• Thu 2 Apr 2020 11:18
    1070 visningar
    10 svar
    10
    1070

    Vilken vecka är jag i? Rätt till vul?

    Är i en lite knepig sits. Jag har ett barn på 10 månader och är nu gravid igen. Problemet är att jag vet inte vilken vecka! I dec, Jan och feb fick jag vad jag trodde mens. Men gick till gyn för att kolla upp så att ägglossningen verkligen kommit igång. Fick svaret den 4mars att ägglossningen inte är igång än så blödningarna har varit ?mens? utan ägglossning mena han. Fick rådet att sluta amma helt för att den ska komma igång igen. Slutade amma helt 4 e mars och

  • Svar på tråden Vilken vecka är jag i? Rätt till vul?
  • Thu 2 Apr 2020 11:22
    #1

    Halva texten försvann så fortsätter:

    Är i en lite knepig sits. Jag har ett barn på 10 månader och är nu gravid igen. Problemet är att jag vet inte vilken vecka! I dec, Jan och feb fick jag vad jag trodde mens. Men gick till gyn för att kolla upp så att ägglossningen verkligen kommit igång. Fick svaret den 4mars att ägglossningen inte är igång än så blödningarna har varit ?mens? utan ägglossning mena han. Fick rådet att sluta amma helt för att den ska komma igång igen. Slutade amma helt 4 e mars och Tog positivt gravtest 27e mars.

    Ringde barnmorskan som sa att jag ska ta gynekologens ord angående ägglossningen med en nypa salt och att jag ska utgå från senaste blödningen ändå gällande vilken vecka jag är k. Har inte råd med privat ultraljud men känner mig förvirrad. Hur ska jag tänka? Vilken vecka är jag i? Har man rätt till ultraljud gratis i min sits?

  • Thu 2 Apr 2020 11:48
    #2

    Lita på bm. Det är väl inte förrän efter minst tre månader som man gör UL hos bm så vänta till dess. Just nu kvittar det väl vilken vecka du har, eller?

    Du har iaf inte "rätt" till ett UL och jag tycker inte du behöver gå till en privat heller. Det ska dock enbart kosta som ett vanligt besök om jag förstått det rätt. Varför inte ringa och fråga om du är osäker?

  • Thu 2 Apr 2020 13:11
    #3

    Jag tänker att det är viktigt att veta vecka pga kub ska ske i rätt tid


    Mortiscia80 skrev 2020-04-02 11:48:06 följande:

    Lita på bm. Det är väl inte förrän efter minst tre månader som man gör UL hos bm så vänta till dess. Just nu kvittar det väl vilken vecka du har, eller?

    Du har iaf inte "rätt" till ett UL och jag tycker inte du behöver gå till en privat heller. Det ska dock enbart kosta som ett vanligt besök om jag förstått det rätt. Varför inte ringa och fråga om du är osäker?


  • Thu 2 Apr 2020 13:30
    #4
    Grubb87 skrev 2020-04-02 13:11:07 följande:

    Jag tänker att det är viktigt att veta vecka pga kub ska ske i rätt tid


    Det är inte så himla viktigt faktiskt. Huvudsaken att det sker minst en vecka före ultraljudet, vilket är ungefär halvvägs, 18-20 v. Det kan ju inte skilja mer än någon enstaka vecka hur långt gången du är men eftersom de kommer att räkna från din senaste mens, oavsett när ägget befruktades, så kan du räkna på det också.
  • Thu 2 Apr 2020 13:46
    #5

    Kub görs väl ändå typ i vecka 13? Om något är fel där

    Edvards syndrom t.ex. kanske man vill avsluta graviditeten. Då vill man ju inte vänta till vecka 18. Och man ar som sagt blodprover minst en vecka före dess (före v 13).

    VUL kan man göra för att kolla att allt ser bra ut tidigt. Typ vecka 7+0 till 9+0.

    Hade jag varit du hade jag räknat graviditeten från sista blödning som man brukar, och sen försöka boka in ett VUL när du är minst 7+0, då borde de också kunna säga vilken vecka du är i.

  • Thu 2 Apr 2020 13:47
    #6
    +1

    Och för mig kostade VUL-besöket 265 kr i januari i år, bäst spenderade pengar jag lagt på länge!

  • Thu 2 Apr 2020 14:03
    #7

    Ja precis det är av såna anledningar som jag fram förallt vill ha koll på ungeför vilken vecka. Tycker det är konstigt att gynekologen sa att ägglossningen inte var igång , att den sov, men kanske var jah redan gravid då ????, eller så blev jag det precis efter. Tänker att han kanske birde sett en graviditet med ultraljudet men kanske inte syns så tidigt.

    Ah 265 var ju absolut ett bra pris! Lägsta jag hittat här i Sthlm är 700... var gjorde du vul om jag får fråga?


    Elle N skrev 2020-04-02 13:46:47 följande:

    Kub görs väl ändå typ i vecka 13? Om något är fel där

    Edvards syndrom t.ex. kanske man vill avsluta graviditeten. Då vill man ju inte vänta till vecka 18. Och man ar som sagt blodprover minst en vecka före dess (före v 13).

    VUL kan man göra för att kolla att allt ser bra ut tidigt. Typ vecka 7+0 till 9+0.

    Hade jag varit du hade jag räknat graviditeten från sista blödning som man brukar, och sen försöka boka in ett VUL när du är minst 7+0, då borde de också kunna säga vilken vecka du är i.


  • Thu 2 Apr 2020 14:05
    #8
    Elle N skrev 2020-04-02 13:47:32 följande:

    Och för mig kostade VUL-besöket 265 kr i januari i år, bäst spenderade pengar jag lagt på länge!


    Vart i Luleå gjorde du det? 


     

  • Thu 2 Apr 2020 14:10
    #9
    Oktoberbarn2020 skrev 2020-04-02 14:05:44 följande:

    Vart i Luleå gjorde du det? 


     


    Sorry, var en tråd ovanför om vul och KUB i Luleå som jag trodde hörde ihop med den här Glad
  • Thu 2 Apr 2020 19:19
    #10

    Jag gjorde det i Uppsala

Svar på tråden Vilken vecka är jag i? Rätt till vul?