• Less is more

    Jobbar inte folk hemifrån?

    I media kommer massvis förslag nu vad man kan göra hemma i coronatider. Nu när vi sitter isolerade hemma och inte har något att göra. Eller ?

    I min värld jobbar både jag och mina arbetskamrater hemifrån - heltid. Mina vänner också.

    Min man och hans arbetskamrater går fortfarande till jobbet. Barnen går i skolan.

    Annars? Hemmet ska fortfarande skötas. Det ena barnet har utomhusträning, det andra barnets aktiviteter är inställda. Men läser, leker utomhus ich spelar dataspel.

    Jag menar - att så himla mycket mer tid över har man ju inte. Permitterade och arbetslösa behöver söka jobb och lösa den privata situationen. Sjuka kurera sig.

    Så himla mycket tid över har vi väl inte jämfört med tidigare. Eller....?

  • Svar på tråden Jobbar inte folk hemifrån?
  • Anonym (Hind)

    Jag har mindre tid nu än innan eftersom jag jobbar hemifrån och samtidigt ska ha friska men snoriga barn hemma. Ingen fritid. Fattar inte alla som verkar helt sysslolösa.

  • Anonym (Liv)

    Jag förstår inte heller. Jag bor i storstad och har förvisso 1,5 timmar mindre resväg, så marginellt med tid över. Men barnen kommer hem tidigare från skolan - tänker att de inte ska vara på fritids för att minska spridningsrisken, så det försvinner ju tid till att aktivera barnen när de kommer hem. Den minsta har snorig näsa vilket innebär Inge. Förskola. Oerhört mycket tid går till henne. Mina arbetsuppgifter är förändrade och jag måste lägga upp ny struktur för Att jobbet ska funka på distans.

    Så nej, jag har definitivt mindre tid.

    Däremot har de utan barn eller med vuxna barn säkert mer tid...

  • Anonym (Jojo)

    Min chef har förbjudit allt hemarbete. Om jag eller mina kollegor känner något förkylningssymtom så måste vi gå hem (och sjukskriva oss, vi får givetvis inte full lön). Att ha förkylningssymtom innebär inte att man måste bli helt däckad.

  • sextiotalist

    Det är folk som är permiterade också. Dvs de har inget att göra. Det går inte att arbeta hemifrån för alla sysselsättningar.

    Jag har vänner som kan arbeta hemifrån. Men de är permiterade. Det finns inget att göra.

    Själv har jag fullt upp och ett arbete som kan skötas hemifrån. Projekt som inte påverkas av corona

  • Anonym (Anna)

    I alla falljag blir mer uttråkat och rastlös. Jag jobbar hemma så dagtid vardagar har jag ju att göra. Men jag får ju inte samma stimulans av att sitt för mig själv som att träffa mina kollegor, många mer sociala arbetsuppgifter har försvunnit.

    Jag är inte en särskilt social person annnars så jag är lite förbånad över hur påverkad jag är. Men livet blir långsammare hekt klart och jag får schemalägga aktiviteter på kvällarna för att inte bli för passiv.

  • Limeblad

    Jobbar också hemifrån. I början fick jag annat gjort för jag passade på att slappa lite. Men i längden går ju inte det. Har saker som måste bli gjorda och som tar längre tid än på kontoret. Dessutom verkar chefer och andra förvänta sig att jag är tillgänglig ännu mer eftersom jag direkt jag vaknar är på arbetsplatsen nu när den är hemma.

  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-31 06:58:02 följande:

    I alla falljag blir mer uttråkat och rastlös. Jag jobbar hemma så dagtid vardagar har jag ju att göra. Men jag får ju inte samma stimulans av att sitt för mig själv som att träffa mina kollegor, många mer sociala arbetsuppgifter har försvunnit.

    Jag är inte en särskilt social person annnars så jag är lite förbånad över hur påverkad jag är. Men livet blir långsammare hekt klart och jag får schemalägga aktiviteter på kvällarna för att inte bli för passiv.


    Instämmer. Fruktansvärt tråkigt. Grannen jobbar också hemifrån och vi umgås över balkongen ibland.
  • Studentpappa

    Samma här, jag hade redan en svacka innan det här där jag tyckte jobbet bitvis var trist av olika anledningar. Blev ju inte bättre av att sitta själv hemma och uggla...

    Då sitter jag ändå remote från de flesta av mina kollegor till vardags, och det var en av orsakerna till att jag börjat ledsna på mitt jobb och sedan blev det bara mer ensamt.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-03-31 06:52:29 följande:

    Min chef har förbjudit allt hemarbete. Om jag eller mina kollegor känner något förkylningssymtom så måste vi gå hem (och sjukskriva oss, vi får givetvis inte full lön). Att ha förkylningssymtom innebär inte att man måste bli helt däckad.


    Varför?


    Vilken korkad människa.

  • Anonym (D)

    Jag sparar 3 tim om dagen i pendling. Sen tror jag att rådet att hålla sig hemma även på helgen gör att folk blir uttråkade och hittar på tricks för att roa sig.

Svar på tråden Jobbar inte folk hemifrån?