30 Mar 2020 12:50
    #3

    Kontakta ett katthem, köp deras absolut äldsta katt. Klart.

  • Anonym (J)
    Mon 30 Mar 2020 13:14
    #4

    Oavsett vad du väljer köp en bra bok om katter för din dotter först. Det finns mycket man sällan vet om katter.

    Vår älskade katt gick bort i diabetes inte så länge sedan. Vi hade ingen aning om att diabetes är jättevanlig bland innekatter. Det beror på mindre träning (jämfört med utekatter) och dålig mat. Vi köpte jättedyra foder som var skit, om du kollar typ 80% av kattmat i affärerna är gjorda av spannmål. Katter är inte gjorda för att äta spannmål, då får de diabetes. Konsting nog en av de billigaste märken är det bästa för dem... Så se till att ni läser på ordentligt innan ni skaffar en katt. Och speciellt om hen blir en äldre katt snåla inte med försäkringen.

  • Mon 30 Mar 2020 13:17
    #5

    Katten bör få tillgång till fri utevistelse dagligen. Innekatter borde inte vara något alternativ.

  • Mon 30 Mar 2020 13:28
    #6
    IceKitten skrev 2020-03-30 12:44:56 följande:

    Köp en eller två katter som redan levt som innekatter hela sina liv samt är vana vid varandra (om ni köper två). I övrig så hade jag inte låst mig helt vid en ras, nu vet jag ju inte varför ni valt just ragdoll men det finns flera raser med liknande standarder (som ex sibirisk katt) och individen (vilket ni bör kunna se på tydligt på en 5+ åring) är betydligt viktigare än rasen. Ni lär får vänta lite längre på att hitta rätt individ men vad spelar några månader för roll när en katt kan leva i 20 år?

    Kolla på olika uppfödare hemsidor, de säljer ibland gamla avelskatter som redan har gett sina kullar och hjälper även ofta till att omplacera tidigare sålda katter.

    Ni kan även lämna en "intresseanmälan" till katthemmen där ni beskriver katten som skulle passa i ert hem. Många katter på katthemmen är som du beskriver men ibland får de in helt "normala" katter som de gärna blir av med så fort som möjligt för att göra plats för en ny katt.

    Det finns ju även omplaceringar på blocket, fb osv men var försiktiga där så att ni får hela historien. Ni första katt hade otroligt mycket problem när jag först köpte honom (1,5 år) just för att jag inte dubbelkollade säljaren.


    Tack för många tänkvärda tips
  • Mon 30 Mar 2020 13:33
    #7
    Anonym (d) skrev 2020-03-30 12:50:07 följande:

    Fundera på katt från katthem en gång till. Du ger din dotter ett stort förtroende om du ger henne en katt som behöver lite extra, en utmaning. Hon växer med uppgiften om du tror på henne. 


    I dagsläget är inte en till utmaning det hon behöver, hon har så många redan.
  • Anonym (d)
    Mon 30 Mar 2020 13:50
    #8
    Räkan77 skrev 2020-03-30 13:33:03 följande:
    I dagsläget är inte en till utmaning det hon behöver, hon har så många redan.
    Du känner din dotter bäst såklart.
    Min erfarenhet är att det kan hjälpa att fokusera på någon annans problem. Att hjälpa någon är läkande för en själv. 
  • Tue 31 Mar 2020 11:47
    #9

    Många katthem gör så att de parar ihop katt med familj utifrån familjens förutsättning, snarare än så man ser på film att man själv går och väljer. Jag tror det kan vara en bra lösning för er och säkert för katthemmet också då jag föreställer mig att ålderstigna katter inte är de mest eftertraktade.

    Det finns normala katter som kommer från bra hem men där kanske ägaren dött av ålder.

    Hör dig för så får du nog en bättre uppfattning.

    Obs! En katt kan bli betydligt äldre än 15 år, så är det ett absolut nej till att äga en katt i mer än ett par korta år, så är katt inte för er.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 31 Mar 2020 19:47
    #10

    Nu är alla i familjen inne på att de vill ha kattungar, så jag måste ta mig en ordentlig funderare på om jag det. Jag vet samtidigt att om vi väl skaffar katter så kommer jag att tycka att det är väl värt besväret. Tack alla för input!

Svar på tråden Hjälp att tänka kring ev. kattköp