• theoth­erone
    Tue 31 Mar 2020 10:19
    797 visningar
    10 svar
    10
    797

    Misstänkt pollenöverkänslighet + corona

    Mitt ena barn (6 år) är troligen överkänslig mot pollen. Så fort pollensäsongen satte igång började näsan rinna, och har runnit sedan dess (i tre veckor). Grejen är att i.o.m. Coronakrisen, så får inga barn med minsta lilla tecken på eventuell luftvägsinfektion vistas på förskolan, så de skickar hem mitt barn på grund av rinnande näsa. Barnet har nu varit hemma i tre veckor utan att kunna gå till förskolan. Pollensäsongen lär pågå ett bra tag till, och det funkar inte att bara hålla barnet hemma hela tiden. Barnet är fullt friskt, och mitt vanliga arbete blir lidande.

    Hur kommer man vidare? Läkare lär inte vilja ta emot eftersom en lätt överkänslighet mot pollen inte klassas som sjukdom, förskolan tar inte emot såvida det inte finns ett läkarintyg på pollenallergi eller liknande.

    Tips?

  • Svar på tråden Misstänkt pollenöverkänslighet + corona
  • Anonym (.)
    Tue 31 Mar 2020 10:29
    #1

    Kolla med vårdcentralen för att få tid till pricktest.

    Hör på apoteket vilka receptfria läkemedel det finns för behandling mot pollenallergi för barn.

  • LFF
    Tue 31 Mar 2020 11:28
    #2
    theotherone skrev 2020-03-31 10:19:54 följande:

    Mitt ena barn (6 år) är troligen överkänslig mot pollen. Så fort pollensäsongen satte igång började näsan rinna, och har runnit sedan dess (i tre veckor). Grejen är att i.o.m. Coronakrisen, så får inga barn med minsta lilla tecken på eventuell luftvägsinfektion vistas på förskolan, så de skickar hem mitt barn på grund av rinnande näsa. Barnet har nu varit hemma i tre veckor utan att kunna gå till förskolan. Pollensäsongen lär pågå ett bra tag till, och det funkar inte att bara hålla barnet hemma hela tiden. Barnet är fullt friskt, och mitt vanliga arbete blir lidande.

    Hur kommer man vidare? Läkare lär inte vilja ta emot eftersom en lätt överkänslighet mot pollen inte klassas som sjukdom, förskolan tar inte emot såvida det inte finns ett läkarintyg på pollenallergi eller liknande.

    Tips?


    Ring VC. Vi fick inte göra pricktest mitt under pollensäsong men de skrev ut flytande Aerius till oss för att medicinera med plus ögondroppar då min son fick kliande ögon också.
    Anonym (.) skrev 2020-03-31 10:29:43 följande:

    Kolla med vårdcentralen för att få tid till pricktest.

    Hör på apoteket vilka receptfria läkemedel det finns för behandling mot pollenallergi för barn.


    Finns tyvärr inga receptfria läkemedel som rekommenderas barn under 12 år utan man måste gå via VC. Däremot så pricktestar man helst inte under pollensäsongen då det kan bli missvisande men de kan absolut skriva ut medicin.
  • theoth­erone
    Tue 31 Mar 2020 11:56
    #3

    Läkemedel är inte aktuellt, man ska alltid rådfråga läkare innan man ger allergimedicin till barn. Har kontaktat VC, men har svårt att tänka mig att de kan prioritera detta så här i coronatider.

    Det borde finnas fler familjer som har just detta bekymmer just nu, kan jag tycka.

  • Tue 31 Mar 2020 12:02
    #4

    Clarityn funkar för barn från sex år (och från två år efter rekommendation från läkare).

  • LFF
    Tue 31 Mar 2020 12:13
    #5
    LaFontaine skrev 2020-03-31 12:02:48 följande:

    Clarityn funkar för barn från sex år (och från två år efter rekommendation från läkare).


    Men då ska barnet även väga minst 30kg.

    Barn

    Ge inte Clarityn tablett till barn under 6 år eller till barn med en kroppsvikt på 30 kg eller under. Det finns andra läkemedelsformer som är lämpligare för barn med en kroppsvikt på 30 kg eller under.
    https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19890203000017

  • Tue 31 Mar 2020 12:24
    #6
    LFF skrev 2020-03-31 12:13:52 följande:

    Men då ska barnet även väga minst 30kg.

    BarnGe inte Clarityn tablett till barn under 6 år eller till barn med en kroppsvikt på 30 kg eller under. Det finns andra läkemedelsformer som är lämpligare för barn med en kroppsvikt på 30 kg eller under.

    www.fass.se/LIF/product&nplId=19890203000017


    Med tanke på att man ger det till tvååringar hade jag gett i alla fall. En läkare bad mig gå till apoteket efter att ha sett dottern på en mobilskärm, utan några frågor om hennes övriga hälsa.

    TS, VC har kanske en apptjänst? Annars finns en fån Region Stockholm.
  • Elin P
    Tue 31 Mar 2020 12:42
    #7

    Sök vård via någon app för att få medicin till barnet utskrivet. Om allergimedicin hjälper mot symtomen kan barnet gå till fsk.

  • Elin P
    Tue 31 Mar 2020 13:12
    #8
    LaFontaine skrev 2020-03-31 12:24:30 följande:

    Med tanke på att man ger det till tvååringar hade jag gett i alla fall. En läkare bad mig gå till apoteket efter att ha sett dottern på en mobilskärm, utan några frågor om hennes övriga hälsa.

    TS, VC har kanske en apptjänst? Annars finns en fån Region Stockholm.


    Ja jag hade också gett i alla fall för att testa. Det är inte farligt. Och väldigt värt det om alternativet är att vara hemma med ett friskt barn flera månader....
  • theoth­erone
    Thu 2 Apr 2020 09:07
    #9

    Fick svar från distriktsläkare på VC. Medicinering eller utredning är inte aktuellt, rådet var att ?vädja till förskolepersonalens sunda förnuft?. Får försöka det på måndag så får vi se vad de säger.

  • Thu 2 Apr 2020 10:05
    #10
    theotherone skrev 2020-04-02 09:07:16 följande:

    Fick svar från distriktsläkare på VC. Medicinering eller utredning är inte aktuellt, rådet var att ?vädja till förskolepersonalens sunda förnuft?. Får försöka det på måndag så får vi se vad de säger.


    Hur motiverade man att medicinering inte är aktuellt? Det finns receptfria mediciner för barn från 6 år utan viktangivelse (cetirizin). Testa och se om det funkar!
Svar på tråden Misstänkt pollenöverkänslighet + corona