• Mon 30 Mar 2020 16:12
    1875 visningar
    24 svar
    24
    1875

    Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla

    Hej,

    Kolla det här fartfyllda klippet om en familj som sparar en massa på att inte ha bil: arenan.yle.fi/1-4671290. Skulle er familj klara av det? 

  • Svar på tråden Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla
  • Mon 30 Mar 2020 18:10
    #1
    +1

    Jag är uppväxt helt utan tillgång till bil så jag har svårt för, framför allt stadsbor, som hävdar att man inte kan leva utan och till och med är oansvarig om man inte har körkort (och) en bil.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 30 Mar 2020 18:39
    #2
    +1

    Visst skulle vi klara det om vi begränsade våra aktiviteter och ändrade på våra liv. Vi cyklar i vardagen, till och från skola och jobb och liknande. Men som vi lever nu skulle vi inte kunna ta oss till vänner, familj, stall, barnens matcher osv utan bil. Jag känner att det verkligen inte vore värt att inte ha bil. Bil är frihet!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tue 31 Mar 2020 12:43
    #3

    Jag pendlar kommunalt till mitt jobb men min man måste åka bil. Sonen har gångavstånd till skolan och vi har en liten ICA-affär och pizzeria på orten. Men vi använder bilen vid storhandlingar och det finns många affärer vi inte skulle kunna handla i om vi inte hade bil.

  • Tue 31 Mar 2020 12:44
    #4

    Jag pendlar kommunalt till mitt jobb men min man måste åka bil. Sonen har gångavstånd till skolan och vi har en liten ICA-affär och pizzeria på orten. Men vi använder bilen vid storhandlingar och det finns många affärer vi inte skulle kunna handla i om vi inte hade bil.

  • Tue 31 Mar 2020 12:51
    #5

    Vi sålde vår ena bi loch köpte en lådcykel, vi skulle klara oss utan den andra bilen också men det skulle vara lite opraktiskt.

  • Tue 31 Mar 2020 16:15
    #6
    Jamesdio skrev 2020-03-31 12:44:11 följande:

    Jag pendlar kommunalt till mitt jobb men min man måste åka bil. Sonen har gångavstånd till skolan och vi har en liten ICA-affär och pizzeria på orten. Men vi använder bilen vid storhandlingar och det finns många affärer vi inte skulle kunna handla i om vi inte hade bil.


    Ja, det hänger ofta på var man bor. Och så kräver det att man kanske måste planera om sitt liv. 

    I och med att jag sålde min bil så förlorade jag vissa saker, men så fick jag också en del nya saker. T.ex. lite högre energinivå på jobbet och lite bättre kondition.
  • Tue 31 Mar 2020 16:17
    #7
    PH76 skrev 2020-03-31 12:51:01 följande:

    Vi sålde vår ena bi loch köpte en lådcykel, vi skulle klara oss utan den andra bilen också men det skulle vara lite opraktiskt.


    Att ändra från två till en bil är en stor inbesparing. Räknade ni hur mycket ni sparade på att göra er av med en bil?
  • Tue 31 Mar 2020 16:19
    #8
    Aniiee skrev 2020-03-30 18:10:23 följande:

    Jag är uppväxt helt utan tillgång till bil så jag har svårt för, framför allt stadsbor, som hävdar att man inte kan leva utan och till och med är oansvarig om man inte har körkort (och) en bil.


    Japp, i stan borde man klara sig utan bil! 
  • Tue 31 Mar 2020 18:52
    #9
    Sebedeus92 skrev 2020-03-31 16:17:59 följande:

    Att ändra från två till en bil är en stor inbesparing. Räknade ni hur mycket ni sparade på att göra er av med en bil?


    Nej vi har inte räknat på det men det var ett enkelt beslut. Jag bytte jobb och då hade vi nästan alltid en bil hemma.
  • Tue 31 Mar 2020 22:56
    #10

    Ja, för vi har ingen bil i dagsläget.Bor i en stad så vi åker kommunalt eller cyklar till jobbet. Handlar mat på vägen hem. Lånar, hyr eller använder bilpool när vi behöver bil.

Svar på tråden Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla